Annons

Bländar öppning???

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se en genomskärning på ett objektiv där någon förklarar hur ljusstrålarna går.
Varför??
Jo, jag blir inte klok på tanken av att det inte blir en lite ring på sensorn/filmen när man har tex. bl.22.
Man borde ju tappa ljusinformation när man stänger för ljusinsläppet genom att minska bländaren??
Nu vet jag ju att det inte gör det men hur går ljusstrålarna egentligen i ett objektiv???

/Patrik
 
Så när du går ut i solskenet och din pupill blir liten så ser du bara en liten cirkel och får svarta kanter i synfältet? ;-)

/Henri
 
eatfrog skrev:
Så när du går ut i solskenet och din pupill blir liten så ser du bara en liten cirkel och får svarta kanter i synfältet? ;-)

/Henri

he he...jo, det vore något. Som sagt så vet jag att problemet inte uppstår. (konstigt va)
Frågeställningen gäller ju ögat också förstås.

Det har ju givetvis med ljusbrytningarna att göra....men hur??
 
Bilden "krymps" och är som minst på mitten och kommer sedan ut uppochnervänd på andra sidan.

De strålar som träffar frontlinsen längst upp tex kommer att brytas och passera mitten (i höjdled) av objektivet precis där bländaren sitter, för att sedan fortsätta neråt och passera ut genom den bakre linsen i nederkant.

JAg har tyvärr inga bra bilder på lager, men det har säkert någon annan. Finns säkert någon som kan förklara bättre åxå. :)

Faktum är att man kan ha ett objektiv som bara består av ett enda litet hål (bländare).
 
dumbo skrev:
Bilden "krymps" och är som minst på mitten och kommer sedan ut uppochnervänd på andra sidan.

De strålar som träffar frontlinsen längst upp tex kommer att brytas och passera mitten (i höjdled) av objektivet precis där bländaren sitter, för att sedan fortsätta neråt och passera ut genom den bakre linsen i nederkant.

JAg har tyvärr inga bra bilder på lager, men det har säkert någon annan. Finns säkert någon som kan förklara bättre åxå. :)

Faktum är att man kan ha ett objektiv som bara består av ett enda litet hål (bländare).

Tack för ditt svar, och drar mig nu till minnes mina fysiklektioner.
Men då går alltså strålarna exakt samma väg till sensorn/filmen oavsett bländare.....okidok
Och på något sätt så blir strålarna starkare när man har större bländare........hmmm *tänka, tänka*
 
Hur objektiv fungerar finns den än bra förklaring på jonasweb.nu (Fotoskolan). Står en hel del annat om foto också. Ljus bryts beroende på precis som Robert säger, tyvärr har inte jag heller några bilder till hands.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.