Just ett sådant har jag köpt. Det finns på Ebay under en uppsjö oilka namn. Jag har hittat ett i Belgien för ca 500 kr. Rören ser "kolfibriga" ut, men det är ju ingen garanti för att det faktiskt ÄR kolfiber.
Visst, det väger 1,2 kg och är inte särdeles stabilt, i synnerhet inte om man höjer mittpelaren. Men det är så litet och lätt att det finns en chans att det kommer med vid tillfällen man annars hade lämnat stativet hemma och det är nästan dumt att inte skaffa.
En liten detalj dock. Det följer med en Arca-Swiss-platta (hur någon kameratillverkare kan vara så korkad att inte göra kamerornas grepp med Arca-Swiss direkt är mig en gåta. Kolla på Fuji...). Men insexbulten som sitter i fästet sticker upp så att det inte går att montera en kamera med slät undersida.
Det är dock en M6-bult, så med en försänkt M6x20 eller 25 och genom försänka hålet något litet kan man montera alla kamerorna direkt.
Och ja, jag har ett Berlebach av tysk ask, tungt och enormt stabilt. Bättre på alla vis. Utom två...