Annons

Bildtempratur

Produkter
(logga in för att koppla)

gripenfighter

Aktiv medlem
Hej på er!

På min Nikon D90 finns en inställning där man ställer in temperatur på bilden i Kelvin (typ 5000K står det på nu). Är det en inställning som är automatiskt inställd eller bör man justera detta i samband med fotografering. Jag är lite fundersam på hur man använder denna inställning och vilka värden som är gångbara. Dessutom om det går att jsutera i efterhand på bild som är tagen. Ja ni förstår vad jag menar. Hoppas på ett svar som reder ut detta för mig.

Christian

Molning väder och ljus från glödlampa har helt olika färgtemperaturer, därför kan bilder tagna inomhus bli alldeles gula tex o man haft fel vitbalans inställd.

Om du fotar i RAW ( vilket man bör ) spelar det ingen roll då du kan ändra färgtemperaturen i efterhand ( vitbalans ). Här är lite mer info ...

http://www.fotoord.se/wiki/Vitbalans

Hej på er!

På min Nikon D90 finns en inställning där man ställer in temperatur på bilden i Kelvin (typ 5000K står det på nu). Är det en inställning som är automatiskt inställd eller bör man justera detta i samband med fotografering. Jag är lite fundersam på hur man använder denna inställning och vilka värden som är gångbara. Dessutom om det går att jsutera i efterhand på bild som är tagen. Ja ni förstår vad jag menar. Hoppas på ett svar som reder ut detta för mig.

Christian

Det är exakta vitbalansvärden man kan använda istället för att ställa in vitbalansen på auto, solljus, skugga, glödlampsljus och vad det nu finns. I dagsljus i solen (inte i skuggan) är färgtemperaturen man använder ungefär 5200K för att vitt ska bli vitt och inte gult eller blått. Ljus från glödlampor och stearinljus är varmt och gult så det kräver lägre färgtemperaturer för att färgerna ska "normaliseras" så vitt inte blir gult på bilden utan vitt. Typiska kelvinvärden är då ca 2000-3500. I skugga utomhus eller i skymning är ljuset ofta blått och kallt, vilket man måste kompensera med högre färgtemperatur om man vill att det vita inte ska bli för blått. Typiskt är då att man ställer in värden mellan 6000 och 10000K.

Fotograferar man i råformat så appliceras vitbalansvärdena på bilden i råkonverteraren och man har då möjlighet att justera värdet fritt. Fotar man i jpeg bör man sträva till att få vitbalansen rätt direkt när man tar bilden, men mindre radikala justeringar är ändå fullt möjliga att göra efteråt i ett lämpligt bildbehandlingsprogram utan att kvaliteten lider avsevärt av det.

Färgtemperatur = Vitbalans

Hej Christian,

Du har hittat en funktion, som finns hos de flest moderna digitalkameror.

Kelvintalet är ett mått på hur ljuset bedöms vara vid fototillfället. (5000K motsvara ungefär ljuset från en molnig himmel - medan en vanlig glödlampa håller c:a 3000 - 3200K, och uppfattas som gul-röd.)

Kameran har säkert en automatfunktion som försöker ställa in rätt färgtemperatur vid varje fototillfälle.
Jag har ibland tagit kommandot, speciellt vid blixtfotografering. (~5500K)

Det här kan enkelt justeras i efterhand, om du fotar i RAW-format.

Jag tror f.ö. att du kommer att få fler uttömmande svar från de kunniga medlemmarna här på fotosidan, om du ger dig till tåls.
Lycka till!
/prylnissen

Edit: Vad var det jag sa'? - JazzBass och pellepiano hann före! ;o))

Hej på er!

Christian

Jag tycker personligen att denna funktion är lite onödig. Om man vill ha absolut färgbalans (när man plåtar i kontrollerad miljö, studio etc) kan man lika gärna använda PRE inställningen och ställa in för aktuellt ljus. Om man vill uppnå en viss effekt kan man däremot testa olika Kelvinvärden, en bild i dagsljus kan t.ex bli isande kall och blå om man vill. Annars håller jag med Pelle, de där sakerna kan man lätt fixa i efterbehandlingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar