Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga tillbehör till Nikon D90 - objektiv, stativ osv.

Produkter
(logga in för att koppla)

ville88

Medlem
Hej allihopa! Tänkte inleda mitt medlemskap här med några nybörjarfrågor...

Jag skaffade på mellandagsrean en nikon D90 med ett 16-85mm nikkor objektiv på. Det är min första systemkamera och jag är så nöjd, den lämnar sällan min sida. Trots att objektivet fungerar bra för det mesta så har jag fortfarande lite att önska. Jag ska till exempel skaffa ett makroobjektiv men det har jag sett en massa trådar om här på forumet så det ska jag inte ta upp igen:)

Har inte så mycket pengar för tillfället men vill ändå kunna shoppa lite på tradera efter roliga tillbehör. Min fråga är: Vad kan man skaffa till kameran (objektiv mm) som är riktigt prisvärt? Om ni hittar något som är billigt men ändå OK kvalitet så skriv gärna här.

Jag har till exempel hittat detta objektiv, Sigma 70-210 f4-5.6 på tradera: http://www.tradera.com/Sigma-70-210-f4-5-6--auktion_105942014.
som ser ut att gå för 300-400kr. Vad säger ni om det? fungerar det ens till en D90?

Så alltså, Vad har ni för tips på PRISVÄRDA och BILLIGA kameratillbehör, speciellt objektiv (stativ letar jag också efter), som skulle göra att jag får ut mer av min kamera. Det jag har än så länge är en Nikon D90 med 16-85mm objektiv och en fjärrutlösare på väg!

Länkar till annonser på tradera eller blocket uppskattas så väl som mer allmänna rekommendationer.

Tack så mycket!

Det står inget på tradera att objektivet är till en Nikon (eventuellt Konica-Minolta vilket är ngt helt annat).

Hur mycket är gränsen för vad som är billigt?

- Ett bra stativ med kulled/panoramahuvud går väl att få under 2000:-
(Köp inte ett för vekt och billigt stativ)
- Nikkor 35 f1.8 är ett bra val för 2200:- liksom 50 f1.8 för 1600:-

Sen är det så med D90 att det mesta med Nikonfattning passar. Ibland får man mäta ljuset separat och ibland ställa in skärpan själv men passar och funkar gör det.

Jag skaffade på mellandagsrean en nikon D90 med ett 16-85mm nikkor objektiv på. Det är min första systemkamera

Grattis! Det där är bättre än de flesta köper som första kombination!

Beträffande objektiv, skulle jag nog tipsa om ett begagnat 55-200 eller 70-300. Det senare finns i en G-version som är sådär måttligt bra, men kan nog fås för en tusenlapp. Litet grann nedbläntat funkar det fint.

Annars kan du köpa vad som helst med Nikonfattning! Några billiga mellanringar att leka med, kanske?

Riktiga fynd är nog sällsynt på Tradera till en Nikon, det finns alldeles för många Nikonanvändare där ute.

Per.

Det var en hel massa fina tips!

Åke, objektivet du pratar om ser ut att vara mycket prisvärt men för tillfället är det lite mycket pengar att lägga ut (eller hur mycket kan ett sådant kosta begagnat?). Stativ är lika dyrt men mitt behov är större så där får det väl kosta tillräckligt mycket för att det ska vara bra kvalitet. Hoppas att det är ett någorlunda bra svar på din fråga om vad som är gränsen för vad som är billigt... Tack!

Per L. Blixt har jag också funderat på men även det känns för tillfället lite överflödigt. Jag skall ändå passa på att ställa en fråga om blixtar. Du rekommenderar SB 600 som verkar vara en ganska så avancerad blixt. Vad kan man göra med en sådan blixt som man inte kan göra med en enklare sak (dvs enbart en blixt utan massa funktioner) och hur viktigt är det?

Per S. Du har träffat rätt! Jag är väldigt sugen på ett objektiv med mer förstoring! Jag ska spana på nätet efter de objektiv du nämner. Du nämner mellanringar. De säljs ju i massor av några företag på tradera men jag har aldrig riktigt fattat vad de ska vara bra för. För att göra ett makro objektiv av sitt vanliga objektiv eller? Kan inte någon förklara!

Sen ska jag ändå passa på att fråga om makroalternativ. Jag vet vilka objektiv jag har att välja mellan men det är ett för dyrt alternativ just nu. Jag undrar om sådana där linser som man skruvar på sitt vanliga objektiv är något att ha? Jag har sett några på tradera som är väldigt billiga!

som nån tidigare skrev så är nikons fasta 35 och 50mm oehört prisvärda...
Riktigt skarpa och ljusstarka som du inte lär ångra!

Det roliga med en riktig blixt som åtminstone SB-800 (har ingen erfarenhet av SB-600) är t.ex. att man kan rikta den uppåt, åt sidorna och bakåt, man kan också ta av den från kameran och använda kamerans inbyggda blixt som trigger till den om man håller den i handen brevid kameran eller vad som helst, möjligheterna är oändliga :)

Just det att man kan rikta den åt olika håll och till exempel studsa den i taket eller väggen gör att man kan få ett mycket trevligare ljus är rakt-på som med den inbyggda blixten. Dessutom kan man köpa flera stycken och använda från olika sidor med antingen den inbyggda som trigger eller ha en av dem på kameran som trigger för ännu fler inställningsmöjligheter! Nu vet jag inte exakt om SB-600 men SB-800 har en massa grejer att ställa för det.

Jag hade turen att köpa ett beg kamerakit där en SB-800 ingick, annars hade jag aldrig köpt en själv men nu är jag riktigt glad att jag har den!

Det roliga med en riktig blixt som åtminstone SB-800 (har ingen erfarenhet av SB-600) är t.ex. att man kan rikta den uppåt, åt sidorna och bakåt, man kan också ta av den från kameran och använda kamerans inbyggda blixt som trigger till den om man håller den i handen brevid kameran eller vad som helst, möjligheterna är oändliga :)

Just det att man kan rikta den åt olika håll och till exempel studsa den i taket eller väggen gör att man kan få ett mycket trevligare ljus är rakt-på som med den inbyggda blixten. Dessutom kan man köpa flera stycken och använda från olika sidor med antingen den inbyggda som trigger eller ha en av dem på kameran som trigger för ännu fler inställningsmöjligheter! Nu vet jag inte exakt om SB-600 men SB-800 har en massa grejer att ställa för det.

Jag hade turen att köpa ett beg kamerakit där en SB-800 ingick, annars hade jag aldrig köpt en själv men nu är jag riktigt glad att jag har den!

SB-600 kan göra allt det du nämner =)

Per S. Du har träffat rätt! Jag är väldigt sugen på ett objektiv med mer förstoring! Jag ska spana på nätet efter de objektiv du nämner. Du nämner mellanringar. De säljs ju i massor av några företag på tradera men jag har aldrig riktigt fattat vad de ska vara bra för. För att göra ett makro objektiv av sitt vanliga objektiv eller? Kan inte någon förklara!

Ja, mellanringar gör att du fokusera mycket närmare än du skulle kunna annars, och alltså fungera som ett makroobjektiv. Billiga mellanringsatser har ingen automatik alls, och kan därför vara litet besvärliga att använda. Men billiga är de! Närbildslinser gör samma jobb, men ger sämre bildkvalitet, normalt. Däremot ger de full automatik, vilket kan vara trevligt. Allra bäst är förstås ett riktigt makroobjketiv, men kostar ca 5000:- nytt (och uppåt, bäst att tillägga).

Per.

du borde kunna hitta begagnade macroobjektiv utan AF för ca 1500-2000 kr på blocket eller tradera, om du bara har lite tålamod.

vid macrofotografering tycker jag det är lättare att få bra resultat med manuell fokus ändå, så äldre objektiv utan AF går bra att använda.

En klassiker är nikons 55mm f2,8 AI-s. Bra objektiv som jag har själv också. Kolla bara så den inte har läckt olja på bländarbladen innan du köper den, ett känt fel på många ex av denna annars riktigt bra lins.

