ANNONS
Annons

Billiga batterier hos Webhallen.com... vart tog de vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Billiga batterier till Canon G5... vart tog de vägen?

Jag undrar vart de billiga "pirat"-batterierna (ja, jag vet att det inte heter så) tog vägen. Hos www.webhallen.com fanns förut batterier till Canon G5 för under 200 kr. Nu hittar jag dem inte. Är det någon som vet var man kan hitta billiga batterier och om man vågar använda dem i sin kamera. Funderar annars på Hähnels variant för drygt 400 spänn.

Senast ändrad:
Klant som man är så hade jag ju blandat ihop webhallen med Zebramedia.biz. Det var där batterierna fanns. Jag undrar dock fortfarande om någon har erfarenheter av dessa billiga batterier.

Hos Zebramedia kallar de batteriet Canon BP-511. Får de göra så när det inte är Canon original? Man kan ju bli lurad att tro att man köpt originalbatterier och sedan bli rejält sur ifall nåt händer och Canon säger att man kört med piratbatterier.

Jag kör med BP-511 från Zebramedia i min D60 och det funkar utmärkt.
Orginalbatteriet börjar nog bli lite trött för piratvarianterna räcker mycket längre.

Funderar på vad som kan gå fel med ett batteri...

Canon har knappast en egen fabrik som tillverkar batterier. Det är knapast något hemligt i batteriet, den lämnar ut ström med en maximal spänning, vilken begränsas av kemiska/fysikaliska lagar av vad som händer när man bygger batterier av vissa ämnen. Sannolikt bygger seriösa tillverkar in ett skydd i utrustningen som gör att den kan matas med något högre spänning än vad batterierna kan ge. Jag är övertygad om att du kan sova lungt om natten, så länge batteriet har samma märkspänning som det som följde med kameran.

Funderar oxå vad som händer med kameran om jag råkar placera ett extra tillbeör som en lins, blixt eller fjärrkontroll av abnnat fabrikat på kameran. Min hembyggda fjärrkontroll till 300D har hittills inte fått kameran att gå sönder.

Jag har använt två såna där bp-511 från Zebramedia sen augusti och har inte haft några som helst problem. Jag hade problem med ett originalbatteri och en kille hos Canon (som vägrar ta batteriproblem efter 3 månader) hasplade ur sig att jag lika gärna kunde köpa pirat för det är samma prylar i dom ändå. Jag var inte helt övertygad så jag mätte upp batterierna och testade dessutom utanför kameran för säkerhets skull men dom ger inga konstigheter ifrån sig. Jag köpte en extern laddare ( http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=554001 ) för att jag behövde den i bilen och till en annan batterityp och tycker det är en bra mycket flexiblare lösning än den inbyggda laddaren.

Jag har både och

Jag använder originalbatteriet + ett billigt batteri från Zebramedia i min G5 och enda skillnaden är att batteriet från Zebramedia räcker längre än originalbatteriet eftersom det är ett kraftfullare batteri.

Jag kommer inte att köpa original igen. Hähnel till digitalkameror/videokameror köper jag inte, men det beror på att jag köpte ett Hähnel till min digitalvideokamera och på det batteriet var passformen katastrofal (glappade) men jag fick pengarna tillbaka utan kommentarer där jag hade köpt det.

Till min blixt, har jag Hähnel AA 2100mAh 1.25V och dom fungerar klockrent, så Hähnel i allmänhet är väl OK antar jag.

/Håkan

Senast ändrad:
OK, tack för era erfarenheter. Då blir det helt klart ett piratbatteri till G5:an. Jag blir lika vansinnig varje gång det lilla röda batteriet börjar blinka i displayen trots att laddningsindikatorn på ovansidan indikerat full laddning. När det väl börjar blinka får man ju inte mer än 10-20 bilder till innan kameran stänger av sig.

Så passande att detta ämne kom upp just nu, jag har funderat på att köpa till ett extra batteri till min A1:a, jag har ett batterigrepp till den och kör med 6st 1800mAh GP batterier till kasetten och orginalbatteriet för sig när de andra är på laddning. Jag använder de växelvis, först orginalet sedan kasetten och sedan orginalet igen. Dock skulle jag vilja ha ett "orginalbatteri" till, ballansen i kameran blir inte riktigt perfekt med bara ett batteri i batterigreppet.

Det jag undrade lite över var hurvida det spelar någon roll att orginalet och extrabatteriet har olika kapacitet 7,4V 1500mAh respektive ??V 1300mAh.

Det torde ju inte inte spela någon roll eftersom batterierna paralellkoplas i kameran. Någon som har någon insikt i det hela?

Det batteriet är ju lite billigare än orginalet, 425kr jämfört med det dubbla för orginalet, så det är ju helt klart intressant.

Beställde två Uniross(voss?) som motsvarar Canon BP-511 från cyber. Två, och lite pengar över, får man för priset av ett original.

Hej,
Eftersom jag i min andra hobby nyttjar ackumulatorer av olika slag så kan det vara på sin plats med lite klarläggande.
De ackar som företrädesvis användes i digitalkameror är av typen NiMh (nickelmetallhydrid) resp Li-Ion (Litium Ion).
NiMh har en nominell spänning på 1,2 v /cell medan Li-Ion har 3,7 v/cell. De är normalt INTE kompatibla på något sätt - kräver t ex helt olika laddare.
Under senare tid har det kommit en ny ack-typ - LiPo (Litium Polymer). Även dessa har 3,7 v/cell som nominell spänning men håller nyladdade ca: 4,2 v/cell. Även här behövs en speciell laddare anpassad för LiPo.
Fördelar med NiMh är
* billiga
* "standardformat"
* enkla att få tag i
* kan tåla stora strömuttag (knappast akuellt i kameror)
En nackdel kan vara att de tappar kapaciteten vid lagring betydligt snabbare än t ex LiIon eller LiPo.

Fördelar med LiIon / LiPo:
* Högre energitäthet - alltså lättare vid samma spänning och kapacitet
Nackdelar:
* Priset (ännu)
* Inte samma standardisering beträffande "formatet"
* LiIon tål inte så stora strömuttag - men detta är inget större problem för kameror. LiPo-cellerna finns dock i utföranden avsedda för höga strömuttag ( t ex 1500 mAh-celler som kan belastas med ca: 15-20 A).

Ni skall dock vara medvetna om att det är mycket stora kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat. Dessutom konstruerar man cellen för att t ex vara strömtålig - t ex när man kör motorer som drar mycket ström - eller så anpassar man cellen till förhållanden som inte kräver stora strömuttag. Vidare är det olika snabbladdningstålighet för olika fabrikat och modeller.
Blanda inte heller ihop celler av olika fabrikat och inte heller celler av olika kapacitet. Helst skall man "hålla ihop" ett batteripaket under hela livslängden så att alla celler varit med om "samma resa".
Kända märken för NiMh är t ex Sanyo och GP. Dessa celler kan även förekomma under andra namn.
Men även mera okända märken kan fungera bra i våra inte alltför krävande applikationer. Jag har själv använt Vanson-celler från Clas Ohlson (R6/1800 mAh) med framgång.
Ja, om detta kan man säga mycket men detta får räcka.
Hälsningar / Roger

Jag har köpt några "pirat"-Canon BP-511 hos http://www.batterybarn.com/. med hög kapacitet som hittills fungerat oklanderligt.

Citat från hemsidan:

"1500 mAh capacity , VidPro Co. made, One year's WARRANTY from Battery Barn.) Longer running time than original Canon BP-511, Priced at $29.95 only, S&H are included. In stock.This is the battery we will recommend for your Canon. It is a very reliable battery with very nice price"

/Kjell

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar