Annons

Billig bra bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

carolinefk

Ny medlem
Hej!

Jag behöver lite hjälp med att hitta en bra bildskärm till rimligt pris, gärna under 2000. Jag har inte jättehöga krav, men självklart ska den vara bra för att redigera foton. Storlek över 21", bra färgåtergivning (gärna med kalibrering) och bra färger oavsett vinkel är väl det grundläggande.

Tips på bra skärmar och annat man ska tänka är på varmt välkomna!

Om det spelar roll tar jag varierade typer av bilder, men oftast ljusa motiv.

~Caroline
 
Jag använder också DELL U2412M och är väldigt nöjd. Har också köpt färgkalibratorn Bo länkat till här ovan (Colormunki Smile). Min U2412 visade nästan ingen synbar förändring efter kalibrering (jag hade ställt in den med hjälp av en referensbild tidigare). Min andra Dellskärm av lite äldre modell som jag har haft problem att få lika den nya visar efter kalibrering näst intill identiska färger som U2412. Möjligen lite mindre sting i blden.

//Lars
 
aha, du köpte en separat kalibreringsgrej. Jag körde mest på känn bara, tempen var väl det som jag justerade mest, gillade inte alls standardinställningen.

Tilläggas kan väl att den skärmen, även fast den har IPS-panel, inte har så stor färgrymd, den klarar inte AdobeRGB om man har det som krav men betraktningsvinkel och ljus över hela skärmen och sådär är riktigt bra tycker jag och då är jag ganska kinkig på den biten åtminstone.
 
Jag hade nog inte köpt en kalibrator om jag lyckats få skärmarna mer likvärdig eftersom jag var nöjd med 2412'an. Men nu i efterhand känner jag att det var ett bra köp då båda mina skärmar på startionära datorn och den bärbara visar samma färger. Lätt som en plätt att använda. Installera programvaran sätt i kalibratorn och välj vilken skärm som ska kalibreras. Sen tar det bara några minuter för varje skärm så är det klart.

//Lars
 
Tack för alla tips

Ni har gett mig mycket mer kött på benen. Något som jag kanske borde ha nämnt är att jag använder en mac och vill alltså använda skärmen till den. Jag vet inte om det har någon betydelse men det kanske är bra att veta.

Fortsätt gärna att tipsa :)
 
Att folk som sysslar med dataspel tycker att en skärmar bra betyder nog inte så mycket för den som vill redigera fotografier. Och jag skulle nog inte köpa en skärm som inte gick att reglera i höjdled.

Dell 2412 är helt okej och klart prisvärd, speciellt om man kalibrerar den. En kalibrerad billig skärm är bättre än en okalibrerad dyr skärm.

I princip alla moderna skärmar funkar lika bra med Mac.
 
Att folk som sysslar med dataspel tycker att en skärmar bra betyder nog inte så mycket för den som vill redigera fotografier. Och jag skulle nog inte köpa en skärm som inte gick att reglera i höjdled. .

Vad är det för struntprat? Jag spelar massor av spel på min dator, och jag redigerar massor av bilder. Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.

Jag har för övrigt tre stycken Dell U2410 (som är profilerade och ger ett utmärkt resultat för mina behov). Dells senaste (u2413) kan hårdvarukalibreras, men kostar förstås lite mer (fast inte mer än mina 2410 gjorde nya).
 
Ni har gett mig mycket mer kött på benen. Något som jag kanske borde ha nämnt är att jag använder en mac och vill alltså använda skärmen till den. Jag vet inte om det har någon betydelse men det kanske är bra att veta.

Fortsätt gärna att tipsa :)

OS/X användare bör titta på hårdvarukallibreringslösningar eftersom OS/X bara stödjer 8-bitars färgdjup. För profileringar är 10-bitars färgdjup att rekommendera. Afes rekommendation på Dell-skärmen är en bra rekommendation.

/Karl
 
Vad är det för struntprat? Jag spelar massor av spel på min dator, och jag redigerar massor av bilder. Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.

Då vet du ju mycket väl att en skärm för spel ställer helt andra krav än en för bildredigering.

Att en skärm är bra för spel innebär förstås inte att den är dålig för bildredigering, men inte heller automatiskt att den är något "bra köp" för den som ska redigera bilder. Det jag syftade på i mitt tidigare inlägg var en länk till ett test av en skärm.
 
