Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt o hyfsat bra tele till Sony Nex 5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker lite annorlunda än du när det gäller köp av objektiv. Köper ALLTID begagnade objektiv. På fotosidan eller Tradera. Men inte på distans, dvs jag träffar säljaren och kollar på grejerna i verkligheten. Begagnat på Scandinavian kan du säkert lita på.

Köpt!

Ja som sagt så har jag ju aldrig köpt något objektiv innan, har ju bara haft kameror med fast optik (förutom en systemkamera på 70-talet) så det har aldrig varit aktuellt. Men nu har jag i varje fall köpt det begagnade Tamronobjektivet på Scandinavian Photo, det skickas idag så jag bör ha det i morgon! Tack än en gång för all hjälp jag fått här, utan er hade jag aldrig kunnat leta fram det. Susann

Ja som sagt så har jag ju aldrig köpt något objektiv innan, har ju bara haft kameror med fast optik (förutom en systemkamera på 70-talet) så det har aldrig varit aktuellt. Men nu har jag i varje fall köpt det begagnade Tamronobjektivet på Scandinavian Photo, det skickas idag så jag bör ha det i morgon! Tack än en gång för all hjälp jag fått här, utan er hade jag aldrig kunnat leta fram det. Susann

Om det är så att du gillar Tamronobjektivets kvalitet och vikt/storlek så kan du ju alltid sälja ditt nuvarande objektiv på fotosidan för ca 700kr, då kommer du undan med 2500kr (mellanskilnaden) för ett nytt objektiv som är mycket mer kapabelt när det gäller räckvidd.

Som kommentar kan jag säga att jag alltid också köper begagnade objektiv, både i Stockholm och från övriga landet, när man köper från säljare på fotosidan som har varit med länge så är det rätt säkert att du får det som beskrivs. Jag har aldrig blivit lurad av en etablerad person på fotosidan och jag har köpt och sålt säkert 20 objektiv totalt sett. När det gäller objektiv så är det faktiskt bättre att köpa begagnat enligt mig, eftersom objektiv inte innehåller elektronik på samma sätt som kameror så tappar de mindre i värde. Du kommer nästan med säkerhet att kunna sälja ditt Tamron för 3000kr om 6 månader om det visar sig att du inte gillar det.

Jo, jag funderade lite på det också (sälja gamla objektivet alltså) men jag fotar stora mängder bilder inomhus (till Ebay) och då är det nog onödigt att ha telet på, det blir lite väl tungt o bökigt om man ska ta en stor mängd bilder. Då passar det nog bättre med det lilla objektivet. Ja, jag hoppas jag blir nöjd med det. Har alltid så länge jag kan minnas önskat mig teleobjektiv och ännu mer sedan jag började cykla så mycket mer och längre sträckor, jag har ju förmånen att bo så jag har både hav, insjö, slätt och berg inom nära räckhåll, så motiv fattas det inte!

Om du har råd att avstå de 700 kronorna och behålla 16-50-objektivet också så är det helt klart bättre för fotograferandet... ska man gå på julskyltningen eller fest så är det gött att få ner kameran (och hela objektivet!!) i en ficka eller snyggare handväska.

Liggunderlag, alltså. Det är suveränt för att göra om vadsomhelst till en funkis kameraväska!

Ja, jag får äta lite mindre bara ;-) Jo, jag tänkte också på det. I och för sig har jag en "lillkamera" också (Nikon Coolpix) som tar minimalt med plats, den tar jag med mig när jag inte har rum med väska alls, den går ner i en ficka utan problem. Har kamera i mobilen också men gillar den inte, så den används bara i nödfall.
Tänkte kolla om jag ev. kan sätta på ryggsäcksremmar på den kameraväska jag har, den ska förhoppningsvis rymma telet också. Gående är det ju inget problem att ha den på axeln men inte om jag ska cykla 6-7 mil eller så, då är det antingen styrväska eller ryggsäck som gäller. Jaja, får kolla sånt där när jag fått objektivet och ser hur stor plats allting tar. Men tack för tipset om liggunderlag!

Linssoppa, Susann!

Ät inte mindre ät annorlunda. Linssoppa tillexempel. Billigt, gott, varmt i blåsigt väder och innehåller både proteiner, kolhydrater och vitaminer. En höst för flera år sen åt jag det varje dag (och ibland både till lunch och middag fast det rekommenderar jag inte!) efter ett sommaräventyr när ett vinteräventyr var inbokat...

Jag önskar dig mycket fotoglädje med ditt nya objektiv!

Svälter inte ihjäl....

Oroa dig inte Jenny, jag kommer inte att svälta ihjäl. Får bara omprioritera lite inköp till senare, men inte maten ;-) Linssoppa åt jag också mycket på 70-talet...eller bara kokta linser. Men nu är det längesen faktiskt. Det ska bli kul att få telet, så många år som jag önskat mig ett. Jag har aldrig ens använt en kamera med tele, så det kommer att bli en helt ny upplevelse. Får väl hoppas det kommer många fåglar o hälsar på, på min bakgård mitt i stan.

Mitt objektiv har kommit!

Mörkt o ösregn så det är inte läge att varken gå ut eller stå på balkongen och provfota, så jag får väl lugna mig till i morgon. Det var mindre än jag trodde så det får rum i den mindre kameraväskan jag har (egentligen till en Nikon 1 men jag ska sätta över texten med något). Så nu undrar jag: någon skrev om sälja objektiv här i diskussionen och det ska jag ju inte göra, men jag tänkte om jag kan sälja min stora kameraväska? Men jag kan inte hitta något köp&sälj här, jag har kollat igenom kategorierna. Var hittar jag det någonstans?

Grattis!

Det här objektivet är även enligt min uppfattning det bästa du kunde välja för dina användningsområden och med din budget. Ha kul!

Köp & Sälj hittar du ifall du klickar på "Fotosidan" längst upp till vänster på sidan du är på. Då kommer det fram en menyrad (svart text på vit bakgrund) under denna. Där finns även "Köp & sälj"-kategorin. Klickar du på denna kommer kommer du till annonssidan, och där finns också ett svart fält märkt "Lägg in privatannons" som du klickar på för att skriva in en annons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar