Annons

Billiga CF kort 1-2gb på Webhallen

Produkter
(logga in för att koppla)
Oh. Jag som gått och velat mellan ett 2GB minneskort eller en 4GB microdrive (båda för runt 2000). Plötsligt bestämde jag mig.
 
Hej,

Härligt att kunna sprida lite glädje kring sig!

Har precis fått min Canon EOS 20D med 17-85 ...o den äter minne :) Min 1gb microdrive rymmer 80 Raw+jpeg bilder... inte mycket att hurra för!

// Lazze
 
Ziden skrev:
Hej,

Härligt att kunna sprida lite glädje kring sig!

Har precis fått min Canon EOS 20D med 17-85 ...o den äter minne :) Min 1gb microdrive rymmer 80 Raw+jpeg bilder... inte mycket att hurra för!

// Lazze

Hur skoj på en skala tror du det är när man precis köpt 3 st 1GB kort att få läsa att jag hade kunnat få dem betydligt billigare......

*L*
 
Elite Pro skall vara lika snabba som Sandisk Ultra II.
Enligt tester med Nikon D70 är ett 1Gb Sandisk Ultra II mer än 1 Mb/s (dvs ca 25%) snabbare än ett 1Gb Kingston Elite Pro, vilket kanske förklarar det billigare priset.

Hastighetsskillnaden är inte lika stor för 512 Mb kort men Sandisk slår ändå Kingston med mer än 400 kb/sec för skrivning av RAW-bilder.

Källa:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

Webhallen har dock bra priser även på Sandisk, slog Zebra-media senast jag kollade.
 
Hej,

Intressant detta med hastigheterna. Jag har hittat flera uppgifter som säger 9-10mb/sec för Elite Pro. Denna RobGalbraith verkar dock mycket seriös med sina tester.

Idag har jag en Microdrive som skrev 3.6mb/sec i min D30:a - kör nu den i min 20D och har inte behövt vänta på nersparningen. Det som "hindrar" nu från att fläska-loss en hel serie är min 380EX blixt som inte orkar med. I den typ av foto som jag jobbar med så är det sällan snabba serier som är intressanta (natur, landskap, stilleben, macro ).

Återkommer med rapport när jag väl fått minnet.

Mvh Lazze
 
Ursäkta nu hängde jag inte med riktigt...sälja rubbet?! Det är det dem gör men varför skulle det vara sämre? fattar inte meningen med inlägget...sarkasm?
 
Jag tror att du menade "minne kan man aldrig få för mycket av" och inte "för lite av". Sorry, kunde inte låta bli...

/Fredrik
 
lite info:
SanDisk Ultra II Compact flash:

"Have a MINIMUM sustained write speed of 9MB per second and a read speed of 10MB per second."

enligt deras hemsida på http://www.sandisk.com/retail/ultra2-cf.asp .


Kingston CompactFlash Elite Pro:

"Speed - UP TO 10MB/sec. read rate and up to 8MB/sec write rate"

enligt deras hemsida på http://www.kingston.com/digitalmedia/cf_elite.asp?tabs=ds .
Deras "sustained write speed" är specad till 7 MB/s.

Observera "MINIMUM"/"UP TO" ovan...Det är stor skillnad det. Värt det billigare priset..? Kanske, kanske inte. Jag sitter iaf o myser med mitt SanDisk Ultra II 2GB..
 
Vad man skall tänka på är väl om kameran drar någon nytta av den ökade överföringshastigheten. Att kortet klarar av en hög överföring är inte till någon glädje ifall kamerans minnesbuss inte klararar av att leverera data i en hastighet som når upp till och överstiger kortets möjlighet att ta emot data.

Kör själv med SanDisk Ultra II och Lexar 80x men är inte säker på att de är värda den högre kostnaden jämfört med Kingstone's minnen. Dock är de lite mer framtidssäkra eftersom min NÄSTA kamera säkert överför data snabbare och förhoppningsvis även använder sig av compactflash-kort.....
 
Framtidsäkert = självbedrägeri

Eftersom minnerna kommer att bli både billigare, större och och snabbare i framtiden så skall man köpa minnen för dagsbehovet. Arguementet Framtidsäkert är ett självbedrägeri. Nästa år kommer man kunna köpa Sandisk Ultra III 2GB för mindre än 1000kr.
 
Re: Framtidsäkert = självbedrägeri

Nome Nescio skrev:
Eftersom minnerna kommer att bli både billigare, större och och snabbare i framtiden så skall man köpa minnen för dagsbehovet. Arguementet Framtidsäkert är ett självbedrägeri. Nästa år kommer man kunna köpa Sandisk Ultra III 2GB för mindre än 1000kr.

Var lite ironi med i mitt inlägg eftersom det inte alls är säkert att min nästa kamera överhuvudtaget använder sig av compactflash.

Å andra sidan anser jag nog inte nästa års pris på minneskort har något med självbedrägeri att göra. I så fall är varenda människa som köper något datateknisk bedragna av sig själva eftersom priserna hela tiden går ner.

Men OM min nästa kamera använder sig av compactflash OCH om den kan använda mina nuvarande snabba kort till fullo så kan jag inte se vad självbedägeriet består i.
 
Varför betala för prestanda som man inte kan använda idag, när priset nästan garanterat kommer vara mycket lägre då prestandan behövs.
Det blir som att betala både i förskott och till extra dyrt pris.
 
Kan väl knappast bli billigare att köpa långsamma minneskort nu och sen köpa snabbare när jag ev behöver det. För att sälja sina gamla minneskort lärt inte inbringa många kronor om det finns snabba billiga på ett eller två år.

Dessutom fanns det inga minneskort till det priset som de nu säljs ut till när jag köpte för en månad sedan (inte vad jag kunde hitta i alla fall när jag googlade). Och köper man kameran på ett ställe tillkommer frakt och postförskottsavgift om man köper minneskorten på ett annat och då hade det inte blivit så mycket billigare för min del. Och det är väl mitt självbedrägeri vi pratar om eftersom det var det du kommenterade *L*.
 
Nä, jag ville inte peka direkt på dina köp.
Men man hör ganska ofta att folk köper ett dyrare och snabbare minneskort äv vad kameran klarar av med motiveringen att det är framtidssäkert. Samtidigt så skall man kanske beakta att de kommer användra kameran i 3 år innan de köper en ny. Förmodligen kommer de dock inse att de subersnabba kortet idag, är ett riktigt långsamt imorgondagnes mått. För att inte tala om att det bara rymms 20bilder per GB med 20MP senssorn. Så det blir till att köpa ett nytt snabbare och större för dyra pengar igen, fskt denna gång kanske det blir ett som står i proportion till kameran?

Undantaget är dock de som köpte ett fint kort till sin D7D i vintras, kameran blev ca 3ggr snabbare över en natt med den nya firmwaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.