Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bländarantal

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin86

Avslutat medlemskap
jag har Nikon 18-55/3,5-5,6 till min D80, men jag är lite confused angående en sak.. när jag ändrar blänadarantalet så går det oftast inte att få ett lägre antal än 5,6. ibland går den o få ner till 5, 4 o nån enstaka gång har jag fått ner den till 3,5. varför är det så? vad är det som avgör? det spelar ingen roll om jag kör på M eller bländarprio, det tar oftast "stopp" vid 5,6.
kameran är ny, så jag är rätt grön o behöver lite tips o råd :)

"3,5-5,6" i objektivets beteckning betyder att största inställbara bländare är mellan 3,5 och 5,6, beroende på vilken brännvidd du har inställd.

Vid 18 mm har du tillgång till 3,5, vid 55 mm bara 5,6 och vid brännvidder däremellan så får du största bländare som också befinner sig någonstans däremellan.

Lösningen på ditt problem är ditt objektivs begränsningar. Du kan som lägsta bländartal ha f3.5 vid vidvinkelläget 18mm, och som lägst f5.6 vid teleläget 55mm. Så för att få bländartalet f3.5 så måste du zooma ut till 18mm läget, vill du ha lägre tal, så får du snällt köpa ettobjektiv som möjliggör detta, tex nikon 50mm f1.8 :)

mvh johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar