Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig intervallfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm, utan tekniskt mumbo-jumbo, det vete fasen om jag fixar, men jag gör ett försök:
Kamerans avtryckare är egentligen en strömbrytare.
Ingången på kamerans front är parallellkopplat till avtrycket. Det är alltså elektriskt sett samma ställe.
När jag kopplar trådutlösaren till uttaget har jag fått en extra avtryckare (Som är samma avtryckare som det fasta på husets översida, elektriskt sett).
Det dessa strömbrytare gör är att ordna en slutning mellan två stift, så att ström flyter - kortet tas.

Jag har ersatt denna strömbrytar-knapp med ett relä, som i sin tur styrs av en mottagare.
Min sändare har en avtryckar-knapp; när jag trycker på den sänds en signal till mottagaren, som då ger spänning till reläet, som då sluter strömkretsen, och kortet tas.

Jag hoppas att det går att förstå beskrivningen, det fungerar som en fjärrkontroll alltså.

Min sändare sänder på samma band som lastbilschaffisarnas kom-radio,
vid mitt tredje eller fjärde fält-test åkte en långtradare förbi, chaffisen satt väl och snackade med kompisarna, varvid min kamera tjöt och tjöt, igen å igen, och hela rullen gick så klart.
36 bilder på samma tomma gren, "tänkte'nte på de'" :-D.

Jag fick bygga in en krets som sänder samma toner som man hör i telefonen, och motsvarande krets i mottagaren, så att problemet inte uppstår igen.
 
Minoltas A1 o A2 har funktionen inbyggd. Är de för dyra så köp en gammal Dimage 7 den har samma möjlighet. Frågan är bara hur batterierna stoppar ute i skogen dygnet runt... hmmm...

Den första kamera jag hade som hade intervalltagning var en Epson 750, säkert på 1,3 megapixel eller nåt, men jag minns inte vilka intervall den täckte.
 
Minolta 7D har detta inbyggt i kameran, tidigare 35 mm modeller har oxo funktionen, tex 7 xi, med ett extra programkort (borde gå att hitta begagnat billigt)
Canon har en timer-fjärrutlösare som i alla fall funkar till dom digitala SLRerna
 
Största problemet är nog batterier, alla som står med strömmen på tar ju en viss ström.
Förr fanns ju en 24*24 Robot som drevs av ett fjäderverk, även filmkameror med fjäderverk var vanliga framemot -70-talet. Men såna är nog inte så lätt att få fram.
 
Sådana där små helautomatiska kompaktkameror borde gå att få tag i billigt - när "vanligt" folk bytt till digital så ligger nog den gamla kompakten och samlar damm nånstans.

Angående styrningen så ser iaf min gamla Minolta kompakt (ca 1996) ut att kunna avfyras genom att sluta tre strömbrytare: en för att starta kameran, en för "halv"avtryck och en för helavtryck. Kameran stänger sen av sig själv efter nån minut.

Det enklaste sättet att tidsstyra dessa tre strömbrytare tror jag är att använda en enchipsdator/micrcontroller (tex PIC eller liknande), då behövs bara några få komponenter och materialkostnaden per enhet borde inte behöva bli mer än nån hundralapp. Programmeringen borde inte bli komplicerad.

Har ni inga tekniska utbildningar i Umeå? Det borde gå ganska lätt att få en teknolog eller två till att konstruera prylen som exjobb eller liknande. :)
 
Senast ändrad:
resealarm + kompaktkamera = sant?

Hej igen! Jag tackar för alla svar som strömmat in - det verkar vara många som är intresserade av ämnet. Jag tror att det senaste inlägget är ett intressant spår. En billig helautomatisk kompaktkamera som utlöses av exempelvis en digital resealarmklocka. Då ställer man helt enkelt in avtryckartiden som alarmtid på reseuret, enkelt och smidigt. Ett resealarm kostar ju bara några tior och många har autoavstängning efter en viss tid.

Jag håller med om att det krävs viss teknisk klurighet att fixa länken mellan reseuret och kameran, speciellt om tre olika kontakter ska slutas i en viss sekvens. Förslag?
 
HDFS) (KGS skrev:
Frågan är bara hur batterierna stoppar ute i skogen dygnet runt... hmmm...
Man kan ju använda bilbatterier som extern strömkälla. De tål kyla bra och är gratis från återvinningslådan på macken. Jobbiga att transportera bara om det skall gås långt.
 
Har man bara kameror som inte drar ström mer än vid avtrycket är ju saken "biff". Alternativt att tidsrelät först slår på kameran, väntar fem sekunder och sen tar bilden och stänger av.

Eller vänta. Reläet drar ju ltie också. Men inte mycket...eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.