Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga mellanringar Tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej funderar på att köpa mellanringar till mitt Canon 50mm 1,8 I och och hittade dessa billiga ringar på tradera, någon som provat eller vet om det är något att ha?

http://www.tradera.com/Mellanringar-For-Canon-EOS-5D-20D-30D-400D-m-fl-aven-EF-S-auktion_81044785

Jag har ett par sådana, dom är väldigt enkla och inte någon automatik, jag har dock för nikon. Dom gör sitt jobb men inte mer en så.Jag köpte mina på ebay för ca 45 kr in frakt från kina när jag beställde lite annat. Så man kan inte vänta sig så mycket för dom pengarna.

http://cgi.ebay.co.uk/Macro-Extensi...photoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
 
Jag har ett par sådana, dom är väldigt enkla och inte någon automatik, jag har dock för nikon. Dom gör sitt jobb men inte mer en så.Jag köpte mina på ebay för ca 45 kr in frakt från kina när jag beställde lite annat. Så man kan inte vänta sig så mycket för dom pengarna.

http://cgi.ebay.co.uk/Macro-Extensi...photoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Vad innebär att automatiken inte funkar,är det autofokus du menar då? men annars så tycker du att man hade nytta av dem?

Får ta och kolla ebay med en gång,lite osäker på vad de kallas på engelslka dock.
 
Med t.ex EF 50/1.8 kan Du inte påverka bländaren förutom att Du har manuell fokus.
Läste nånstanas att det är bättre med ett helt manuellt objektiv där du kan justera även bländaren.
/L
 
Jag gissar att det blir bländare 1.8 som enda alternativ.
Då blir ju skärpedjupet enormt kort.

Finns säkert andra som har mer erfarehet än mig på detta område, förhoppningsvis kompletteras tråden av dem.
/L
 
Beställde från ebay 70kr med frakt så det kan man leva med om de nu inte skulle funka så bra.

/P
 
Bluffpris!

Jag har en och den är en kul grej men där stannar det nog. Och ge för allt i världen de pengarna de ville ha på Tradera! Är ju bara ett svart rör i metall. Ännu en traderare som ska plocka svenskar som inte hittat ebay än. Förbannat!
 
Man kan ändra bländare på objektivet, tex genom att man ställer in Av eller M på kameran och väljer en mindre bländare.
Sen trycker man in nedbländningsknappen samtidigt som man tar loss objektivet, med kameran påslagen alltså.

Och voilá, så har man valfri bländare på objektivet.

Bländare 1.8 med mellanringar blir löjligt kort skärpedjup.
 
Jag har en och den är en kul grej men där stannar det nog. Och ge för allt i världen de pengarna de ville ha på Tradera! Är ju bara ett svart rör i metall. Ännu en traderare som ska plocka svenskar som inte hittat ebay än. Förbannat!

Får gratulera dig till ditt första inlägg, Är du bitter för att du inte kläckte idén med Tradera/Ebay?

// Maxe
 
Jag har en och den är en kul grej men där stannar det nog. Och ge för allt i världen de pengarna de ville ha på Tradera! Är ju bara ett svart rör i metall. Ännu en traderare som ska plocka svenskar som inte hittat ebay än. Förbannat!

Canon tar 1 290 kr för en 25 mm mellanring och 675 kr för en 12 mm mellanring. Så ett set med två mellanringar (12 + 25) kostar 1 965 kr.

Settet på Tradera består av tre mellanringar (7 + 14 + 29), till en kostnad av 235 kr. Med båda setten kan man få valfri bländare (förfarandet för valfri bländare med Tradera-settet beskrivet i ett inlägg här ovan). Autofokus är i princip oanvändbart med mellanringar. Så du får i praktiken samma funktionalitet med båda setten. Skillnaden är att Tradera-settet har tre mellanringar istället för två, samt att den kostar bara en bråkdel av vad Canon tar.


Så jag undrar, vem är det som kör med "bluffpriser"?
 
Att det förfarande som Jocke föreslår skulle vara "i praktiken samma funktionalitet" som att utrustningen automatiskt ställer in lämplig bländare är väl inte riktigt sant?
 
