Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilxt till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

lasi

Medlem
Hej!
Jag behöver köpa en blixt till min 20D och har tittat på Metz 54 MZ-4 / 54 MZ-4i och Canons egen 580EX. Är det någon som testat Metz blixten och har erfarenhet av den?
Vet någon bra platser på internet att läsa om jämförelser av blixtar?

Alla tips och idéer mottages tacksamt.
Hälsningar
//Lars

Jag köpte en begagnad Canon 550EX, under 3000 kr inkl bouncer. Fungerar kanon, rejält med kraft, massor av möjligheter till inställningar (manuellt, stroboskop etc), vinkla åt alla håll - uppåt, bakåt, sidan) går att använda som master eller slav (dock inte mha den inbyggda blixten, kräver kabel eller IR-sändare (dyrt) eller slavtändare (t ex Hama)). Laddar snabbt, batterierna räcker ganska länge även vid kall väderlek tycker jag, men jag kör den väldigt sällan på full effekt - använder den mest som upplättningsblixt.

kan även tipsa om 430EX... snabb som tusan o ladda upp o batterierna räcker i evighet... då menar jag i evighet!

Men dom blixtarna du nämde vet jag inget om... detta var bara en parantes ;)

Använder själv Canon-kameror, bl a 20D, och har använt både Canon- och Metz-blixtar. Metz 54 är bra, men jag har inte fått E-TTL-mätningen att fungera med bouncer på blixten, och det ser jag som en avgörande nackdel. 580:ans föregångare, 550EX är en blixt som jag är väldigt nöjd med, trots att den är rätt så stor och klumpig.

580EX - ett säkert val

Kan inte uttala mej om Metz:en, utan bara slå ett slag för Canons 580EX. En helt suverän blixt som är ett säkert val och en bra kombination med 20D. 580:n är mindre än tex 540EZ (som jag också har sen tidigare analoga år) vilket jag uppskattar. Det gör blixtfotograferingen smidigare och snabbare.

mvh Torleif

En fråga till Kalle!

Hur kraftfull är 430:n
En fråga bara, tycker du 430 räcker till.
T.ex. om jag står på några meters håll och ska fota barnen på lucia utomhus och det är mörkt eller skymmer?
430 verkar väldigt smidig.

Slänger in en fråga till i sammanhanget. HUR snabbt laddar de. Kan man ta x bilder i sekunden eller är det en bild i sekunden eller vad? Förstår ju att det beror på hur stark blixt man använder men ge några exempel. Är det skillnad i laddtid på 430 och 580?

//Jerka

430 EX ha ju ledtal 43... ganska så duktig blixt med andra ord... så jag tycker den räcker till
Det är ju öven den nya modellen (420 gammla) så du har till skillnad mot den gammla ett digitalt menysystem baktill på blixten.

Sedan är ju priskillnaden enorm mellan denna och 580... procentuellt är krämen efter 43 väldigt dyr...
Smidig, vändbar i alla riktningar, vidvinkelspridare, drar knappt ström, laddar fort. Jo nog tycker jag den är bra och prisvärd allt.

580 har ju mkt mer funktioner och naturligtvis bättre längd på ljuset, men jag har hittils aldrig upptäckt behovet av en sådan blixt. För dom som verkligen behöver en sådan är väl valet givet, för oss andra så räcker nog 430 mer än väl. :)

En ny tråd.

Är det någon som har erfarenhet av Sigma EF-500 DG Super. Den ska ju enligt specifikationen vara en bra blixt men frågan blir hur kommunicerar den med 20D?
Man får ju alltid "nästan" vad man betalar för.
Eller betalar man mest för namnet i detta fall?
Och vad har Canon 580/430 som Sigman inte har?
Priset är ju mycket stort emellen 580 och Sigman.
Tacksam om någon kan upplysa mig !!!

Hallå!

Jag har en Metz 54 MZ-3 (hette så tidigare, men det är i princip samma blixt)

Den fungerar jättebra, om man bara drar nner den en anining. Man hittar ganska snabbt en inställning som fungerar för ens fotande.

Dock är det viktigt att uppdatera programvaran i sin 20D, för annars får man hiskeliga fokuseringsproblem med blixtens IR-beslysning. I mörker fokuserar den helt åt skogen med hjälp av blixtens IR-beslyning. Det samma gäller en del objektiv som också haft problem med fokuseringen. Felet ligger dock inte i blixten, utan i kameran, men blir väldigt markant just i den här kobinationen. Kanske är problemet det samma med en annan blixt.

Men lösningen är enkel; nämligen att uppdatera till version 2.0 av kamerans mjukvara. Då fungerar det perfekt.

Sedan vet jag att Canons senaste 580-blixt har en del funktioner som Metzen inte har, men det är mer rättvist att jämföra en Metz 54 MZ 3/4 med en lite tidigare speedlight och då blir prestandan ganska likvärdig, men priset är (var i alla fall när jag köpte min blixt) klart till Metzens fördel.

/Jens

Re: En ny tråd.

lasi skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Sigma EF-500 DG Super. Den ska ju enligt specifikationen vara en bra blixt men frågan blir hur kommunicerar den med 20D?

Jag har en sådan till min 20D, ett problem där är om man ställer in focus med mittenpunkten så ballar fokuseringen ur. Det är bara tur om man lyckas få rätt fokusering då, inte nöjd med det :(

Kanske gör jag något fel?

Re: Re: En ny tråd.

Inga problem med min 20D/Sigma kombination. Fokuserar som den ska på alla fokuspunkter tillsammans med blixten.

Jag har inga problem alls med min 20D och Sigma EF500DG.

--jalle

gosh skrev:
Jag har en sådan till min 20D, ett problem där är om man ställer in focus med mittenpunkten så ballar fokuseringen ur. Det är bara tur om man lyckas få rätt fokusering då, inte nöjd med det :(

Kanske gör jag något fel?

Re: En ny tråd.

lasi skrev:

Jag har den till min 20D och det fungerar alldeles utmärkt. Det fattas inga funktioner jämfört med Canons värsting, vad jag vet. Tvärtom, det har något som Canon-blixtarna inte klarar av, den kan som slavblixt triggas av en annnan blixts blixtljus och behöver därmed ingen sändare nödvändigtvis. Väldigt användbart för mig, när jag vill ha blixten på något annat ställe än på kameran, då triggar jag den med 20D:s inbyggda blixt.

Andra aspekter:
+Den är lättare än Canons motsvarande
+Mycket billigare

-Kan inte vinklas lika bra som 580:an vid höjdformatsfotografering

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar