Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110817

Avslutat medlemskap
Hej!

Är det någon som vet om det finns någon internetbutik som säljer fotopapper för mörkrum? Eller kanske någon butik i Uppsala/Stockholm som har rimliga priser på fotopapper?
 
Finns det billiga papper längre?

Nu när Fotokemika höjt sina priser är ju inte fotopapper så billiga längre. Det har också medfört att Photax, åtminstone för stunden, slutat ta hem några av deras bästa papper, K888 t.ex. Fast Forte Fortezo är en fullvärdig ersättare i deras sortiment. Men billiga papper blir allt svårare att hitta. Det bästa är väl om man kan inhandla lite lager vid utlandsbesök i länder som t.ex Ungern (Forte), Tjeckien (Foma) och Kroatien (Emaks, Varycon, Efkebrom) där valutan gör att det är förmånligt för oss att handla.
 
Som vanligt Nils, så försvinner ett papper lagom till att man börjat tycka om det.

APUG hävdas det att Forte är på väg att lägga ner produktionen den siste januari.
 
NEJ! Nu är båda mina favoritpapper borta, Emaks K883 och nu även K888.

Nils, har du något tips på ett riktigt matt fotopapper, gärna liknande K883?

Bästa,
F.
 
Då får väl Photax återuppta Emaks, Varycon och Efkebrom i sitt sortiment igen då? Eller blir det bara Ilford kvar hos dom kanske? Synd att Fortes papper ev försvinner, nu när man börjat tycka om det. Deras filmer däremot kommer jag inte att sakna så mycket. Illavarslande men kanske bra för de andra tillverkarna?
 
Kolla med Kameradoktorn i Stockholm. De har mycket papper (för att vara en butik) - tipset är Fortepapperen för en billigare peng eller Kentmere som i jämförelse med Ilford är billigare men i mitt tycke minst lika bra.
 
Har varit hos Photax i Nybro idag och köpt hela deras lager av Fortepapper. Hamstra, hamstra hamstra! Nej nu skojar jag. Men en rejäl laddning för 4500:- blev det ändå att fylla på mitt egna lager, som redan innan hade en del Fortepapper. Ska ha lite roligt med dom papperen några år framåt hade jag tänkt mig, trots att de nu försvinner från marknaden.

På Photax trodde man att Fortes fabrik är så gigantiskt stor att det inte går att få lönsamhet i produktionen. De säljer ju en hel del papper, både under eget namn och ompackat under andra namn men maskinpark och linjer är anpassade till att förse hela den fd östblocksmarknaden med papper och det blir för dyrt att tillverka de mindre kvantitéter som idag går åt i samma linjer. Photax letar ersättningsproducenter och man tittar då på flera alternativ. Det kommer vi att få information om på hemsidan så småningom. Men man trodde att deras lager av Fortepapper skulle räcka under våren och hade t.om någon sändning på ingång. Så än finns chansen att köpa Fortepapper hos Photax.

Och Fredrik, har tyvärr inget riktigt supermatt papper på förslag. Men när jag tänker på Orwos otroligt matta, B 111, 112 eller 113 tror jag det hette, så går det kalla kårar längs ryggraden. Ett papper som var så matt att man med lätthet kunde "torr"kolorera och retuschera med vanliga färgpennor typ blyerts.

Inte har fotopapper blivit billigare på senare år. Och billigare blir det inte heller. Men vi får hoppas att inte fler producenter försvinner. Med Fortefabriken går ju en del av fotohistorien i graven. Det var Kodak som ursprungligen startade den. och att någon skulle återuppta produktion där är nog uteslutet.
 
Vad gäller nya alternativ till Fortes Polywarmtone fiber så finns ju en möjligheten för Photax att låta Fotokemika i Kroatien tillverka det fantastiska Fineprint på fiberbas. Jag tror att den emulsionen skulle bli ett superpapper på fiber med tanke på hur pass djup svärta den blanka plastvarianten har. Vi som önskat Fotokemikas variabla Fineprint i fiberversion får hålla tummarna för detta! Men det kan ju också bli så att man börjar snegla åt tjeckiska Foma. Och då kan man kanske få tag i deras 542 CHAMOIS som ska vara snarlikt ett annat av mina favoritpapper, Kentmeres Art Classic (dessutom som variabel-papper), vilket tagits ur produktionen pga att baspappersleverantören slutade producera papperstypen med struktur och att man inte hittat någon ersättning för detta. Ja det ska bli intressant att se vad som kommer.
 
Freestyle har just tagit in Slavich Unibrom i sitt sortiment. Förmodligen inte lika billigt som direkt från ryssarna själva, men betydligt mer tillgängligt. $15 för en ask med 25 ark 8x10", finns både i single och double weight. Freestyle för också Fomatone Chamois

Nån som har testat det i lith-soppa?
 
Emil-G skrev:
Freestyle har just tagit in Slavich Unibrom i sitt sortiment. Förmodligen inte lika billigt som direkt från ryssarna själva, men betydligt mer tillgängligt. $15 för en ask med 25 ark 8x10", finns både i single och double weight. Freestyle för också Fomatone Chamois

Nån som har testat det i lith-soppa?

Priserna för Unibrom verkar ok men jag hittar inte Fomatone och Chamois på sidan? Unibrom är väl ett bromsilber(kalltons)papper?
 
Freestyle är väl en amerikansk firma så man får väl räkna med både moms och tull på priserna? Annars var ju sortimentet imponerande.
 
Graal skrev:
Priserna för Unibrom verkar ok men jag hittar inte Fomatone och Chamois på sidan? Unibrom är väl ett bromsilber(kalltons)papper?
Varsågod, de ligger under "Fiber Based Variable Contrast". $45 för 25 ark 30x40cm. Chamois är en av tre ytor, tillsammans med blankt och matt.

Frakt, tull och moms tillkommer. Jag fick nyligen betala $45 i frakt för ca 3kg.
 
Emil-G skrev:
Varsågod, de ligger under "Fiber Based Variable Contrast". $45 för 25 ark 30x40cm. Chamois är en av tre ytor, tillsammans med blankt och matt.

Frakt, tull och moms tillkommer. Jag fick nyligen betala $45 i frakt för ca 3kg.

Ok, tack! Verkar ju betydligt bättre att beställa från Silverprint i England då. De tar bara 646kr för en 50-pack Chamois 30x40cm medan Freestyle tar 1070kr för samma. Detta omräknat i dagens valutapriser. Sedan slipper man ju tull hos Silverprint och momsen (VAT) är inräknad i priset. Endast frakt tillkommer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.