Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt utan kartong = stöldgods?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlindOwl

Aktiv medlem
Undrar bara varför många här tycks utgå ifrån att inköpta prylar är stöldgods så fort man har gjort ett billigt köp utan originalkartong eller tillbehör?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=95625

Någon som har en förklaring varför det påtagligt ofta insinueras sådant här? Vad är det som pekar på att jag har köpt stöldgods i den länkade tråden, om någon anser det?
 
""Hört talas om hypotetisk frågeställning?""

Rent hypotetiskt kan väldigt mycke vara stöldgods.
 
Ja tänk,

så konstigt det är? Vi svenskar är lustiga, varför ska man spara alla kartonger just när man köper en kamera eller något tillbehör till dito. Tänk vad med kartonger man skulle ha överallt, tror fan dom sparar kartongerna till datorn, brödrost och TV också, kan det vara så illa att om dom köper en ny bil sparar skydden som sitter över lister och handtag också? Sen har vi nästa roliga grej som jag reagerar på! Har man köpt något i USA eller i Japan! Och sen försöker sälja det, då blir köparna kalla som is och tror att det är bara skräp man säljer, ja ja, inte alla men många.
Det är nog så har man inte kartonger till prylarna eller har köpt utanför Sveriges gränser så är det nog stulet eller så är det skräp. ;=)
Det är kalla fakta....
Tommy
 
OnOff och Elgiganten och ev flera kedjor har en hög alldeles vid ingången med billigt krafs som ffolk lämnat tillbaka. Oftast saknar nåt eller annat. Finns även en del utan kartong och innehållet är i en plastpåse. Så är det iaf i Krstd.

/Rommél
 
David G skrev:
Rent hypotetiskt kan väldigt mycke vara stöldgods.
Rent hypotetiskt kan du vara mycket du kanske inte är, varför jag avstår att spekulera i det.

Däremot är jag nyfiken på vad som föranleder dig att hysa misstankar om att jag har köpt stöldgods, som du gör i den länkade tråden. Utveckla gärna!

surfen skrev:
så konstigt det är? Vi svenskar är lustiga, varför ska man spara alla kartonger just när man köper en kamera eller något tillbehör till dito. Tänk vad med kartonger man skulle ha överallt, tror fan dom sparar kartongerna till datorn, brödrost och TV också, kan det vara så illa att om dom köper en ny bil sparar skydden som sitter över lister och handtag också? Sen har vi nästa roliga grej som jag reagerar på! Har man köpt något i USA eller i Japan! Och sen försöker sälja det, då blir köparna kalla som is och tror att det är bara skräp man säljer, ja ja, inte alla men många.
Det är nog så har man inte kartonger till prylarna eller har köpt utanför Sveriges gränser så är det nog stulet eller så är det skräp. ;=)
Det är kalla fakta....
Tommy
Kloka funderingar. Saknas originalkartongen tycks detta dra ned priset avsevärt per automatik. Varför - för att det kanske då måste vara stöldgods?

Dina reflektioner om utlandsköpta produkter är också talande, något som t ex också tycks gälla utlandsimporterade bilar (som då bara måste vara sämre än de svensksålda).

Hur tänker folk?
 
Jag brukar verkligen inte ha några problem att sälja mina prylar jag köpt från nån ebay-säljare i USA. Är antagligen plus på min prylfetish också eftersom begagnadpriserna är så höga och dollarn så billig =)
 
Jag har sparat orginalkartongerna till fotoutrustningen.
Varför- jo jag noterade att alla andra här gjorde det och tänkte att det kanske ska va så!:)
Att det blir lättare att sälja grejerna då när den dan kommer.


Men alla andra prylar , inte en kartong har jag sparat.
Man skulle ju behöva en helt rum enbart för kartonger då!
Men inte bryr jag mig om det finns kartong eller ej om jag köper en pryl på Blocket eller här.
 
ESS skrev:
Jag brukar verkligen inte ha några problem att sälja mina prylar jag köpt från nån ebay-säljare i USA. Är antagligen plus på min prylfetish också eftersom begagnadpriserna är så höga och dollarn så billig =)
Hoppsan! Och det är ingen här som har jämfört dig med bankrånare och annat irrelevant, som jag fick höra, bara för du har köpt ("smugglat", som moralens väktare här på Fotosidan menar) objektiv utomlands?
 
Det skulle kunna vara stöldgods, hur ska man vara säker på att det inte är det?
Rent hypotetiskt så skulle en sänding från fabriken kunna ha blivit stulen av nån lastbilskörande Bandidos medlem. Grejerna har sen sålts till mindre nogräknade handlare under föreställningen att det är billigt för att det är gråimport, försälning av konkorsbo, brand/rök/vattenskadat eller nåt.





För att ställa en icke hypotetisk fråga, varför kallar du dig "Objektiv Smugglaren"? Stolthet, självömkan, eller känslan av att vara en bad ass outlaw? Politiskt ställningtagande? Annat?
 
David G skrev:
För att ställa en icke hypotetisk fråga, varför kallar du dig "Objektiv Smugglaren"? Stolthet, självömkan, eller känslan av att vara en bad ass outlaw? Politiskt ställningtagande? Annat?
Inget av ovanstående, jag bytade användarnamn mest som en sarkastisk markering efter de sanslösa svaren och påhoppen i följande tråd som jag startade i våras:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=90465.

Så det var efter mitt användarnamn och vidimerande om att ha köpt en billig M80 som du drog dessa (hypotetiska) slutsatser? Du verkar helt klart vara ett ämne för SÄPO...
 
1/3 del av nypriset, inga tillbehör, å inga kartonger skulle jag se som skumt, kvitto skulle ju dock vara ett stort plus, å efter det klassas det ju ganska mkt mindre som möjligt stöldgods, iallafall för egen del.

Men d tre första grejerna som jag nämnde skulle jag se som ganska suspekt i en annons på tex blocket, å avstå från ett kööbb.

Å sedan har väl Erik Sjöberg inte direkt påstått att han "smugglat" in saker bara för att han handlat via ebay?

Men du måste ju läsa din trådrubrik "Objektiva Smuggläran", den är ju lite komisk på vissa håll:

"Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?"

Det känns ju nästan som man ber om det med den rubriken.
 
David G skrev:

För att ställa en icke hypotetisk fråga, varför kallar du dig "Objektiv Smugglaren"? Stolthet, självömkan, eller känslan av att vara en bad ass outlaw? Politiskt ställningtagande? Annat?

Vidare så är ju användarnamnet antingen felstavat eller särskrivet :)

Objektivsmugglaren eller objektiv smugglare är korrekt. Undrar vad en subjektiv smugglare är för en typ ;)

Jag har sålt många prylar för ett dyrare begagnatpris än vad de har kostat mig nya. Inköpta i USA, sålda i sverige. Utan kartong.
 
Allemyr skrev:
1/3 del av nypriset, inga tillbehör, å inga kartonger skulle jag se som skumt, kvitto skulle ju dock vara ett stort plus, å efter det klassas det ju ganska mkt mindre som möjligt stöldgods, iallafall för egen del.

Men d tre första grejerna som jag nämnde skulle jag se som ganska suspekt i en annons på tex blocket, å avstå från ett kööbb.

Å sedan har väl Erik Sjöberg inte direkt påstått att han "smugglat" in saker bara för att han handlat via ebay?

Men du måste ju läsa din trådrubrik "Objektiva Smuggläran", den är ju lite komisk på vissa håll:

"Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?"

Det känns ju nästan som man ber om det med den rubriken.
Enligt fleras (och troligtvis ditt) sätt att se det hela är det ju just "smuggling" när man inte betalar svensk tull och moms för en vara som överstiger 1700 kr och är köpt utomlands. Huruvida Erik Sjöberg har köpt varor överstigande 1700 kr eller betalat svensk tull och moms kan vi låta honom själv besvara om han vill det.

Varför anser du att jag borde ha betraktat den billiga M80:n som "skum"? Jag har köpt massor av kameratillbehör på denna rikstäckande kedja och kan inte misstänka att de skulle vilja befatta sig med skumraskaffärer? Dessutom fick jag som sagt ett kvitto på mitt köp från butiken.

Walle skrev:
Vidare så är ju användarnamnet antingen felstavat eller särskrivet :)

Objektivsmugglaren eller objektiv smugglare är korrekt. Undrar vad en subjektiv smugglare är för en typ ;)
Det finns en anledning till denna motvilliga särskrivning: jag hade tidigare mitt riktiga för- och efternamn som användarnamn och när jag kände för att byta till "Objektivsmugglaren" var jag tvungen att särskriva det just p g a att mitt tidigare namn var uppdelat i två delar.
 