Då vet du ju mycket väl att en skärm för spel ställer helt andra krav än en för bildredigering.

Att en skärm är bra för spel innebär förstås inte att den är dålig för bildredigering, men inte heller automatiskt att den är något "bra köp" för den som ska redigera bilder. Det jag syftade på i mitt tidigare inlägg var en länk till ett test av en skärm.

Det framgår ju av Martins test i den länken att skärmen förutom att vara bra för spel, också har bra bildkvalitet och går att hårdvarukalibrera. Nu är dock den testen nästan tre år gammal, så det har förstås kommit bättre skärmar sedan dess.

Att skärmar för spel ställer helt andra krav än för bildredigering var sant för några år sedan, men nu är också de bra IPS-skärmarna tillräckligt snabba i uppdateringen för att fungera utmärkt också för spel.
 
Inom budget

Intressant tråd.

I stället för att köpa kalibrator testade jag mjukvaruprofileraren Super Cal för Mac. (Ja, jag vet att jag inte kan skilja på profilera och kalibrera och att man ska köpa prylar att göra inställningarna med. Men ibland vill jag se om det finns alternativa lösningar som duger i praktiken. Hittade rekommendation till programmet på Crimsons hemsida.) Länk till SuperCal:

http://www.bergdesign.com/supercal/

Med den fick jag ordning på en ny fin skärm som skickats felkalibrerad från Mac. Super Cal var väldigt hjälpsamma med att identifiera felet, men man får ju göra själva inställningsjobbet själv. Med normal syn och lite träning så går det bra. Bilderna från Crimson ser numera ut som på skärmen.

Kostar inget tills man är nöjd och då betalade jag 182:-.
 
Det framgår ju av Martins test i den länken att skärmen förutom att vara bra för spel, också har bra bildkvalitet ...

Nej, det gör det inte. Vad jag kan se står det ingenting om färgrymd och jämnhet över skärmen - två saker som är extremt viktiga för oss som vill redigera bilder men ointressanta (förmodar jag) för den som mest vill spela.
 
Nej, det gör det inte. Vad jag kan se står det ingenting om färgrymd och jämnhet över skärmen - två saker som är extremt viktiga för oss som vill redigera bilder men ointressanta (förmodar jag) för den som mest vill spela.

Martin skrivet att bildkvaliteten är utmärkt och att skärmen går att kalibrera. Jag har inte sagt något om färgrymd eller jämnhet. Du får gärna läsa inlägg och länkar innan du som vanligt säger emot ;
 
Jag har inte sagt något om färgrymd eller jämnhet.

Nej, och det gör ju inte recensionen heller, som jag påpekat. Vill man ha en lite vettigare recension (iaf för fotografer) av Eizoskärmen kan man läsa här: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1288694516

Och kanske jämföra med samma sajts recension av en annan 23-tummare i samma prisklass, som Dell U2312. En skärm som t ex visar hela srgb.

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1317112577
 
Nej, och det gör ju inte recensionen heller, som jag påpekat. Vill man ha en lite vettigare recension (iaf för fotografer) av Eizoskärmen kan man läsa här: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1288694516

Och kanske jämföra med samma sajts recension av en annan 23-tummare i samma prisklass, som Dell U2312. En skärm som t ex visar hela srgb.

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1317112577
Någon billig skärm att rekommendera som visar +90% av adobeRGB?
 
Jag leter också efter en prima skärm och är lite sugen på Eizo's Foris-modeller som kan hårdvarukalibreras för en billig peng (typ 1500 tror jag). Dessa använder dock inte AdobeSRGB-färgrymd men frågan är om det egentligen är ett problem om man inte skriver ut bilderna utan uteslutande använder dem på web och liknande? Då är det ju SRGB som gäller likväl.

För min del lutar det åt 2 st Eizo: http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2331/

Att jag vill ha två mindre skärmar istället för en stor beror mer på att jag producerar musik och då är det mycket praktiskt att ha kompositionen till höger och mixer/vsti:ar till vänster. Dock är det praktiskt även vid lightroom med en helskärmspreview till höger och reglage till vänster.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.