Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billigt canon nybörjarobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Jansson

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att välja en begagnad d30 som kamera. Nu fattas bara optiken. Problemet är att jag är så fattig att jag knappt har pengar till någon optik eftersom jag bränner det mesta på huset. Snälla hjälp mig här, vad är det billigaste objektivet till d30:n som duger tills vidare? Pengar kommer i framtiden men jag vill ju börja fota så fort jag fått kameran. Kanske någon som har ett "mindre bra" men fungerande objektiv liggandes för en billig peng.

Help me out!!!

EF 50/1,8 II är det enda rätta. Ett helt underbart objektiv, har ett själv, det skulle jag INTE vilja vara utan!
Dessutom passar det utmärkt till D 30, som jag också har. Jag kan lägga ut en utställningsbild så du kan få se.
Lycka till...du blir nöjd!

Ska man bara ha ett billigt objektiv skulle jag välja en standardzoom, Canons egna eller något annat märke (28-80/90/105 eller nåt liknande). Brukar följa med många kameror, och finns därför i stor mängd på begagnatmarknaden. Jag gillar visserligen mitt 50mm väldigt mycket, men med tanke på att du har en DSLR som inte har fullstor CCD, så ger den inte större bildvinkeln än som ett 80mm på en vanlig kamera. 80mm är ju mer åt tele-hållet och kan ofta vara lite oflexibelt.

Håller helt med John Stäck, en zoom är roligare än en fast 50. Du kommer ju komplettera med bättre objektiv på sikt.

Jag har två alternativ. Båda zoomar för då kan du lära dig vad som passar dig och sedan köper du något dyrare bättre sen.

En Canon 28-80 3.5-5.6 DC begagnad ca 500kr, inte så bra men heller inte värdelös. Då får du tag på en billig och kan börja fota.

Det andra alternativet är ett Canon 28-105 3.4-4.5 USM begangnat ca 2000kr, just nu en på cyberphoto som säljer ett. En zoom som är mycket bra till vanliga kameror har aldirg testat den på dslr.

Varför jag skriver att jag inte vet hur det är på digitalt är för att jag fick reda på av Jeppe här på fotosidan att Canons 20-35 (nån av dom) inte fungerade så bra på dslr fastänn dom är jätte bra på analoga kameror. SÅ om du är osäker hör med honom han kanske testat för jag vill inte rekomendera något som inte funkar.

Hoppas du hittar en glugg som passar dig.
/Mvh Markus N

Med en D30 kan resultatet bli så här bra, men det hänger bl.a. på vad du sätter för glugg på den. Med ett 50/1.8 - inga problem. Med en standardzoom - glöm det...men det kanske inte spelar någon roll?

Bara lite nyfiken då jag med är i tankarna av att köpa en d30. Vad fick du ge för en?? Så jag kan se om det passar in i min budget med. :)

-Markus- skrev:
Varför jag skriver att jag inte vet hur det är på digitalt är för att jag fick reda på av Jeppe här på fotosidan att Canons 20-35 (nån av dom) inte fungerade så bra på dslr fastänn dom är jätte bra på analoga kameror. SÅ om du är osäker hör med honom han kanske testat för jag vill inte rekomendera något som inte funkar.

Hoppas du hittar en glugg som passar dig.
/Mvh Markus N

Objektivet i fråga var ett EF 20-35/2.8L detta objektivet är ett mycket bra objektiv med låg distorsion, men har för låg upplösning för att passa DSLR. Canons EF 20-35/3.5-4.5 USM är nyare och har bättre upplösning och ger fina 32-56mm och är en fin investering till en D30/D60/10D.

Så var det ja....
/Markus

Jeppe skrev:
Objektivet i fråga var ett EF 20-35/2.8L detta objektivet är ett mycket bra objektiv med låg distorsion, men har för låg upplösning för att passa DSLR. Canons EF 20-35/3.5-4.5 USM är nyare och har bättre upplösning och ger fina 32-56mm och är en fin investering till en D30/D60/10D.

Tack för alla svar, en zoom vore såklart lite roligare att leka med, men man vill ju att bildresultatet skall bli så bra som möjligt. Jag är väldigt ny på det här med kameror och objektiv, så ni får gärna hjälpa mig med alla siffror. Jag vet vad 28mm-80mm betyder för bilden men hur fungerar det med siffrorna 1,8 el. 3,5-5 är det bländaren eller, denna kan tydligen komma att påverka slutartiden m.m.
Hur viktigt är det med en lägre siffra?
Ett fast 2,8 objektiv, innebär det att det inte går att ställa bländaren för att få schyssta effekter m.m.

Jag skall precis till att köpa en d30, de går loss för runt 9000 kronor. En fråga bara, har ju varit inne på dimage 7i tidigare, vad anser ni om denna kamera VS D30?

D30 är i en helt annan division. D7i är mer lik en kompaktkamera i jämförelse. D30 kostade >30000:- för bara drygt ett år sedan vilket då ansågs vara mycket prisvärt...

...för att vara petig, D60 lanserades Februari 2002. Dagen innan kostade en D30 32000:- hos Scandinavian photo. Rätta mig om jag har fel.
// Mats Messerscmitt :)

Du vill ha en zoom

Fast objektiv? På en 3mpkamera? Inte en chans.

Varför? Du har inte så många pixlar, du kan inte beskära bilden hur som helst sen, om du tänkte skriva ut den, om du har fast optik och inte kan komma närmare motivet.

Personligen kör jag med Canons 28-135 IS, men jag har insett nu att det jag egentligen behöver är en <=28-xxx f2.8

3.5 är nice och allting sånt men jag vill hålla mig så nära iso100 som möjligt.

Anyways... jag har absolut ingen aning vad som finns som är f2.8 rakt igenom. Något finns det säkert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar