Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilxt sigma elle rminolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Funderar på en blixt och har hittat en Minolta 3500xi som kan köras trådlöst, men går väl bara att vinkla up/ned

Men så hittade jag en Sigma EF-500 DG ST II
Som verkar gå att vrida i alla leder, men jag hittar ingenstans om den går att köra trådlöst, och inte om den funkar med flera blixtar trådlöst.

Någon som vet?


Mvh.
 
DG ST fungerar inte trådlöst, däremot gör DG SUPER det... den kostar cirka 700 kronor mer än ST varianten... enda skillnaden är att SUPER klarar trådlöst... i alla fall på specifikationerna. vet dock inte hur bra den fungerar trådlöst men det kan nog den kunnige Anders Djerf svara på :)
 
philip svensson skrev:
DG ST fungerar inte trådlöst, däremot gör DG SUPER det... den kostar cirka 700 kronor mer än ST varianten... enda skillnaden är att SUPER klarar trådlöst... i alla fall på specifikationerna. vet dock inte hur bra den fungerar trådlöst men det kan nog den kunnige Anders Djerf svara på :)
Hehe :p

Super-versionen fungerar trådlöst ja. Min fungerar bra, men jag vet inte hur bra egentligen eftersom jag inte har någon 5600HSD eller 3600HSD att jämföra med.

Om du har möjlighet så kolla vad blixten har för serienummer innan du köper den, blixtar med s/n som börjar på 8 fungerar bra, de som börjar på 7 fungerar bra om man manuellt ställer dom i FP-läge.
Tidigare versioner och 7xxxxxxx går att uppgradera till 8 hos Sigma, tror inte det kostar något. Detta gäller Super-versionen, vet inte hur det är med ST.
 
Tackar för snabba svar : )

Ja då kanske man skal ta 3500xi då och strunta i att den bara går att vrida upp/ned, i väntan på att man har mer åengar till en bättre.

Mvh.
 
Jag antar att du har en modernare kamera än den SRT 101 du har i profilen.
Minolta 3500xi fungerar endast i helt manuellt läge och ej trâdlöst till D7D / D5D.
Jag har provat min gamla 3600 som funkar perfekt i alla lägen med mitt 700si-hus och denna är värdelös (nästan) pâ mitt 7D-hus.
 
Var försiktig med Sigma

Jag köpte just en Sigmablixt, som enligt produktbeskrivningen skulle vara 5D kompatibel. Funkade perfekt i direktblixtläget men alla "bouncade" blixter utlöstes med 100% ljus, så att de blev kraftigt överbelysta. Blixten är just nu inne för "omprogrammering" hos Sigma. Många har haft samma problem såg jag på dpreview. Mitt serienummer börjar med 8.
 
Re: Var försiktig med Sigma

Pelle33 skrev:
Jag köpte just en Sigmablixt, som enligt produktbeskrivningen skulle vara 5D kompatibel. Funkade perfekt i direktblixtläget men alla "bouncade" blixter utlöstes med 100% ljus, så att de blev kraftigt överbelysta. Blixten är just nu inne för "omprogrammering" hos Sigma. Många har haft samma problem såg jag på dpreview. Mitt serienummer börjar med 8.

Det är tyvärr nog inte blixten.
Men skulle den bli bra efter omprog får du gärna skriva det så köper jag en direkt. (Se tråd)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=47972

(Läs mitt fjärde inlägg och gör om den testen.)
Visst ja, din blixt är ju ivägskickad!
 
Re: Var försiktig med Sigma

Pelle33 skrev:
Jag köpte just en Sigmablixt, som enligt produktbeskrivningen skulle vara 5D kompatibel. Funkade perfekt i direktblixtläget men alla "bouncade" blixter utlöstes med 100% ljus, så att de blev kraftigt överbelysta. Blixten är just nu inne för "omprogrammering" hos Sigma. Många har haft samma problem såg jag på dpreview. Mitt serienummer börjar med 8.
Min funkar alldeles perfekt bouncad med både 7D och 5D.

Det finns vissa grejer som iaf på 5D kan få blixten att bete sig dumt, t.ex. om man har en zoom med varierande ljusstyrka och man börjar på t.ex. 18mm och 3.5, sen zoomar man upp till 70mm, så blir det automatiskt 5.6, men för blixten är det fortfarande 3.5.

Tänk även på att ställa om kameran till TTL när du har bouncer på, använder ett objektiv som inte är (D) eller har vinklat blixten, annars kommer mätningen bli fel (vissa hävdar att deras kameror ställer om sig själva, men min 5D gör det inte med Sigman iaf.).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.