Annons

Billig framkallning hos pixdiscount?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Katona

Aktiv medlem
www.pixdiscount.se

Fick ett tips av en vän om billig framkallning. Har kikat lite på sidan och ville dela med mig av tipset. Ni får själva avgöra om de verkar bra eller inte. Har i skrivande stund inte nyttjat deras tjänster men skall prova med några kort. Såg dock t ex att de bara har blanka kort. De har dock tjänsten som gör att man få vita kanter på korten.

Min vän hade tankat över sina bilder på måndagen klockan 9. Vid 11 så fick han ett mail om att bilderna var klara och redo för att skickas iväg. På onsdagen så hade han dem hemma hos sig. Han var nöjd med bildkvalitén. Tror nog att bilderna håller en "normal" kvalité.

ja om ni vill ha snabba, välgjorda framkallningar föreslår jag frontline prefix...bestäm dina mått helt själv och 8 timmar senare skickas dom och du har dom dagen efter...

Beställde både från crimsonfront web express och från pixdisount vid samma tillfälle och med exakt samma filer. Bilderna tog två dagar från Crimson och var riktigt riktigt bra. Dessutom har man fler val vad gäller papper och hur man vill att bilderna ska ligga på pappret (utfyllt, enligt pappersstorlek, ram eller inte, matt eller blanktpapper). Från pixdiscount tog det lite över en vecka och bildera så ut som skräp merparten. Det är faktiskt som om de inte kom från samma filer. Dåliga kontraster och löjligt gröna/gula toner.

Själv har jag gjort samma test, med Crimson front express och Pixdiscount. Fick helt annorlunda resultat.

Pixdiscounts bilder var helt ok. Däremot Crimsons hade enligt mig för hög kontrast och var nästan för mörka.

Nu kör jag med okalibrerad skärm så det kan vara anledningen. Sedan är det väl tycke och smak hur man vill att bilderna skall se ut.

Tycker att det ändå är värt att testa Pixdiscount. Det gäller dock att ha tålamod. Vid bägge mina beställningar har det tagit 1 vecka. Men priset har legat på 1.19 och det är ok för semesterbilder.

Crimson ligger på 1,25kr per bild. Min skärm är välkalibrerad och mina bilder skickades i adobeRGB. De från Crimson var väldigt, väldigt nära det jag har på skärmen. Pixdiscount var... tja så dåliga att jag normalt sett hade skickat tillbaka dem (det gröna var inte av denna värld).

Jag ska dock maila dem och fråga vad de sysslar med för att ge dem en chans att förklara sig.

Min erfarenhet av Frontweb är att de är snabba, billiga och bra.

Den gång jag beställde bilder som postades till mig tog det ca 24 timmar. Jag laddade upp bilderna på morgonen. Nästa morgon låg de i min brevlåda.

I vanliga fall brukar jag åka och hämta bilderna. Laddar man upp dem på morgonen brukar de vara klara efter kl.15.

Jag kan tillägga att jag brukar kryssa i "över dagen" som kostar 25% mer.

Chrimson förväntar sig färdiga bilder. Endast skärpa läggs på i maskinen. Om andra lab går in och justerar färgerna vet jag inte.

Clouseau skrev:
Crimson ligger på 1,25kr per bild. Min skärm är välkalibrerad och mina bilder skickades i adobeRGB. De från Crimson var väldigt, väldigt nära det jag har på skärmen. Pixdiscount var... tja så dåliga att jag normalt sett hade skickat tillbaka dem (det gröna var inte av denna värld).

Jag ska dock maila dem och fråga vad de sysslar med för att ge dem en chans att förklara sig.

Fråga om det inte använder sig av sRGB? Det är vad labben brukar stöda om de kör med minilab eller stordrift mot konsument. Utan att ha undersökt närmre är jag nästan säker på att det är det som ställt till det för dina bilder från Pixdiscount. Proffslabben har bättre kontroll och kan hantera adobeRGB och brukar även erbjuda egna profiler från maskinerna.

Jo det skulle förklara den överdrivna färgmättnaden till en viss del. Sedan skulle man säker kunna förklara resten av färgerna med att de vräker på lite extra för att göra semesterfotografen glad över de "fina klara färgerna".

Vi får se vad de svarar :eek:)

Ungefär som med film. Storlabben underframkallar hellre filmen för att få neg som är snabba att kopiera och sedan överframkalla papperet lite för att få mustiga färger, högre kontrast och kompensera för amatörernas kompakter. Det är att ha kontroll på processen det! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar