Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare och externblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Har nyligen skaffat mej en externblixt och har ställts inför många nya frågor, flertalet har jag hittat svaret på här på FS. Dock ej följande.
Jag vill ta en bild med väldigt lågt slutartal, så lågt det nu går, säg 2.8, utan den externa blixten går det utmärkt att ta bilden med den bländaren, just för att jag vill ha litet skärpedjup.
Nu är det kraftigt motljus, därför vill jag ha en upplättningsblixt för att bli av med de djupa skuggorna. Men då kan jag inte ta bilden med min valda bländare, utan att den externa blixten tvingar upp bländaren till 13-14.
Har gjort en massa olika tester nu och blixten tvingar alltid upp kameran till ett högre bländarvärde.
Då testade jag med max bländare, uppåt 30 för att se om blixten drog ner bländaren, men se det gjorde den inte, utan där gick det alldeles utmärkt att ta bilden.
Blixten kördes i automatikläget, och E-TTL styrning.
Kamerainställningen för övrigt var bländarförval "AV". Autofokus, testat med olika brännvidder, men alltid samma slutresultat, är svaret så enkelt så det beror helt på ljusinsläppet så blixten måste dra ner bländaröppningen eller är det något annat?, och ska man då istället välja slutartidsförval "TV", eller kan ni fördjupa ämnet ytterligare lite till åt mej så vore jag glad.

Du drabbas nog av max synktid.
Om du inte har någon blixt och fotograferar i motljus och väljer bländare 2.8 så kommer kameran att välja en snabb slutartid. kanske 1/2000 dels sekund.
Så snart du sätter på en blixt så måste
kameran gå ner till 1/200 sekund för det är den snabbast tid som hela slutaren är öppen.
Men för samma exponering måste man då
minska bländaren till 10-11 eller så.

--
vad göra?

gråfilter eller highspeedsynk och
hoppas blixten är tillräckligt stark

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar