Annons

Bländare på blixten ..

Produkter
(logga in för att koppla)

matsjak

Aktiv medlem
Detta är säkert en dum fråga, men på min Nikonblixt (SB-900) så finns det möjlighet att justera bländaren i manuellt läge, alltså inte kamerans bländare utan en inställning på blixten. Men varför, den enda inställningen som borde vara intressant är väl blixtstyrkan?

Tänkte ha den som en upplättningsblixt på ett stativ och styra den trådlöst, mäta blixtljuset med en ljusmätare..
 
Manuellt

Det måste väl vara för att du ska se vilken blixtstyrka du ska kombinera med vilken bländare på ett visst avstånd i manuellt läge. Det framgår väl av skalan? Så fungerar de blixtar jag har/har haft.
 
Det är väl i "auto"-läget man ställer in bländarvärde på blixten?
För att blixten ska veta vilken bländare kameran har inställd så att den kan stänga av sig när den har gett ifrån sig rätt mängd ljus för en korrekt exponering.
("Non-TTL-auto" alltså.)
 
tabell

jaja, jag förstår. Det är en bara en tabell utifrån ledtalet. Om jag har blixtstyrka, iso och bländare så får jag avståndet som det ska vara till motivet. Lite tvärtom bara, man borde ange avståndet och få bländaren.

Men strunt samma, i mitt fall så behövs det då inte, eftersom jag tänkte mäta blixtljuset med en ljusmätare..
 
Det också

Ja om du med autoläge menar det autoläget som fungerar genom en liten ljussensor (litet öga) som äldre blixtar hade och en del fortfarande har. TTL-automatik fungerar oavsett om du ställer in bländaren på blixten. Kör man manuellt (dvs utan någon form av automatik) behöver man också ställa in bländarvärdet för att se vilken effekt man ska ha vid ett visst avstånd. Jag tog för givet att det är det TS menar med att ställa in manuellt.
 
effekt

Nej, vad jag undrade var om bländarinställningen på blixten påverkade blixteffekten. Om jag nu förstår det rätt så gör det inte det. det är endast en tabell hur man ska ställa in kameran.

Men som upplättningsblixt så stämmer det ändå inte, så därför tänkte jag använda en ljusmätare för att hitta rätt balans mellan befintligt ljus och blixtljus.
 
Fungerar

Har du provat att köra på TTL och styra blixtstyrkan genom blixtljuskompensationen i kameran. På så sätt kan du ju enkelt mixa andelen naturligt ljus/andelen blixtljus?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.