Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse66

Ny medlem
Hej!
Har nyss köpt min första digitala systemkamera med tillhörande 18-55 zoom (Canon eos 500d)
Nu har jag tänkt köpa mig ett telezoom!

Jag har vart och tittat på tradera en del där finns det en hel massa sigma Zoomar (75-300)!!
Är det nått att ha?

Eller ska jag satsa på ett begagnat Canon objektiv istället?

Har även funderat på ett nytt Tamron 70-300 då aktionerna på tradera har tendenser att
sticka väg i pris!
Ett nytt Tamron går på 1560 kr

Hasse

Hej!
Har nyss köpt min första digitala systemkamera med tillhörande 18-55 zoom (Canon eos 500d)
Nu har jag tänkt köpa mig ett telezoom!

Jag har vart och tittat på tradera en del där finns det en hel massa sigma Zoomar (75-300)!!
Är det nått att ha?

Eller ska jag satsa på ett begagnat Canon objektiv istället?

Har även funderat på ett nytt Tamron 70-300 då aktionerna på tradera har tendenser att
sticka väg i pris!
Ett nytt Tamron går på 1560 kr

Hasse

Jag har samma hus som du och satt själv och funderade över samma sak för två veckor sedan, jag valde canon EF-S 55-250 IS och har inte ångrat mig ännu, det blir visserligen ett par hundralappar dyrare än de sigma/tamron du tittat på, gav 2400 för mitt inklusive frakt från fotokungen. Fick dock köpa till ett motljusskydd då canon är snåla och inte skickar med det till sina gluggar (vilket är rent ut sagt dåligt). Motljusskyddet kostade 129:- hos scandinavian photo.
Än så länge är jag väldigt nöjd med objektivet, visst, det känns att det tillhör det lägre prissegmentet även om känslan i det inte är lika plastig som den är i EF-S 18-55. Fokusen är inte i klass med USM-objektiven men tillräckligt snabb för mina behov. Har ett par bilder i mitt galleri som är tagna med det objektivet.

Tamron-gluggen är inte värd pengarna, du tjänar verkligen på att lägga på lite och få en glugg som åtminstone ger användbara bilder. Jag hade en sån en gång i tiden, och det enda man kunde fota var saker utan kontraster, annars hade man en regnbågsaura runt allt!

Hej ! Köp för guds skull inte de här billiga telezoomarna från Tamron eller Sigma,dom är långsamma,högljudda och optiskt, ja helt kassa.Klarar inte av kontraster som någon sa utan att ge lila (cromatisk abbertion) konturer.Satsa hellre på något bra från Canon själv med bildstabilisering ( IS ) som 55-250mm eller 70-300mm som också den är ganska bra.MVH.

Tack för svaren !

Det blir med all säkerhet ett Canon 55-250 Is ni har övertygat mig!!!

Hasse

Jaja, men betänk att vartefter du köper en riktigt högklassig objektiv, det är "oundviklig" Och då vill du inte längre ha skräpobjektiven men inte heller de mediokra märkesabjektiven. Då fick du blodat tand och köper en 70-200/4 L, som utan IS inte kostar en halv förmögenhet.
Och du är förvånad hur kunde du överhuvudtaget ens överväga någon Tamron lågpristele. ...

Stegen upp från EF-S 55-250 IS är väl:
EF 70-300/4-5.6 IS USM, ca 3200 beg
EF 70-200/4L USM, ca 4500 beg
EF 70-200/4L IS USM, ca 8000 beg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar