Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig, enkel med stor bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof_H

Medlem
Hej! Jag fotar mest digitalt, men ska börja fotografera lite analogt också. Jag är ute efter en enkel kamera, med tillhörande objektiv som har stor bländare som inte är speciellt dyr, den behöver inte vara av någon superkvalité, men helst ingen skräpkamera heller. Någon som har något tips? Jag tänker alltså en kamera för under 1000 lappen, helst 500, begagnad.
 
Här har du ett exempel:
http://www.tradera.com/CANON-AE-1-med-FD-50-1-8-SC-auktion_80936454

På Tradera finns massor av fina gamla analoga manuellt fokuserade kameror som ofta går billigt. Beroende på vad du har för digitalare kan du ju välja analog därefter. Om du har tur har du Pentax eller Nikon för många av deras gamla objektiv passar också på nyare digitalhus :) OBS! Canons gamla analoga manuella fattning (FD) passar inte deras EOS-modeller vare sig film- eller digitalhus. Å andra sidan finns drivor av beggad FD-optik som i princip skänkes bort :)

mvh / Matti

PS! Om du inte tittat i en fin gammal analogare förut kommer du bli förtjust över den stora fina sökaren och förskäckt över hur dålig sökare det är på alla digitala hus förutom de nyare fullformathusen ;-) DS!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.