Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarfel på Nikonobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.e

Medlem
Jag har kommit över en gammal Nikon F-501 med ett 35-70 mm objektiv. Nu verkar det som att bländaren inte går att rubba, den står fast på 22. Är det någon som vet om det finns nån speciell knapp man "låser upp" bländaren med, eller vad som kan vara fel?

Tack på förhand..

Johan
 
På mitt 50mm/1.8 finns det en liten knapp som man trycker in och vrider på för att låsa /låsa upp bländaren i automatikläget.
Det kanske är samma på ditt objektiv.
 
Re: Var?

johan.e skrev:
Hej Christer

Exakt var sitter knappen?
Den sitter till höger på objektivet, Bredvid bländarringen. På mitt objektiv är det en orange rand på objektivet, och själva knappen är märkt med vitt streck som pekar antingen emot kamerahuset eller det oranga strecket.
Svårt att förklara, men gåe inte att missa. Det enda som var klurigt var att lista ut att den skulle vridas, jag trodde det skulle skjutas fram och tillbak först.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.