Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga mellanringar Tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, nu vet jag ju inte riktigt hur ljusmätning fungerar, antar att det bara är att ta av objektivet och prova om det fungerar på just din modell. Hos Nikon är det bara på de lite dyrare husen som ljusmätningen fungerar utan elektrisk kontakt med objektiven.

Jag håller inte med om att det bara är tillvägagångssättet som skiljer. Det blir väldigt mörkt i sökaren om objektivet bländas ner i förväg jfr med att det bländas ner av kameran i exponeringsögonblicket
 
Tackar för all input alla har kommit med,har som sagt beställt ett set för 70kr. Så det ska bli intressant att prova när det kommer.
 
Har nyligen skaffat den här typen av mellan ringar för att exprimentera med gamla m42 objektiv från 60- och 70-talet på min Pentax-kamera. Med dessa objektiv skulle jag inte få någon mer automatik med dyrare och mer avancerade mellanringar.

Den enda nackdelen med dessa mellanringar tycker jag är att de skruvas ihop så det är latt att råka skruva ihop de för hårt viket gör det svårt att få isär de igen.

Fördelen med att använda m42 objektiv är att de kan prestera riktigt bra optisk och kostar väldigt lite i inköp. Dessa objektiv har också en spak (auto m42) att växla mellan full öppning och den bländare som man ställt in, vilket förenklar fokuseringen. Dessutom har man en mycket bättre känsla i fokusringen jämfört med AF-objektiv.

Om jag förstått det rätt så finns det adaptrar för m42 objektiv även till Canon.
 
Jag håller inte med om att det bara är tillvägagångssättet som skiljer. Det blir väldigt mörkt i sökaren om objektivet bländas ner i förväg jfr med att det bländas ner av kameran i exponeringsögonblicket


Det har du naturligtvis alldeles rätt i, och detta bör man ta i beaktande också innan köp.
 
Stämmer detta? Sitter inte ljusmätningen i kamerahuset?

Problemet är att utan kontakter eller motsvarande mekanisk överföring (på kameror som stödjer detta) så vet kameran inte vilken bländare objektivet har så därför blir det problem med ljusmätning. Men om du du kör helt manuellt så brukar det funka. På större Nikonkameror finns även möjlighet att i menyn ange objektivets bländare. Men fungerande ljusmätning gör ju livet smidigare.
 
Ljusmätning fungerar i alla fall med alla mina manuella objektiv (fattningarna M42 och Contax/Yashica + adaptrar av olika slag) på Canon EOS 350D och M-läget. Jag tror även med M42-mellanringarna, men det var ett tag sedan jag använda dem...

I AV-läget kan det vara så att bara centrumvägd mätning fungerar (jag har inte spotmätning). Jag är lite osäker där.

Det verkar konstigt om ljusmätningen skulle sluta fungera med EF mellanringar när det fungerar med andra manuella. Men jag i och för sig inte provat med EF-ringar och begränsat med AV-läge på kameran.

Ett tänkbart alternativ kanske är att kolla efter ett macroobjektiv med M42-gänga som inte behöver kosta jättemycket, och en adapter (adapter finns på de flesta online-handlarna som t.ex. kaffebrus, hos tradera och ebay). Om du ändå tvingas köra manuellt menar jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.