Annons

Billiga Ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

joogoo

Medlem
Hej !

Är det någon som vet var man får tag i billiga snygga ramar. Har försökt på Ikea och de är ju billiga och snygga, dessväre har de inte anpassat sig till systemkamrornas 2:3 relationer och jag gillar inte att beskära bilderna i onödan.

Mvh / Jonas Göthlin

dom vanligaste ramformaten är i storlek 3/4 13x18, 18x24, 30x40, 40x50 etc.
ramar i 2/3 formatet är mest 10x15 samt 21x30. Du har alltid möjlighet att skära till en egen passpartou eller låta en ramverkstad göra det.
Ett alternativ är när du beställer/printar bilden gör en egen passpartou runt bilden, gör en ram i ps och fyller ut bilden med själva fotopappret så den passar i den ram du väljer.

Jag har några ikea-ramar i 2:3 (20x30 som exempel). Jag vet inte vilket format du vill ha, men testa Gallerix eller liknande. De kan nog fixa det mesta, även om det lär kosta.

Det är inte ramvärlden som inte har anpassat sig till dig.
Det är du som inte har anpassat dig till ramvärlden.

Ove räknar upp de vanligaste måtten.
Ikea, Obs(heter nog coop idag), Gallerix har billigare ramar men i standardmått.

Gallerix har även kvadratiska mått.

Hos en rammakare / Gallerix / konstnärsbutiker kan du få tag på vilket mått du vill. En riktigt bra ram i metall som skall hålla för utställningar och flytter kostar runt 3-500 kr.

En riktig passepartout är ett måste om det skall bli riktigt snyggt. Passepartouten skär du efter hur du vill presentera bilden och efter den tänkta ramen.

Så slutsatsen är alltså att antingen får man gilla läget och använda std storlekar på ramar som inte passar bildensmått från kameran eller också får man vända sig till en riktig ramverkstad.

Tycker det är konstigt att det inte tillverkas ramar för 3:2 bilder över 20x30mm, det borde finnas en stor marknad för detta.

Tack för era inlägg.

crimo.se

Jag kan tipsa om crimo.se som jag just beställt ett gäng på 8 ramar från. Med glas, passerpartout och bakstycke i kartong gick det på runt 3700kr inkl frakt. Det ska sägas att det var ganska stora ramar, den minsta tror jag var 50x50cm och de var måttbeställda. Det är just det att de går att få i vilket format man vill som gör de så prisvärda. Jag hade även två IKEA ramar nu när jag körde ramningsextravaganza i helgen och fy f*n vad de är dåliga i jämförelse (jag har bara använt IKEA- och Hornbachs ramar tidigare så jag har inte vetat hur smäckiga de var). Om ni beställer från Crimo så be dem slå in tavlorna i "gladpack" för några var inte det och de hade blivit lite skavda (dock inget som direkt syns om man inte letar efter det).

Nu till helgen blir det upphängningsextravaganza (puh)!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar