Annons

Billig men bra negativscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Finns det någon negativscanner som ger OK kvalitet för en billig peng (runt tusenlappen). Vill gärna att den ska funka med Mac och OS X Snow Leopard. Såg någon testbild från den som Kjell & Co för, men den såg ut som skit tyckte jag nog...

Tacksam för tips!
Fredrik

Tusenlappen är nog i det minsta laget. Skanners i den prisklassen ger nog inte bättre resultat än: en kamera, en lampa och en invertering i Photoshop (testa gärna den metoden, om du inte redan gjort det).

Kjell&Co:s scanner (Plexgear) finns under andra namn också, och är egentligen en kamera som tar en bild på dia/negativet. Den har en fördel - den är snabb. Däremot blir bilderna inte särskilt bra, möjligen web-kvalitet (det är knappt). Rekommenderas egentligen inte.

Jag piggade upp min gamla Minolta Dual Scan II med Vuescan-programvaran, blev riktigt bra.

Kjell&Co:s scanner (Plexgear) finns under andra namn också, och är egentligen en kamera som tar en bild på dia/negativet. Den har en fördel - den är snabb. Däremot blir bilderna inte särskilt bra, möjligen web-kvalitet (det är knappt). Rekommenderas egentligen inte.

Jag piggade upp min gamla Minolta Dual Scan II med Vuescan-programvaran, blev riktigt bra.

Ah...det är ju också en väg. Har tyvärr ingen sådan liggandes. Kör med lampa ett tag till. Mest nyfiken vad det är på negativen..

/F

Hur funkar det med en kamera och en lampa? Lyser man på baksidan och knäpper av med en digitalkamera?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto