Annons

Bländare, ISO och slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Sönder

Avslutat medlemskap
Hur funkar egentligen dessa ihop, matematiskt alltså..

Nedan är de ekvationer som jag känner till, där x är antalet "steg".
  • Bländare bestäms av f(x) = 1/sqrt(2^x)
  • ISO bestäm mha f(x) = 100*2^x

Min fråga är, vilken är den motsvarande ekvationen för slutartid?
Jag får anta att det gäller hela steg här också då jag ska kunna sänka ISO eller Bländare ett steg och få motsvarande exponering om jag också ökar slutartiden 1 steg. Eller en annan valfri kombination.

Slutartiden dubblas respektive halveras för varje steg precis som ISO-talet. Att det sedan normalt sett anges i bråkform kan ju möjligen ställa till det för tankeverksamheten. Sedan är det inte säkert att kamerans inställningsmöjligheter stämmer absolut med det matematiskt korrekta utan det kan vara 1/8 till 1/15 istället för till 1/16.

Jag vet inte om det känns särskilt produktivt med formler. Det är enklare att lära sig att det dubbleras respektive halveras i det ena fallet och att lära sig skalan när det gäller bländaren.

Produktivt? Nej det skulle jag nog inte kalla det heller =) Intressant? För mig personligen iaf. Dessutom så stämmer inte halvering eller dubblering, felet blir större och större ju fler steg man tar. Möjligt att det är någon potens med 2 som bas men undrade om det var någon som vet ett mer exakt svar :p Kan ju de andra två så jag måste ha den tredje haha

Att jag vill veta är egentligen bara allmän vetgirighet.

edit: Förtydligande. Slutartid ändras i 1 steg? Alltså mellan 1/40 till 1/50 är det 1 steg? Tänker jag rätt?

Senast ändrad:
Produktivt? Nej det skulle jag nog inte kalla det heller =) Intressant? För mig personligen iaf. Dessutom så stämmer inte halvering eller dubblering, felet blir större och större ju fler steg man tar. Möjligt att det är någon potens med 2 som bas men undrade om det var någon som vet ett mer exakt svar :p Kan ju de andra två så jag måste ha den tredje haha

Att jag vill veta är egentligen bara allmän vetgirighet.

Vad då stämmer inte? För varje steg dubbleras eller halveras tiden visst. Vad kameran sedan påstår i sin display är något helt annat.

1 s - 1/2 s - 1/4 s - 1/8 s - 1/16 s - 1/32 s - 1/64 s - 1/128 s t ex.

Att sedan min kamera påstår nedanstående är en annan femma:

1 s- 1/2 s - 1/4 s - 1/8 s - 1/15 s - 1/30 s - 1/60 s - 1/125 s

Min kamera, 450D, har stegen 1/3 -> 1/4 -> 1/5 -> 1/6 -> 1/8 osv, 1/200 -> 1/250.
Är det fortfarande 1 steg? Skrev ett litet förtydligande men du hann före med ditt svar.

Edit.. kollade igenom inställningar på kameran och de var i 1/3 steg.. Ja, där var svaret :p Sen blir det nog lite avrundningar hit eller dit men nu får jag det att stämma iaf.

edit: Förtydligande. Slutartid ändras i 1 steg? Alltså mellan 1/40 till 1/50 är det 1 steg? Tänker jag rätt?
Nej. När det gäller slutartid (precis som bländare och iso) är ett "steg" en fördubbling/halvering av mängden ljus.

Ett steg är alltså från 1/30 till 1/60 sek. Det motsvarar att ändra bländare från f/4,0 till f/5,6.

Min kamera, 450D, har stegen 1/3 -> 1/4 -> 1/5 -> 1/6 -> 1/8 osv, 1/200 -> 1/250.
Är det fortfarande 1 steg? Skrev ett litet förtydligande men du hann före med ditt svar.

Nej, kruxet är att moderna kameror inte enbart brukar ha hela steg... Fast det bör vara likadant med bländaren och troligen ISO-talet.

Det jag skrev är vad som är hela steg på min kamera, sedan visar den halvsteg emellan det. Jag kan även ändra i menyn om jag vill till tredjedelssteg vilket verkar vara vad din kamera har antingen inställt eller som enda möjlighet. Du måste alltså hoppa tre hack för att ändra exponeringen ett helt steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar