ANNONS
Annons

bildvisning Windows 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Har bytt dator och bytte samtidigt till Windows 8 (ångrar det redan)
Bortsett från att jag saknar start menyn, efgentligen vill ta bort menyn med apparna och blir vansinnigt irriterad av den nya menyn som dyker på högersidan i tid och otid så förstår jag inte den nya Windows Photo viewer. Det verkar finnas nya funktioner för att publicera på nätet men eftersom jag inte gör det i någon större utsträckning saknar jag möjligheterna med att kunna rotera och visa bilden i verklig storlek. Finns det fler funktioner som jag inte hittat?

Bortsett från att jag saknar start menyn, efgentligen vill ta bort menyn med apparna och blir vansinnigt irriterad av den nya menyn som dyker på högersidan i tid och otid så förstår jag inte den nya Windows Photo viewer. Det verkar finnas nya funktioner för att publicera på nätet men eftersom jag inte gör det i någon större utsträckning saknar jag möjligheterna med att kunna rotera och visa bilden i verklig storlek. Finns det fler funktioner som jag inte hittat?

W 8 är pest. Jag tog bort ett antal appar bl a den som heter "bilder" tror jag det var. Där gick det bara ut på att skicka ut bilder på nätet. Däremot använder jag Windows bildvisare. Dubbelklickar på en bild och den kommer upp på skärmen. Det går att rotera och visa i verklig storlek.
Men W 8 är pest.//K

Sönerna har fixat ett gammaldags skrivbord och startknapp m m. Skärmbilden med apparna använder jag inte!//K

Jag hjälpte hustrun med hennes nya dator och blev inte heller klok på vad fotoapparna gjorde för nytta så det blev Fastston Image Viewer som vanligt.
www.faststone.org
Det är ett gratisprogram som jag använt i snart tio år där du kan göra en väldigt massa saker förutom att det är en utmärkt bildvisare.
Tillägg: Om du tankar hem programmet gör det från site 2 på deras hemsida. Programmet måste ställas in, Tryck F12 så kommer du direkt till inställningsmenyn och tröska igenom ett antal flikar så programmet blir som du vill och prova olika inställningar tills du blir nöjd.

Högerklicka en bild och välj "öppna med" och sedan välj standard program och välj windows photo Viewer. Du använder säkerligen inte den utan någon app Windows Photo Viewer har inga möjligheter att publicera något på nätet.
Tanka annars hem irfanview. Snabb bildvisare med massvis med funktioner.

/Karl

Jag råkade ut för liknande problem med min senaste dator och uppgraderade givetvis blixtsnabbt till windows 7.

OT - men i alla fall...
Har kört W8 i snart ett halvt år nu och är mer än nöjd! Betydligt snabbare, stabilare, enklare och mer logiskt än W7. Viss tillvänjning krävdes men det var det värt.

Så offra 20 minuter på att lära in nyheterna så vill ni inte se W7 igen. På PC För Allas hemsida finns t ex en bra "W8-skola".
Good luck
önskar pensionären
Anders W

Det jag tycker var störande i början när jag använde Windows 8 var just att den använde appar i stället för de program jag var van vid, men det är som redan skrivits lätt att åtgärda om så önskas.

Jag tycker det lite trist att det inte går att nämna Windows 8 i en tråd utan att folk i stället för att svara på ämnet, börjar spy galla över de förändringar Microsoft gjort.

En funktion många missar i W8 är att man inte behöver leta rätt på den dolda knappen som leder till startsidan, och sedan leta rätt på ett program i en lista över massor av appar. Det enda man behöver göra är att trycka på Starttangenten och sedan börja skriva namnet på programmet så söker Windows rätt på det.

En funktion många missar i W8 är att man inte behöver leta rätt på den dolda knappen som leder till startsidan, och sedan leta rätt på ett program i en lista över massor av appar. Det enda man behöver göra är att trycka på Starttangenten och sedan börja skriva namnet på programmet så söker Windows rätt på det.

På vilket sätt är det unikt för Windows 8? Så fungerar Windows 7 också.

Det jag tycker är lite trist är att alla ni MS W8 fanboys inte kan acceptera att vi är ett rätt stort gäng i världen som inte alls är nöjda med W8 och som tycker det är ett fjantigt pekskärmsgränssnitt som inte är gjort för arbetsstationer.

Uppenbarligen tycker MS det också, eftersom vi i kommande uppgradering av W8 nu iallafall ska tillåtas att starta direkt mot skrivbordet och slippa se dessa stora fula fyrkantsblaffor. :)

Jag har under säkert 10 år bara använt irfanview, snabbstartande bildvisningsprogram. Vill jag göra lite mer än bara titta så blir det faststone capture, nästa steg blir nog PS..

På vilket sätt är det unikt för Windows 8? Så fungerar Windows 7 också.

Det jag tycker är lite trist är att alla ni MS W8 fanboys inte kan acceptera att vi är ett rätt stort gäng i världen som inte alls är nöjda med W8 och som tycker det är ett fjantigt pekskärmsgränssnitt som inte är gjort för arbetsstationer.

Det är inte unikt, men det är inte alla som vet att det fungerar så, och därför klagar de på att det är svårt att hitta programmen i det nya gränssnittet.

Jag tycker inte heller att pekskärmsgränssnittet är bra, så jag använder det helt enkelt inte, men bara för att man tycker att något inte är bra behöver man inte älta det i alla trådar som snuddar vid ämnet ;)

Uppenbarligen tycker MS det också, eftersom vi i kommande uppgradering av W8 nu iallafall ska tillåtas att starta direkt mot skrivbordet och slippa se dessa stora fula fyrkantsblaffor. :)

Start direkt till skrivbordet skall finnas med i 8.1

Fyrkantsplattorna skall också gå att göra en fjärdedel så stora som idag. Så i 8.1 kommer dom snygga fyrkanterna finnas i tre storlekar till skillnad från dagens två olika, precis som i Windows Phone. Att plattorna går att göra mindre gör att det kommer få plats 4 gånger så många program mot idag utan att skrolla och klicka vidare. Redan idag är det mer än vad som fick plats i den gamla nu omoderna startknappsmenyn från Windows 95.

/Karl

Jag har under säkert 10 år bara använt irfanview, snabbstartande bildvisningsprogram. Vill jag göra lite mer än bara titta så blir det faststone capture, nästa steg blir nog PS..

Tycker du irfan är snabbare än faststone? När jag provade för några år sedan tyckte jag det gick snabbare att sålla bilder med faststone. Den cachar rätt många bilder framåt och några bakåt.

Kör D800-filer så hastigheten är viktig.

Tack för alla tips ovan.

Förstått att det finns en del alternativ att ladda ner för att få en start meny igen. Någon som har något tillgg att rekommendera som är stabilt och som man vågar installera på en dator med W 8 Pro som är inkopplad i ett litet företags nätverk. Vill undvika att få en dator som blir instabil på kuppen.

Tycker du irfan är snabbare än faststone? När jag provade för några år sedan tyckte jag det gick snabbare att sålla bilder med faststone. Den cachar rätt många bilder framåt och några bakåt.

Kör D800-filer så hastigheten är viktig.

JPG-bilder tycker jag irfan visar snabbare, Irfan är dock långsam när det kommer till NEFar. För NEFar kör jag nästan uteslutande ViewNX, som jag tycker gör det bäst och tillräckligt snabbt.

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto