Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bixtproblem, trådlös P-TTL?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eddy_louix

Aktiv medlem
Hej

Skaffade nyligen en till blixt (Pentax 360) för att kunna leka med den trådlösa funktionen.
Men märkte då att min första blixt var lite bågstyrig jämfört med den nya. Att byta från A-zoom till M-zoom funkar inte så som den nya gör, det händer helt enkelt inget om man trycker på zoom knappen.
Har inte tänkt på detta innan men "brännvidden" blinkar hela tiden.
Nån som vet om det vart problem med dessa blixtar innan( båda två blixtarna är av typen AF-360 fgz)?

Har även haft problem att få till den trådlösa funktionen på mina två 360 blixtar(har K100D).
Den fristående blixten vill inte gå in i P-TTL läget utan kan bara gå in i A eller M läget. Enligt instruktionsboken så skall båda blixtarna befina sig i P-TTL läget.
Har ställt båda på kanal 3(CH-3) och bilxten på kameran står i styrläget C medans den fristående står på S.
Kan detta problem ha nått att göra med problemet som beskrevs ovan ?

Tacksam för hjälp
//Ronny

K100D har väl inte stöd för trådlös blixt. Det är väl bara istD, K10D och K20D som stödjer trådlös blixt

/Mats

lunma skrev:
K100D har väl inte stöd för trådlös blixt. Det är väl bara istD, K10D och K20D som stödjer trådlös blixt

/Mats
har har ju TVÅ blixtar... en extern monterad på kameran och en som han placerar nån annanstans...

min k100d och två sigmablixtar fungerar utmärkt då... vet ej hur det är med två pentaxblixtar...

RE1NE V1NDEBR0 skrev:
har har ju TVÅ blixtar... en extern monterad på kameran och en som han placerar nån annanstans...

min k100d och två sigmablixtar fungerar utmärkt då... vet ej hur det är med två pentaxblixtar...

Ok tack för svar, vart lite tunt med det annars =)

Kör Sigmablixtarna i P-TTL, lr i Auto-läget vid trådlös styrning?

På pentax autoläge så ställs iso, bländare och brännvidd in manuellt för att matcha exponeringen från kameran. (som jag försått det =)) istället för vid manuell där styrkan och bränvidden ställs in.

Men med P-TTL så fixas detta helt automatiskt.

Eddy_louix skrev:
Hej
Den fristående blixten vill inte gå in i P-TTL läget utan kan bara gå in i A eller M läget. Enligt instruktionsboken så skall båda blixtarna befina sig i P-TTL läget.
Har ställt båda på kanal 3(CH-3) och bilxten på kameran står i styrläget C medans den fristående står på S.
Kan detta problem ha nått att göra med problemet som beskrevs ovan ?

Tacksam för hjälp
//Ronny

Anledningen till att den inte vill gå in i P-TTL läget utan kan bara gå in i A eller M läget beror väl på att kameran inte stöder trådlös P-TTL. Du kan bara köra den som slav och får laborera med inställningarna tills du hittar en inställning som passar motivet.

Micke.

Re: Re: Bixtproblem, trådlös P-TTL?

Lawson skrev:
Anledningen till att den inte vill gå in i P-TTL läget utan kan bara gå in i A eller M läget beror väl på att kameran inte stöder trådlös P-TTL. Du kan bara köra den som slav och får laborera med inställningarna tills du hittar en inställning som passar motivet.

Micke.
med två sigma blixtar, en på kameran och en någon annanstans funkar P-TTL alldeles utmärkt...

som sagt, vet inte hur det fungerar på pentax egna...

Tack för svaret Reine

Då blir det till att kika in hos Scandinavian Photo i veckan, hoppas bara de går snabbare än förra gången jag hade problem med en vara därifrån.

//Ronny

Det verkar stämma att 360:an monterad på din kamera kan styra en annan blixt trådlöst.
Har du den fristående blixten i läge SLAVE1?
Står den i läge SLAVE2 är den en "gammaldags" slavblixt och kan bara köras i läge M eller A.

Håll inne Light/Formatknappen 2s kontrollera att läget verkligen är SLAVE1. (ställ med S-knappen).

Micke.

Lawson skrev:
Det verkar stämma att 360:an monterad på din kamera kan styra en annan blixt trådlöst.
Har du den fristående blixten i läge SLAVE1?
Står den i läge SLAVE2 är den en "gammaldags" slavblixt och kan bara köras i läge M eller A.

Håll inne Light/Formatknappen 2s kontrollera att läget verkligen är SLAVE1. (ställ med S-knappen).

Micke.

Detta hade jag kollat, trodde jag. Jag hade ställt båda på SLAVE2, visste inte om detta :s
Man måste verkligen läsa hela avsnittet i manualen för att se detta. Om det inte finns så snälla själar på FS som hjälper en. Tack Micke

Du har inte svaret på min andra fundering också :p
Varför brännvidden inte går att ändra genom att trycka på zoom-knappen, nått jag missat även där?

//Ronny

Eddy_louix skrev:
Detta hade jag kollat, trodde jag. Jag hade ställt båda på SLAVE2, visste inte om detta :s
Man måste verkligen läsa hela avsnittet i manualen för att se detta. Om det inte finns så snälla själar på FS som hjälper en. Tack Micke

Du har inte svaret på min andra fundering också :p
Varför brännvidden inte går att ändra genom att trycka på zoom-knappen, nått jag missat även där?

//Ronny

Hej Ronny!

Det enda som blockerar zoomningen vad jag vet är om du har fält ner vidvinkelskivan, men så enkelt var det väl inte?

Micke.

Nepp så enkelt var det tyvärr inte.
Den ändrar inte ens brännvidden vid nedfällning av vidvinkelskivan =(

aja det blir nog ett besök på SP ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar