Annons

Billig reflexskärm för att lära

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Vad bör jag köpa för reflexskärm för att billigt kunna börja leka och lära mig mer?

Och vad finns det för olika möjligheter att fästa dem om man inte håller dem i handen? Att kunna fästa dem på Gorillapod SLR zoom vore inte så dumt. Alternativt på vanligt stativ.

Jag vill helst kunna ha med både skärm och fästanordning när jag vandrar, om möjligt.

Syftet är dock mer för att lära och för ett speciellt syfte.

Som ni förstår så behöver jag hjälpa att komma igång med reflexskärmar!

Att hantera en reflexskärm på vandring kräver nog en medhjälpare.
För de mesta lär alla stativlösningar blåsa omkull.

Berätta gärna lite grann om ditt speciella syfte, så kanske du kan få bättre tips.

Jag har inget egentligt syfte utan mer vill lära mig vad jag kan använda reflexskärmar till. Att jag nämnde vandring var mer för att det ofta är då jag fotograferar.

Huvudsyftet är att lära mig att förstå när och varför jag ska använda reflexskärmar.

Lastolite

har en modell som kallas Tri-grip, en trekantig grej med handtag, tyvärr är hållaren för stativ rackarns dyr även om jag tycker att hållaren är bra.

Hej.

Om du har tid att vänta på transport så hade jag köpt från eBay.
Det är billigast, men tar ca 4 veckor att få hem en.

Det hänger ju så klart på vad man fotograferar. Jag har ofta använt improviserade reflexskärmar av exempelvis bortkastade chokladomslag eller chipspåsar när jag fotograferar blommor. Folk slänger mycket skräp i naturen, och blommor är ju rätt små, så man behöver inte stor skärm.

Väldigt ofta när jag tar produktbilder använder jag helt enkelt ett papper som reflexskärm när jag behöver lätta upp en skuggsida på något litet föremål.

Och när man tar porträtt behövs så klart lite större skärm, och jag brukar också där använda någonting som finns till hands - ett örngott, ett lakan, eller den vitmålade masonitskiva som jag brukar använda som underlag när jag vill ha en vit yta att fotografera föremål på.

Men om man vill ha en portabel skärm som är stor, är det skärmarna med en stålfjäder i kanten som är aktuella, och det finns ju massor på marknaden. Det är bara för blommor som jag har använt blanka reflexskärmar. Till porträtt eller upplättning av skuggor passar vit bäst.

Om man vandrar mycket i olika väder så kanske en sån här:
http://www.tradera.com/item/340242/...ocketformat-som-haller-varmt-jaktfiske-silver

Finsn även i Guld om amn vil lha det.
Då återsår mara att "spänna" den äver nåt man kan hålla i och använda som reflex skärm.
Som sagt tidigare är väl det bästa om man har nån med sig som kan hjälpa till och hålla. Annars är sisken rätt stor att "skärmen" blir ett segel och då krävs rätt stadiga saker att hålla i med.

Även jag menar att de flesta mjuka skärmar kräver en människa som håller dem om man är utomhus. Jag har en variant av stativfäste från Manfrotto, det funkar fint inomhus men är oanvändbart ute pga vindfånget även vid svag vind.

Annars skulle jag föreslå en frigolitskiva som kostnadseffektiv reflexskärm. Kan handhållas eller stativmonteras, Manfrotto har några varianter av gafflar som man sticker in i skivan och monterar på stativ eller magic arm. Betydligt stadigare på stativ utomhus än en mjuk skärm är.

Ibland kan man hantera en reflexskärm själv med en hand samtidigt som man håller kameran med den andra. Fast optimalt är det inte.

Stativ är bra i studio och inomhus när man använder dem ihop med blixt och kan styra ljuset.

Utomhus är det absolut mest effektivt att ha en medhjälpare som kan vinkla in den rätt. Effekten syns oftast ganska tydligt i sökaren och man kan då ge medhjälparen instruktioner så man får lagom mycket effekt.

Den Last-o-lite jag har är vit på ena sidan och silver på andra. Den mer speglande silverfärgade är effektiv men behöver oftast användas på längre avstånd för att inte ge för hårt ljus.
Den vita sidan är oftast bäst för porträtt men måste hållas närmare motivet.

På you tube finns mängder av instruktionsfilmer om hur man använder reflexskärmar av olika typ och hur de används med naturligt ljus och i kombination med blixt.

Så jag rekommenderar att du börjar med att kolla youtube för att få inspiration och kunskap. Även de mest framgångsrika proffsen använder att från köpta lösningar till att improvisera med upphängda lakan, frigolitskivor eller använder en reflekterande husvägg som fill light.

En del av klippen är sponsrade av last-o-lite, profoto och liknande. De tar givetvis bara upp hur man använder deras produkter. En del andra är där samma berömda fotograf för Nikon school visar hur an jobbar. Där finns mer av hur man med enkla medel kan få till samma sak.

Det här kan vara ett bra klipp att börja med: https://www.youtube.com/watch?v=KEmoaLBj11Q

Det tog lite tid men nu har jag köpt reflexskärmar (hittade på Amazon.co.uk för en rimlig peng, cirka 1 m i diameter).

Stort tack för länken till youtube. Lite lätt att fastna bara...

Det här blir en ny del i mitt fotograferande :)

Och en bra möjlighet för att lära sig behärska ljus bättre!

Det är skoj med nya leksaker och reflexskärmar var ju riktigt billigt. Gav nog runt 250:- för mina.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto