Annons

Billig intervallfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikko

Medlem
Jag håller på med forskningsarbete i olika avlägsna vattendrag i inre Norrland och har inte möjlighet att besöka platserna så ofta. Finns det något enkelt och billigt sätt att montera en intervallutlösare på en kamera för att få en exponering per dag?

Jag har funderat på både digitala och analoga lösningar. Det tycks som om intervallutlösaren är enklare att konstruera för digital teknik, men då blir kameran å andra sidan ganska dyr. Eftersom jag tänkt mig att bevaka ett större antal vattendrag är det viktigt att hålla priset nere.

Finns det någon lösning för exempelvis en vanlig 35 mm kompaktkamera med motorframdragning? Dessa kameror är ju billiga idag. Varje kamera kommer att monteras i en fågelholk för att skydda den från väder och tjuvar. Alla tips och förslag på lösningar mottages tacksamt!
 
Om du inte hittar en färdig pryl som kan trycka på tex en trådutlösare åt dig (med trådutlösaren kan det kanske bli lättare att installera grejerna) så borde det inte vara omöjligt att bygga själv (eller få tex en elektronikstudent från passande högskola att bygga åt dig). Det finns en del alternativ för tidtagningen: dels kretsar som är rena timers (tex 555, http://www.elfa.se/pdf/73/730/07304117.pdf), fast kanske med för lite precision för dig. Ett alternativ som borde ge mer precision, mer flexibilitet men också mer kostnad vore att få byggt en liten låda med elektronik som, med hjälp av en kristalloscilator, räknar 86400 sekunder (dvs ett dygn) och sedan utlöser kameran.

Om kameran inte har möjlighet för dig att koppla in tex ett relä för att sköta bildtagandet så borde det gå med med tex en sådan här http://www.elfa.se/pdf/54/05460217.pdf
 
Effekter av restaurering

Jag studerar olika effekter av miljöåterställning i vattendrag som tidigare utsatts för timmerflottning. Genom att plocka bort stenkistor och ledarmar som en gång uppfördes längs vattendragen så återställs (förhoppningsvis) olika funktioner i vattendragens ekosystem: Stränder översvämmas oftare, strömhastigheten blir mer varierad, isförhållanden förändras. En kamera som lämnas i fält skulle kunna dokumentera en del processer som jag inte har möjlighet att studera annars.

Ett annat användningsområde för intervallfotografering i mitt yrke är för att studera effekter av dammutrivning. När man river en dammbyggnad kan man få en kraftig men sporadisk erosion i den tidigare uppdämda sträckan, men det är svårt att veta när och hur snabbt detta sker. Med bilder tagna i ett visst intervall kan man få stor hjälp med att tolka naturliga processer.
 
Re: Effekter av restaurering

Nikko skrev:
Jag studerar olika effekter av miljöåterställning i vattendrag som tidigare utsatts för timmerflottning. Genom att plocka bort stenkistor och ledarmar som en gång uppfördes längs vattendragen så återställs (förhoppningsvis) olika funktioner i vattendragens ekosystem: Stränder översvämmas oftare, strömhastigheten blir mer varierad, isförhållanden förändras. En kamera som lämnas i fält skulle kunna dokumentera en del processer som jag inte har möjlighet att studera annars.

Ett annat användningsområde för intervallfotografering i mitt yrke är för att studera effekter av dammutrivning. När man river en dammbyggnad kan man få en kraftig men sporadisk erosion i den tidigare uppdämda sträckan, men det är svårt att veta när och hur snabbt detta sker. Med bilder tagna i ett visst intervall kan man få stor hjälp med att tolka naturliga processer.

Låter verkligen spännande! Anade nästan att det var nåt sånt det handlade om. Vilket universitet? Har du tips på publicerat material i ämnet? Helst på webben.
Anders
 
Nikon har detta för F5an och om jag inte minns fel F3 och F4. Dyra kameror ja.

Billigaste i längden bör vara en digital kamera men även här är det fråga om MYCKET dyra kameror.

Faktum är att det du behöver redan borde finnas hos polisen. Idag har jag för mig att de använder en Nikon D2h i sina fartkameror.

Jag vet, de triggas inte på tid men de är redan förberedda för triggning utifrån och då borde det vara lätt att lägga till en timer.

Deras D2h vill de säkert inte låna ut men det kostar inget att fråga om de gamla F4orna finns kvar och du kan låna dem. Om jag inte minns fel så satt det väl ett specailmagasin på de gamla fartkamerorna (F4) för typ 200 bilder.

Hör med Nikon annars om de har ngt sådant för att kunna sponsra ett forskningsprojekt.

Lycka till
 
Jag kan nog tänka mig en del olika lösningar, men det vore intressant att få lite ramar först eftersom det påverkar utförandet en del.

Vad får varje enhet kosta?

Hur många enheter måste det gå att ta fram?

Hur långa perioder måste de kunna gå självständigt utan tillsyn och batteribyte?

Hur stor plats finns att tillgå i holken för batterier?

Måste prylarna köpas nya eller funkar det att köpa begagnade grejer?
 
Intervallfotografering finns på min digitalkamera, en Ricoh Caplio RR30 (3,2 Mp och motsv 35-105 mm zoom). Den säljs väl inte ny längre men funktionen kan ju finnas på andra modeller och andra fabrikat. Funktionen kallas på min kamera för "interval" men kallas ibland för "time elapse" Kolla på dpreview efter den här funktionen på digitalkamerorna.

På min kamera kan man sätta max 3 tim. intervall men det finns ingen gräns för hur länge kameran kan ta bilder mer än hur länge batteriet (2xAA eller ett LiIon) och minneskortet räcker. Kameran kan dock köras på nätspänning med en adapter. Det borde heller inte vara något problem att göra en adapter så att man kan mata kameran från en packe lämpligt kopplade stora alkalinebatterier.
 
Re: Re: Effekter av restaurering

Graylingman skrev:
Låter verkligen spännande! Anade nästan att det var nåt sånt det handlade om. Vilket universitet? Har du tips på publicerat material i ämnet? Helst på webben.
Anders


skojjar du eller?!
 
Nån form av timerkrets behövs ju, men de borde inte vara så dyra. En sån timerkrets skulle ju kunna dra ett relä som i sin tur drar igång en servomotor, t.ex. till ett modellflygplan. De kostar nån hundring eller tre per styck men drar inte mycket ström. Armen på servot kopplas i sin tur till en trådutlösare som fyrar av kameran.

Om du skall använda mindre, billigare kameror så är ju avtryckaren elektrisk och vid avfyrningen så sluts bara en enkel krets och öppnar slutaren. Kanske kan man öppna höljet och tjuvkoppla in sig direkt på ledarna?

En liten solcell på holktaket kanske kan ladda batterierna under dygnets ljusa timmar.
 
De som jobbar med att få fram vertikalgreppet till d70, harbortronics, har ett antal intervallutlösare. Vet inte riktigt om det är detta du menar men här är adressen så kan du titta runt lite, de ska funka till ett antal olika kameror men det kanske blir för dyrt iallafall?

http://www.harbortronics.com/
 
Ju billigare desto bättre!

Jag tackar för de synpunkter som kommit in under dagen, men de flesta är nog inne på dyrare lösningar än vad jag tänkt mig.

När jag började jaga efter en lösning på nätet så hittade jag många hemsidor av folk som håller på med KAP (Kite Aerial Photography), dvs fotografering från drakar. Här finns en uppsjö av förslag på upphängning och intervallutlösare, och de använder oftast billiga grejor pga kraschrisken. Men deras problem skiljer sig från mitt i flera avseenden: De behöver snabba slutartider för att undvika oskärpa, de behöver kortare tidsintervall utan större noggrannhet, mm.

Jag tänker mig en lösning där det inte skulle svida alltför mycket om något blev stulet, dvs ju billigare desto bättre. Kameran med utlösare kan byggas in i en fågelholk som kan anpassas därefter. Inledningsvis skulle jag vilja att kameran tar en bild per dygn (tex vid kl 12:00) i en månads tid. Nytt eller begagnat spelar ingen roll, men beroende av kostnaden ska flera enheter tillverkas.

Går det att göra något baserat på engångskameror? Eller är det smartare att satsa på en billig kompaktkamera med motorframdragare? Går det att kombinera billigt, enkelt och smart?

Projektet som jag arbetar inom drivs av Umeå Universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå. En hemsida med lite grundinfo finns på:

http://www.eg.umu.se/river/projekt/EVPstart.html
 
Hej Niclas

Jobbar med samma som du faktiskt.
Det är jag som tagit före-efter bilderna från Pite-älv och Suobdek.:0)
Förstår att du inte vill tala om var du tänkt sätta ut dina kameror.
Men kanske finns det människor som bor i området som kan ta bilderna med en billig kamera.
Brukar inte vara svårt att få hjälp bara det finns folk i närheten.
Jag är hemma i Pite-älvdals övre delar.
Känner folk efter hela älven från fjäll till hav.
Samma Suobdek- Abmo - Abraur där jag bor en del.
Maila om det är något som jag kan hjälpa till med.
Mvh/-Anders
 
Senast ändrad:
Borde vara ännu lättare hitta folk efter älvarna där jag tror att du tänker vara.
Mer människor.
OK ...Västerbottningar...men ändå.
Kontakta Stig i det sydligare prodjektet. Han torde känna många i det området.
Har inte tillgång till min mail föränn om någon dag.
Mvh/-Anders
 
Det skulle kännas lite konstigt att be någon att åka ut i skogen varje dag vid en viss tidpunkt för att fotografera ett vattendrag, även om det säkert finns människor som ställer upp på sådant. Jag tror att detta kan vara ett alternativ om man bara vill ha ett fåtal bilder sporadiskt utspridda över en längre tid.

En teknisk lösning vore att föredra eftersom den är mer flexibel. Vill man ha fler bilder per dag kan man få detta. Dessutom blir bilderna tagna från exakt samma punkt vilket är en stor fördel. Och man har bara sig själv att förbanna om allt går åt pipan...

Intervallutlösaren av Harbortronics ser ut att ha alla finesser jag söker, men då kostar den en dryg tusenlapp och kan bara kopplas till en avancerad (och dyr!) kamera. Inget man vill lämna utan tillsyn under en längre tid.

Nej, jag efterlyser fortfarande den där finurliga, enkla och billiga lösningen. Går det inte att tjuvkoppla en timer elektroniskt till avtryckarknappen på en billig kompaktkamera?
 
Ok, Jasså det är ett sådant litet vattendrag att du ser förändringar inom dygn.
Nja det blir ju lite konstigt kanske att be någon ta bild varje dag/utan att betala.
Ja..hoppas du får napp.
Mvh/-Anders
 
Hej Niclas / övriga.
Jag har ett hemmabygge, en radiosändare + mottagare som jag kopplar till min Nikon F90X.
Byggde den för att jag inte har tillräckligt teleobjektiv.

Jag riktar objektivet mot den gren fågeln brukar sitta på, väljer bakgrund, går en bit bort och väntar.
När fågeln landar sänder jag en signal, mottagaren drar ett relä - klick.
Reläet sluter de stift som den manuella trådavlösaren annars skulle göra.

En timerkrets som drar reläet 1 gång/dygn är ingen större kostnad,
ett billigt analogt hus + objektiv kostar en tusing eller så.
Huset måste givetvis ha motor.
Filmbyte en gång i månaden. Klart !!

Jag byggde sändaren till min Nikon F301:a, men principen funkar på alla motorkameror med elektronisk trådutlösare.
 
Jag har en F90X själv.
Skulle man kunna få en mer detaljerad beskrivniong av fjärrutlösaren.
Och då menar jag lättfattad och ytterst detaljerad utan konstiga elektriska ord.
Kanske en bild också på det hela.
Vore väldigt fint.
Mvh/-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.