Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländare...

Produkter
(logga in för att koppla)
När man säger blixt brukar många bli förskräckta men om du studsar den (vinklar den så att den är riktad åt sidan eller bakåt) med en diffuser så blir det riktigt riktigt bra.
Jag hade problem med att ta bilder inomhus. Att köpa ljusstarka objektiv hjälpte lite men var fortfarande tvungen att köra för höga ISOn (mycket brus).
Sedan köpte jag en blixt...och h-lv-ete va roligt det blev. Väldigt enkelt kan man styra hur mycket blixt och hur mycket rumsljus du vill ha. Man får perfekta brusfria bilder.
Sedan kan man leka mycket med blixt och få till skitroliga effekter, speciellt om du kan styra blixten på fjärr.

Det jag försöker säga är att en blixt var räddningen för mig och mina inomhusbilder. Nu kan jag ha vilken bländare som helst, snabba slutartider och låg ISO. Sedan öppnar sig en hel ny värld av fotografi.
Här är en populär sida för blixtfantaster.
http://strobist.blogspot.se/
 
Nu vet jag ju inte din budget men jag hade nog skaffat ett 70-200 f/2,8.
Finns till bra pris på blocket. eller så kan man köpa ett tredje parts objektiv.
 
gulp! 12 000.. nja inte idag i alla fall
Nej men kanske ett av äldre generation utan VR?
Då heter de AFS i beteckningen.
Kommer inte ihåg så noga men runt 5500-6000 begagnat.(ngn vänlig själ rättar nog priset om det är fel)

Jag köpte mig ett 80-200/2,8 för 6000. Mycket pengar på den tiden.
Visst det är den äldre varianten med skjutzoom men fortfarande efter 25 år så funkar det.
O 6000 på 25 år är inte så farligt pris. Dessutom så är det faktiskt än i dag säljbart.
 
Jag tycker nog att blixt i samma linje som objektivet( inbyggd eller på kamera) ska användas på så sätt att man lägger sig 2 bländarsteg under och lyser resten med blixt alt att man går ändå närmre för att få en något hög exponering på objektet.
Detta hjälper föga i en mörk lokal och man får taskig blixtkänsla. Detta behöver inte alls vara tokigt dock om man flyttar blixten från kameran och belyser från sidan en aning. Detta i sin tur ställer ju till det om man vill fota djur i rörelse om man inte vet exakt var de kommer passera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.