Eftersom din D90 kan hantera objektiv som saknar autofokusmotor (den har en mekanisk koppling som gör jobbet) finns det massor av billiga gluggar på t.ex blocket.

Sök även på "Sigma" "Tokina" och "Tamron". Det finns objektiv som passar (ex en 70-210 för 500:)

Sen ett tips som hör till billiga kategorin också - man kan hitta vidvinkeladapters som egentligen är avsedda för videokameror med en koppling som gör att de kan skruvas fast i filtergängan på t.ex din standardzoom. Resultatet blir ett budgetfisheye med enorm bildvinkel. Mycket kul för liten peng!

http://www.tradera.com/SIGMA-Objektiv--auktion_106263578 den här till exempel, hur vet man om den är kompatibel med nikon? står det alltid på annonsen om den är till nikon? snabbt svar uppskattas eftersom annonsen är färdig om 10 minuter!

det ska stå "kompatibel med nikon" eller canon eller sony osv..
har inte säljaren skrivit det så får du kontakta honom/henne och fråga.

just i det här fallet tycker jag locket till bakänden av objektivet ser ut som att det hör till en canonfattning, och så även kontakterna på objektivet. det är inte till en nikon iallafall..

en säljare med bara 89% positiv kritik ska du akta dig för, det finns en orsak till att t.o.m tradera själva satt dit en varningstriangel på hans historik..

Jäklar vilka bra tips! Ett så här aktivt och kompetent forum har jag aldrig sett tidigare! Kan göra en liten sammanfattning så att läsare med samma fråga kan se:

* Nikkor 35 f1.8 och 50 f1.8 för 2200:- resp. 1600:- rekommenderas starkt

*När det gäller makroobjektiv kan man hitta billiga grejjer (1500-2000kr) på tradera med lite tur, då utan AF (jag håller med om att AF är onödigt vid makrofotografering. Speciellt kan rekommenderas klassikern nikons 55mm f2,8 AI-s. Kolla bara så att det inte har läckt olja över bländarbladen (hur kollar man detta?).

*Mellanringar är också ett helt OK och väldigt billigt makroalternativ. Köpte själv ett gäng igår på tradera för 137:- inkl frakt! "Närbildslinser gör samma jobb, men ger sämre bildkvalitet, normalt. Däremot ger de full automatik, vilket kan vara trevligt."

*Telezoomobjektiv verkar finns ganska bra för en billig peng, eftersom kameran har autofokusmotor i huset så kan man välja bland en massa gamla objektiv och piratobjektiv (Sigma, Tamron och Tokina) ex en 70-210mm för 500kr! Se bara till att objektivet verkligen passar till nikon och att säljaren är pålitlig.
"Beträffande objektiv, skulle jag nog tipsa om ett begagnat (nikon?) 55-200 eller 70-300. Det senare finns i en G-version som är sådär måttligt bra, men kan nog fås för en tusenlapp. Litet grann nedbläntat funkar det fint." vad menas med nedbläntat?

*En blixt borde man ha! SB-600 verkar vara det billigaste alternativet om man ändå vill ha alla möjligheter som en lite mer avancerad blixt ger.

*"Sen ett tips som hör till billiga kategorin också - man kan hitta vidvinkeladapters som egentligen är avsedda för videokameror med en koppling som gör att de kan skruvas fast i filtergängan på t.ex din standardzoom. Resultatet blir ett budgetfisheye med enorm bildvinkel. Mycket kul för liten peng!" Var hittar man ett sånt? vad heter det? Låter som en jättekul grej, mer info!

*Stativ ska man lägga lite extra pengar på för att det ska vara tillräckligt stabilt. ett tips är:

http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=9571400

Riktiga fynd är nog sällsynt på Tradera till en Nikon, det finns alldeles för många Nikonanvändare där ute.

Det är väl så med alla märken. Det finns fler användare idag som vill åt gamla "analoga" objektiv (helst pro grejjor) och annat än det funnits användare förr.

Guld-eran då det fanns gott om fynd på tradera och blocket är nog över för den här gången.

Nästa gång kommer då folk lessnat på att konka omkring på DSLR om några år :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar