Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländaren slutar fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har en D90 som är knappt 1 månad gammal.
Igår när jag var ute och fotograferade så blev kameran helt konstig och mina bilder blev väldigt mörka. Först förstod jag inte var det var men sedan såg jag att där det brukar står bälndartalet var det nu bara två streck. Jag testade att stänga av kameran men de var kvar då också. De försvann till slut efter en stund, men kom tillbaka då och då.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!

Inte en aning men kolla så att du inte kommit åt bländarringen på objektivet (om du har en sån). Om den inte står på minsta bländaren så kan man få liknande problem.

De nyare objektiven brukar inte ha någon. Annars brukar den sitta nära kameran på objektivet och du har bländartalen där från t.ex. 2.8 - 22. Hittar du ingen så har du ingen.

Det där hände med en D80 jag hade förut ibland med, det brukade hjälpa att montera av och dit objektivet så funka det igen. Men det var inte så ofta det hände som tur var...

De två strecken är ett symptom på att kameran och optiken inte kommunicerar korrekt. Det kan vara oxis på kontakterna, t.ex. Prova att skrap litet försiktigt på kontakterna på objektivet.

Per.

En kompis har samma problem med ett Sigma 18-200. Det var det jag gissade. Har du hört med Sigma?
Nepp, men kanske ska göra det.

De två strecken är ett symptom på att kameran och optiken inte kommunicerar korrekt. Det kan vara oxis på kontakterna, t.ex. Prova att skrap litet försiktigt på kontakterna på objektivet.

Per.

Okay. Detta här hänt endast när jag varit ute. Kan det ha med den saken att göra?

Hej!
Jag har en D90 som är knappt 1 månad gammal.
Igår när jag var ute och fotograferade så blev kameran helt konstig och mina bilder blev väldigt mörka. Först förstod jag inte var det var men sedan såg jag att där det brukar står bälndartalet var det nu bara två streck. Jag testade att stänga av kameran men de var kvar då också. De försvann till slut efter en stund, men kom tillbaka då och då.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!

Jag har exakt samma problem med min D90 som är i samma ålder som din. Jag har dessutom tillgång till en lika dan och gammal D90 med samma model av Nikkor objektiv. Men jag har inte hunnit med att testa om båda har samma problem.
Jag funderade på om det var objektivet det var fel på då det i metadatat för bilden står att objektivet saknar CPU.
Jag har inte lyckats få fram ett mönster på när problemen dyker upp utan det är helt intermitent.
Någon annan som har märkt att det uppstår oftare vid vissa inställningar? Jag använder vanligen manuella inställningar.
I går skickade jag en fråga till Nikon så vi får se vad de säger.

Nu har Nikon svarat på min fråga.

"Hej Johan,

Tack för att du kontaktat Nikon angående svarta bilder och jag skall försöka besvara din fråga efter bästa förmåga.

F-- betyder att kameran inte har kontakt med objektivet, och du kan själv testa med ett annat objektiv och se om problemet kvarstår. Är det samma fel trots en annan optik så kan du testa att göra rent kontaktytorna på objektiv samt motsvarande del i kameran med s.k. "apotekssprit". Ta en droppe sådant på en tops, gör rent kontakterna, ta en ny tops och torka rent. Testa att sätta på objektivet på kameran och se om felet kvarstår. Kvarstår felet så får du skicka in kamera och objektiv till oss för genomgång.

Om du har fler frågor i detta ärende, vänligen klicka på länken överst för att uppdatera denna fråga.

Med vänliga hälsningar

Support för Professionella Produkter, Nikon Europe"

Har inte hunnit testa än...

Nu har Nikon svarat på min fråga.

"Hej Johan,

Tack för att du kontaktat Nikon angående svarta bilder och jag skall försöka besvara din fråga efter bästa förmåga.

F-- betyder att kameran inte har kontakt med objektivet, och du kan själv testa med ett annat objektiv och se om problemet kvarstår. Är det samma fel trots en annan optik så kan du testa att göra rent kontaktytorna på objektiv samt motsvarande del i kameran med s.k. "apotekssprit". Ta en droppe sådant på en tops, gör rent kontakterna, ta en ny tops och torka rent. Testa att sätta på objektivet på kameran och se om felet kvarstår. Kvarstår felet så får du skicka in kamera och objektiv till oss för genomgång.

Om du har fler frågor i detta ärende, vänligen klicka på länken överst för att uppdatera denna fråga.

Med vänliga hälsningar

Support för Professionella Produkter, Nikon Europe"

Har inte hunnit testa än...

Okay. Perfekt! :) Ska testa det så fort som möjligt.

Tack för hjälpen!

Intressant!

- Samma sak hände mig i början, på min D90! Höll på att få spader.

Min tanke är att jag måste ha råkat komma åt objektiv-bytar-knappen, eftersom den är så stor och klumpig precis brevid reglaget för AF/M-fokus.

Trots att jag nu är extra noga var jag tafsar med fingrarna på kameran, har det hänt ännu en gång, i somras: Så något vaj tycker jag nog allt att det är på objektivets "sitta-fast"-läge...

Hoppas att du ej råkar ut för det hela igen. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar