Annons

Billigaste möjliga objektivlock

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Var hittar man det? Jag är inte det minsta sugen på att betala för "original" (Nikon), även om de må vara bättre.
 
Hama har lock som sitter bra och är billiga. Finns hos de flesta fotobutiker.

Hamas lock har samma konstruktion som Nikons, d.v.s. man klämmer i mitten av locket i stället för på sidorna, så det är enkelt att sätta på och ta av med motljusskyddet på.

Kanske inte billigast möjliga, men en dryg 50-lapp eller så.

För absolut billigast får du nog kolla Tradera, där brukar de ju gå för en tia eller så, men då vet man ju inte vad man får.
 
kaffebrus.com har lock med kantgrepp, 49mm/29:- - 82mm/46:-. Däremot finns bara ett "centerpinch" - 58mm med snöre 69:-.
 
mannbro skrev:
Kanske inte billigast möjliga, men en dryg 50-lapp eller så.
Femtio spänn för en plastbit är vad jag skulle vilja kalla ett rån. Kaffebrus blir det nog. Jag har bara gluggar med 52 mm gänga och skruvmotljusskydd av gummi, så det är inga problem att locken har låsmojängerna på kanten:)
 
tannler skrev:
Batterimannen på Tradera tar bara SEK20 för 52mm. Jag har handlat av honom förr - OK kille.
Nu har jag redan beställt, men tack för tipset. Någon annan kanske kan spara ett par kronor;-)

Jag kanske uppfattas som extremt snål, men jag hatar att betala mer än vad prylarna är värda, oavsett vilken prisklass det handlar om. Just väldigt enkla tillbehör tar man i regel ut typ tiotusen procent vinst på bara för att det går. Det är "badwill" mot kunderna tycker jag:-( Och då utövar jag badwill tillbaka och köper kopior istället.
 
Man betalar väl alltid mer än prylarna är värda? annars skulle de som tillverkar/säljer och återförsäljarna inte gå med vinst :p

Nää men förstår, just på tillbehör brukar de plocka ut störst vinstmarginal procentuellt sett, som du säger.

Får börja handla alla mina kläder och saker på röda korset och odla mina egna grödor!
 
Makten skrev:
Femtio spänn för en plastbit är vad jag skulle vilja kalla ett rån. Kaffebrus blir det nog. Jag har bara gluggar med 52 mm gänga och skruvmotljusskydd av gummi, så det är inga problem att locken har låsmojängerna på kanten:)

Och vad får man för 50 spänn, knappt en öl på krogen under happy hour. Hade det varit 150-200 kronor skulle jag nog börjat reagera lite på om det var värt det men snälla nån, 50 spänn för ett objektivlock är ju inte hela världen.

Det är ju faktiskt tillbehören och merförsäljningen de stackars butikerna lever av. Sen ska man fundera på att maskinerna som tillverkar de där locken säkert inte är helt gratis heller. För att inte tala om lokalhyra, reklam, löner, moms, skatt, sociala avgifter mm mm som ska rymmas i dom 50 kronorna.

Jag skulle nog betala 50 kr utan att tveka, min tid är dyrbarare än den tia jag kan tjäna på att leta runt efter något annat.
 
inco skrev:
Och vad får man för 50 spänn, knappt en öl på krogen under happy hour. Hade det varit 150-200 kronor skulle jag nog börjat reagera lite på om det var värt det men snälla nån, 50 spänn för ett objektivlock är ju inte hela världen.
Din värld är uppenbarligen inte min värld. Jag betalar inte mer än nödvändigt för någonting.

Det är ju faktiskt tillbehören och merförsäljningen de stackars butikerna lever av. Sen ska man fundera på att maskinerna som tillverkar de där locken säkert inte är helt gratis heller. För att inte tala om lokalhyra, reklam, löner, moms, skatt, sociala avgifter mm mm som ska rymmas i dom 50 kronorna.
Jag tycker inte ett dugg synd om dem. Uppenbarligen finns det billigare varianter, så hur kan man då motivera det högre priset?

Jag skulle nog betala 50 kr utan att tveka, min tid är dyrbarare än den tia jag kan tjäna på att leta runt efter något annat.
Vad har du för månadslön? Jag lever på femtusen i månaden. Låt oss anta att du har fyra gånger mer. Skulle du betala 200:- för ett objektivlock? Det är så dyrt det känns för mig.

Som sagt; varför betala med än nödvändigt? Det övergår mitt förstånd.
 
Skillnaden till att vissa tillverkare lyckas göra saker billigare kan ju ha många olika förklaringar; låga löner, barnarbete, oförsäkrad arbetskraft, sämre kvalitet eller också att dom inte tjänar lika bra på varje såld produkt.

Jag köper helt klart din inställning när du säger att du inte har ekonomisk möjlighet att inhandla något du kanske egentligen skulle vilja. Det är en väsentlig skillnad från att säga att 50 kronor för en plastbit är rena rånet.
 
inco skrev:
Skillnaden till att vissa tillverkare lyckas göra saker billigare kan ju ha många olika förklaringar; låga löner, barnarbete, oförsäkrad arbetskraft, sämre kvalitet eller också att dom inte tjänar lika bra på varje såld produkt.

Jag köper helt klart din inställning när du säger att du inte har ekonomisk möjlighet att inhandla något du kanske egentligen skulle vilja. Det är en väsentlig skillnad från att säga att 50 kronor för en plastbit är rena rånet.
50 kronor för en plastbit är rena rånet oavsett, tycker jag. Det kan inte kosta mer än några enstaka kronor per lock att få ut dem i butikerna. Det är bara Nikons (och vissa andra tillverkares) usla känsla för kundrelationer som tillåter dem att ta ockerpriser. Kolla gärna på övriga tillbehör. Laddare för D3-batteri; tvåtusen spänn: http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/mh-21.jpg Den kostar kanske 10:- att tillverka. Trevligt!
Objektivlock borde de sälja utan vinst. Jag tror de skulle tjäna mer på det faktiskt, genom att kunden tycker att företaget beter sig trevligt och lojalt. Objektivlock är ju inget man samlar på direkt. När de tar överpriser på minsta lilla tillbehör så blir i alla fall jag jävligt purken och vänder mig hellre nån annanstans. Samma sak gäller förresten Canon och deras motljusskydd. De kostar hundratals kronor, ibland uppåt tusenlappen, och medföljer inte objektiven?!=#&%#¤/" Är de helt hjärndöda? Hur trevlig inställning mot kunden är det att göra så?
 
Makten skrev:
Var hittar man det? Jag är inte det minsta sugen på att betala för "original" (Nikon), även om de må vara bättre.

Tja, på min Contax RTS II så har jag en Flektogon 20 mm...
Där passar ett marmeladburkslock av plast utmärkt..
Så det finns nog andra burkar/förpackningar att titta på som kan tänkas passa...

Å det här är inget skämt, det funkar utmärkt!
 
Re: Re: Billigaste möjliga objektivlock

Benganbus skrev:
Tja, på min Contax RTS II så har jag en Flektogon 20 mm...
Där passar ett marmeladburkslock av plast utmärkt..
Så det finns nog andra burkar/förpackningar att titta på som kan tänkas passa...

Å det här är inget skämt, det funkar utmärkt!
Du menar att det är läge att börja prova olika marmelader? Jag är ingen storkonsument på den fronten tyvärr;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.