Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

agalf

Medlem
Jag tänkte köpa ett billigt vidvinkelobjektiv till min EOS 400D, med billigt menar jag riktigt billigt det vill säga max runt 2000 kronor. Men skulle ändå uppskatta om det höll en någorlunda kvalitet. Finns ju en hel del begagnat på Ebay och hittade ett "Cosina 19-35mm f/3.5-4.5 Wide Angle Lens", kan det vara något?

Skall tilläggas att jag är en total nybörjare när det gäller objektiv, vill bara ha ett som är bättre än standardobjektivet (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) som följde med kameran.

Vad ska du med det objektivet till, då?

Med kortaste brännvidd på 19 mm är det ju mindre vidvinkligt än det objektivet du redan har.

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM är bra, men kostar mycket mer än vad du vill ge. Det visste du kanske redan?

Läste ditt inlägg igen och konstaterade att det inte riktigt framgår vad det är du vill ska vara "bättre"? Eftersom du skrev om vidvinkel tänkte jag att det förmodligen var bredare bildvinkel (få med mer) som du ville uppnå.

Men det är kanske något annat?
Snabbare autofokus?
Bättre motljusskydd?
Högre ljusstyrka?
Stabilare konstruktion?
Bättre optisk kvalité?

Enklast är nog om jag skriver vad jag vill kunna ta för typ av bilder.

Har ett Canon EF 50mm f/1.8 II till dom porträttbilder jag tar. Men letar efter ett objektiv som jag kan ta bra landskapsbilder med, men vill även ha ett "allround-objektiv" så behöver inte vara någon extrem vidvinkel. Upplever att bildkvaliten och skärpan är dålig hos 18-55 objektivet. Vill helst ha ett som har zoom också...

Hur fungerar "FishEye" objektiv egentligen? Duger dom till att fota landskapsbilder?

En annan fråga - hur mycket påverkar det vilket kamerahus man har? Mitt har ju trots allt några år på nacken.

Senast ändrad:
Om fisheye duger till landskapsfoto... Tja... Beror ju på, det bli rju lite speciellt onkeligen. Men man kan få med mycket roliga fenomen på himmelen om man önskar det - det är väl inte något vidare normalt lanskapsobjektiv och jag kan tänka mig en rätt lång lista objektiv som passar bättre för ändamålet, men viss går det om man vill och gillar effekten. EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM är ett utmärkt objektiv som står på min önskelista.

Peleng 8mm fisheye landskapsbild:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2951085831/in/set-72157606052457274/

Enklast är nog om jag skriver vad jag vill kunna ta för typ av bilder.

Har ett Canon EF 50mm f/1.8 II till dom porträttbilder jag tar. Men letar efter ett objektiv som jag kan ta bra landskapsbilder med, men vill även ha ett "allround-objektiv" så behöver inte vara någon extrem vidvinkel. Upplever att bildkvaliten och skärpan är dålig hos 18-55 objektivet. Vill helst ha ett som har zoom också...

Hur fungerar "FishEye" objektiv egentligen? Duger dom till att fota landskapsbilder?

En annan fråga - hur mycket påverkar det vilket kamerahus man har? Mitt har ju trots allt några år på nacken.

Jag skulle rekommendera ett canon 18-55 IS, alltså den nya varianten av kit-zoomen. Ska ha mycket bättre skärpa och dessutom bildstabilisering.

Sen så går det att göra väldigt mycket i datorn för att få bilderna att se bättre ut...

Stativ är också en bra sak då det även om det inte alltid behövs så saktar det ner fotograferandet och brukar därmed förbättra resultatet. Dessutom - med stativ och fjärrutlösare samt spegelupfällning så tjänar man alltid lite skärpa på minskade vibrationer och kan unna sig bas-ISO och bländare 8-16 utan problem.

Skall tilläggas att jag är en total nybörjare när det gäller objektiv, vill bara ha ett som är bättre än standardobjektivet (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II) som följde med kameran.

Med en så liten budget som 2000kr så är det lika bra att behålla 18-55IS har aldrig testat det men kan tänka mig att Canon subventionerar det ganska hårt eftersom det endå är ett kitobjektiv. För 2000 hittar du nog inget bättre, om du vill ha kvalité så kostar det dessvärre betydligt mer pengar. EFS 10-22 skulle funka bra på din kamera och är väldigt billigt för vad du får.

Alla jag sett kommentera Canon 10-22 verkar nöjda men det ligger bortom din budget.

Ett annat som ligger bortom budget är Sigma 10-20. Men inte lika långt bort... Ett beg kanske man kan hitta för runt 3000. Jag har det och tycker det levererar till min 450D. Det kommer ett nytt nu från Sigma där man ökar ljuskänsligheten till 3.5 (från 4). Då borde det finnas chans till bra pris på "mark I". :)

Eller varför inte ett Sigma 10-20/4-5,6 om det är vidvinkel du är ute efter. Se bara till att hitta ett bra exemplar som är skarpt och fokuserar rätt.
Betydligt billigare än Canon's 10-22mm. Spränger dock din budget, även som begagnat med en dryg 1000-lapp.

Alla jag sett kommentera Canon 10-22 verkar nöjda men det ligger bortom din budget.

Ett annat som ligger bortom budget är Sigma 10-20. Men inte lika långt bort... Ett beg kanske man kan hitta för runt 3000. Jag har det och tycker det levererar till min 450D. Det kommer ett nytt nu från Sigma där man ökar ljuskänsligheten till 3.5 (från 4). Då borde det finnas chans till bra pris på "mark I". :)
Du hann före med någon sekund... jag var helnöjd med mitt också!

Jag såg iofs någon som anonserade ut ett Sigma 10-20 med trasig af-motor för 900 spänn för några veckor sedan - jag funderade på det, men ångrade mig - less på MF.... :)

Börjar tvivla om jag inte skall skaffa ett teleobjektiv istället... Kanske har större användningen för det, hittat ett "Sigma Objektiv 55-200mm F4-5.6 DC" för 900 kronor. Men är det inte lätt hänt att bilderna blir väldigt suddiga om man ej använder stativ?

Hahaha, snacka om att pendla mellan ytterligheterna. :)

Nåja, lycka till med fotandet i sommar. Snart så kan man börja ta schyssta regnbilder igen.

Om du får till en slutartid på 1/200 när du fotar på 200mm ändläget på objektivet så ska det bli skarpt om du inte darrar för mycket med händerna.

Om du får till en slutartid på 1/200 när du fotar på 200mm ändläget på objektivet så ska det bli skarpt om du inte darrar för mycket med händerna.

Jag som är så darrhänt att jag ofta får suddiga bilder om jag ej fotar med blixt. Men är så svårt att fota djur med stativ då dom rör sig...

Men vi får se om det blir ett vidvinkel- eller ett teleobjektiv, slutar väl med att det inte blir något nytt överhuvudtaget, haha.

Titta även på Canons EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS.

Mycket telezoom för pengarna, även om du köper nytt.
Om kostnaden är ett problem kan man ju också vänta ett tag, så att man hinner arbeta/tigga ihop mer pengar.

Är du säker på att det inte är ett macro objektiv du behöver?!
Svänger rejält här från vidvinkel till tele.

Det generella problemet som jag ser är att egenskaperna vidvinkel, bra bildkvalité, zoom och lågt pris inte samsas i samma objektiv.

Någorlunda billiga och bra telezoomar är lättare att hitta.

ANNONS