Medelväg

Det logiska borde väl vara att rekomendera en mellanringsats från Kenko eller soligor 1400 resp 1100 kr cirkus) Då få man full automatik och fungerande AF med 50/1,8. Har Soligors till Canon och de funkar klanderfritt till bl.a 50/1,8. Satsen består av tre ringar. Finns bl.a. på Cyberphoto.
 
Att det förfarande som Jocke föreslår skulle vara "i praktiken samma funktionalitet" som att utrustningen automatiskt ställer in lämplig bländare är väl inte riktigt sant?


Mja, det jag menade var ju att du får möjligheten att välja en annan bländare än 1.8. Du kan ju därmed bara köra på Manuellt läge eller Bländarprioritet (dvs du väljer bländare, kameran slutartid).

Men fördelen är ju just och blott det att du kan använda en annan bländare än 1.8.
 
Man kan ändra bländare på objektivet, tex genom att man ställer in Av eller M på kameran och väljer en mindre bländare.
Sen trycker man in nedbländningsknappen samtidigt som man tar loss objektivet, med kameran påslagen alltså.

Och voilá, så har man valfri bländare på objektivet.

Bländare 1.8 med mellanringar blir löjligt kort skärpedjup.

Tack för att du tipsar om detta värdefulla knep,nu blir de genast mycket mer användbara för mig. Annars hade jag fått prova med mitt 18-55 men jag gillar skärpan bättre på mitt 50mm 1,8.

Förresten man riskerar inte att skada kameran om tar av objektivet när den är igång då?

/Peter.
 
Förresten man riskerar inte att skada kameran om tar av objektivet när den är igång då?

/Peter.

Många här bryr sig inte om att stänga av kameran vid byte av objektiv, men jag skulle aldrig göra så.
Jag vet inte riktigt vad manualen säger, men det rekommenderas nog inte där att byta objektiv utan att stänga av kameran.
 
Förresten man riskerar inte att skada kameran om tar av objektivet när den är igång då?

Njaa, ska väl inte svära på det, men det känns då säkert.
Jag vet många som byter objektiv utan att slå av kameran och den tar inte skada av det... Tror inte det gör nån skillnad i att hålla ner knappen för nedbländning. Men om någon vet bättre så rätta mig gärna.

Det ultimata är ju naturligtvis att använda manuella objektiv som man kan ändra bländaren på, det är ju aningen smidigare.
Eller ja, det ultimata är ju att ha mellanringar från Kenko med full automatik och AF som redan nämts, men förutom det då. :)
 
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar på Canon och det kan kanske vara olika beroende på vilken modell det är. Med en Nikon D80 är det i alla fall så att om man använder de billigare mellanringarna som saknar elektriska kontakter så försvinner all automatik dvs.

- Ingen ljusmätning: exponeringen måste uppskattas

- Ingen nerbländning av objektivet: bilden måste tas med största bändare eller objektivet bländas ner i förväg som nämnts tidigare, men tänk då på att man ofta vill använda rätt små bländare (8 till16) för att få ett acceptabelt skärpedjup och att det då blir väldigt svårt att hitta fokus genom ett i förväg nerbländat objektiv.

- Ingen autofokus: Jag tycker att autofokusen fungerar utmärkt ner till ca 1:2 sen blir den hackigare och hackigare ju fler ringar man använder.

Om du vill göra ett enkelt test på hur det funkar utan kontakter kan du klippa till en bit papprör och hålla mellan objektiv och hus. Kvalitén blir så klart kass på grund av ströljus och vinkelfel etc, men du får i alla fall en uppfattning om avbildningsskalan och problemen med avsaknaden av automatik.

Som redan nämnts så finns mellanringar med full automatik. De kostar så klart betydligt mer men är å andra sidan betydligt enklare att använda

Lycka till
 
Att det förfarande som Jocke föreslår skulle vara "i praktiken samma funktionalitet" som att utrustningen automatiskt ställer in lämplig bländare är väl inte riktigt sant?


Det beror på hur man ser det - i praktiken får du valfri bländare med båda alternativen, trots att det egentligen inte ska vara det. Någon har kommit på ett kryphål runt begränsningen i icke-Canon mellanringar. Är man beredd att använda det, så har man i praktiken samma funktionalitet, det är endast tillvägagångssättet som skiljer sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.