Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Jag ska fotografera en silverfärgad bil i någon lämplig miljö.
Finns det någon som har förslag på vad som kan passa. Det är utomhus och med solen som lampa som gäller eftersom jag inte har tillgång till någon studio. Bilen ska stå stilla.
Alla former av tips tas gärna emot.
 
vad är det för bil? sport? kombi? prehistoric?


annars.. en reflexskärm kan vara bra att ha
 
Hav brukar aldrig vara fel;-) En kajkant eller utsiktspunkt längs med ngn väg. Låt gärna lyset vara tänt på bilen (bilden blir mer levande då).
Se upp med oönskade reflektioner i plåt och glas.
Framför allt var noga med att bilen är kliniskt ren ;-) varenda dammkorn har en förmåga att synas på bild.

mvh
Patrik
 
Det är en Ferrari 360 Modena (se bild).

Duger ett jättestort vitt lakan som reflexskärm?
 

Bilagor

  • ferrari_liten.jpg
    ferrari_liten.jpg
    16.5 KB · Visningar: 659
Om jag inte minns fel så är morgonljus bäst för bilfotografering. Så leta en bra plats och invänta ljuset.
 
Jag tror att vättern får duga som hav. Antar att en lågt stående sol ger bäst ljus.

Silver känns som en svår färg är det inte stor risk att bilen försvinner i en färglad bakgrund?

Morgonljus låter bra, hoppas bilens ägare är morgontrött och låter mig låna bilen för att ta bra bilder.
 
Skulle det inte kunna vara ganska snygga miljöer kring Gränna och gamla vägen mot Motala!? Om jag inte minns fel, så finns det ju en hamn någonstans där med. Den gamla vägen mot Motala går iallafall bitvis genom mkt vackert landskap.
 
Kalkbrott, ok det borde funka precis lika bra. Vet du om man kan köra ner en bil där (och komma upp igen utan lyftkran)?
 
Det finns nerfarter för arbetsfordon, men jag vet inte om de är öppna. De kan mycket väl vara avstängda med bommar.
 
Var iväg en sväng till Borghamn för att se hur det ligger till.

Det finns nerfarter en var avstängd med bom och en var öppen.

Det dammar något fruktansvärt! Kör du ner en bil där måste du ha med mycket putsduk!

Har man sprängt i brottet är det fullt med jord och stenskräp utmed väggarna. Inte vidare snyggt. Men har man rensat upp finns det stora släta kalkväggar.

Tog några översiktsbilder.
 

Bilagor

  • stenbrott01.jpg
    stenbrott01.jpg
    45.6 KB · Visningar: 410
Tack Jan. Det där ser spännande ut. Om man bara frågar först och säger vad man vill göra så går det säkert utan problem.

Tire shine får införskaffas också.
 
jag vet inte om jag skulle våga köra ner en Modena där...hade nog varit lite skakis i alla fall :)
 
Kalkdamm letar sig in överallt, tro mig det är ingen lyckad idé;-)
Tror inte ägaren skulle uppskatta att få sin italienska sportbil nerdammad av vitt kalkdamm.

/PG
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.