Annons

Bländarring eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Är nybörjare och köpte för någon månad sedan min första systemkamera en Nikon. Objektivet ja fick på köpet ett Nikkor 28-100 har ingen bländarring utan man ställer in bländare i kameran. Hur fungerar det med bländarring istället på ett objektiv, känner kameran av vilken bländare man har satt på objektivet så man kan använda sig av kamerans inbyggda exponeringsmätare?

Är jag helt ute och cyklar?
 
Allting sker som det brukar, du ställer in bländare med den främre ratten ovanför handgreppet på kameran
 
visst... men

ja visst de hajjar ja men de ja undrar är om kameran känner av vilken bländare man valt på objektivet. Jag som nybörjare har stor användning av den inbyggda exponeringsmätaren.
 
På dom ombjektiv som har en bländarring så använder man den nästan aldrig, utan även på dom så ställer man in på kameran oxå...
Vissa gamla objektiv kräver att man ställer in på objektivet o då tror ja inte ljusmätaren på f75 funkar om ja minns rätt
 
Om man har en kamera där man ställer bländaren på objektivet är det i princip stoppläget (minsta bländare) man rattar in på bländarringen. Kameran känner då, via en klack på objektivet av, vilken bländare du har rattat in och justerar exponeringstiden efter det. Sen när du trycker av bländar kameran ner så mycket som går men objektivet sätter då stopp vid bl8, 11, 16 eller vad man nu har valt.

Om man har en kamera där man väljer bländaren på kamerahuset (F75, F80... osv) så bländar den ner precis så mycket som behövs. Och det betyder att om du på kameran har rattat in t.ex. bl 16 men objektivet står på bl 8 kommer objektivet inte att kunna blända ner mer än till bl 8 och då blir det ju galet... Därför, för att kunna utnyttja ALLA bländarvärden, måste objektivet vara inställt på minsta möjliga bländare. Det känner kameran av via en annan klack på objetivet och har du inte ställt in minsta bländare säger kameran "fEE" eller nåt sånt och stänger av ljusmätaren helt.

Hoppas jag inte bara har gjort saker och ting ännu mer förvirrande nu... :)

/Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.