Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlekar

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej,


Kanske en dum fråga men skit samma.

Rent generellt. Om jag köper en 40x60 cm bild av en fotograf via nätet vad får jag då?
Får jag 1) en bild som är 40x60 eller får jag 2) en utskrift (storleken på pappret) som är 40x60?

För alternativ 1 så får jag en bild som fyller ut hela pappret. Ingen vit ram runt bilden.
I fall 2 får jag en bild som är något mindre än pappret. Pappret är 40x60 men bildens storlek vet jag inte.

De flesta fotografer som säljer utskrifter skriver inget om detta. Om jag som köpare ska rama in bilden så är det viktig information. Om jag dessutom vill ha en passepartout så blir det ännu viktigare.


Hur brukar ni göra om bilden är beskuren på ett sätt så att den inte passar in i några standard ramar/passepartout?


Tacksam för svar/åsikter.
 
Hej,
Kanske en dum fråga men skit samma.
Rent generellt. Om jag köper en 40x60 cm bild av en fotograf via nätet vad får jag då?
Får jag 1) en bild som är 40x60 eller får jag 2) en utskrift (storleken på pappret) som är 40x60?
För alternativ 1 så får jag en bild som fyller ut hela pappret. Ingen vit ram runt bilden.
I fall 2 får jag en bild som är något mindre än pappret. Pappret är 40x60 men bildens storlek vet jag inte.
Jag förutsätter att du får en bild som är 40x60 om du beställer en sådan. Bilden bör fylla ut hela pappret.

Hur brukar ni göra om bilden är beskuren på ett sätt så att den inte passar in i några standard ramar/passepartout?
Brukar beställa en passepartout som passar de mått jag vill ha. Säger jag att jag vill montera en 40x60 så skär dom så att jag får några millimeter till godo runt om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.