BlindOwl skrev:
Inget av ovanstående, jag bytade användarnamn mest som en sarkastisk markering efter de sanslösa svaren och påhoppen i följande tråd som jag startade i våras:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=90465.

Så det var efter mitt användarnamn och vidimerande om att ha köpt en billig M80 som du drog dessa (hypotetiska) slutsatser? Du verkar helt klart vara ett ämne för SÄPO...

Nån slutsats, verklig eller hypotetisk har jag svårt att se om man bortser från min person. Jag är som jag är.



Vad betyder egenligen i sammanhanget "sarkastisk markering" och "vidimerande", vad är meningen att uppnå med det första?






Edit: Ärd et föresten fler än jag som är trött på alla kriminella puckon som förstör för andra? Varför kan inte folk låta bli att råna bedra och mörda? när jag var yngra kunde jag tycka att när nån i min ålder gjorde nåt dumt som gorde det inte så mycke för dom var ju unga, men nu, när folk som borde vara vuxna håller på att förstör och iriterar för andra så blir man rätt trött.
Jag hör verkligen inte till sammhällets elitskickt men inte håller jag på och begår en massa brott för det. Och jag har inte en massa dyra status prylar så varför skulle nån annan behöva stjäla bara för att dom tycker det.

Och människor över 25 som är ute på stan och slås och vandaliserar vad är det för idiotar? Dom kan väl likagärna sitta hemma och ha tråkigt, leva på socilbidrag eller nåt om dom inte vill jobba, bara dom inte stör andra.
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Nån slutsats, verklig eller hypotetisk har jag svårt att se om man bortser från min person. Jag är som jag är.

Vad betyder egenligen i sammanhanget "sarkastisk markering" och "vidimerande", vad är meningen att uppnå med det första?
Ville inte uppnå något särskilt, jag är bara som jag är (precis som du tydligen).

Förresten, om det finns ord som du inte förstår rekommenderar jag dig att köpa ett ordlexikon. Kostar inte särskilt mycket.
 
BlindOwl skrev:
Enligt fleras (och troligtvis ditt) sätt att se det hela är det ju just "smuggling" när man inte betalar svensk tull och moms för en vara som överstiger 1700 kr och är köpt utomlands. Huruvida Erik Sjöberg har köpt varor överstigande 1700 kr eller betalat svensk tull och moms kan vi låta honom själv besvara om han vill det.

Det är väl snarare så att det är lagens synsätt. Att lagen sen är föråldrad och inte på något sätt har hängt med i inflationen är en annan femma. Lagen är lagen.

BlindOwl skrev:
Det finns en anledning till denna motvilliga särskrivning: jag hade tidigare mitt riktiga för- och efternamn som användarnamn och när jag kände för att byta till "Objektivsmugglaren" var jag tvungen att särskriva det just p g a att mitt tidigare namn var uppdelat i två delar. [/B]

Jag förstår. Måste dock ändå säga att jag anser det vara rätt pubertalt att byta användarnamn i protest på det sätt du gjort.
 
Walle skrev:
Det är väl snarare så att det är lagens synsätt. Att lagen sen är föråldrad och inte på något sätt har hängt med i inflationen är en annan femma. Lagen är lagen.

Jag förstår. Måste dock ändå säga att jag anser det vara rätt pubertalt att byta användarnamn i protest på det sätt du gjort.
Helt riktigt, lagen är lagen. Det är också upp till var och en att följa den eller inte. Vissa malplacerade lagar har jag principiella invändningar emot. Väljer jag att bryta mot lagen är jag också beredd att ta konsekvenserna. Dock är det till syvende och sist mitt beslut att agera som jag väljer att göra.

Huruvida det är mest pubertalt att byta användarnamn eller anmärka ord och göra sig lustig över särskrivningar, får var och en bilda sig en egen uppfattning om.
 
ErlandH skrev:
Du tycks ha en lite originell uppfattning om vad en lag är.
Nej, inte alls. Jag vet mycket väl vad en lag är. Antingen kan man följa en lag, eller så kan man bryta mot den. För det senare gäller att man kan ställas till svars enligt lagen. Hurså, menar du att det fungerar på ett annat sätt än det jag beskriver?
 
Om man har hittat något som kan ha ett värde men man inte behöver saken utan vill sälja den, hur gör man då? Ska man lämna in den till polisen och om det inte kan identifieras någon ägare får man saken då? Gratis? Tar det lång tid?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.