Annons

bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

joab1976

Medlem
Hej, jag undrar vad det blir för skillnad om jag fotar en bild i 2 respektive 3 eller 4 mega- pixlar och om jag sedan ändrar storleken till exempelvis 640*480 på alla bilderna. Blir det skarpare bild eller mera färger?

Njae. Man får rimligen lite lägre brus ju högre upplösning man skalar ner från, förutsatt att brusnivåerna är lika från början.

ahh, så ifall jag tar en "nattbild" så blir det mindre förvrängda pixlar med tex 4 megapixel jämfört med tex 3 megapixel. Har jag fattat det rätt då?

Nu vet jag inte hur du menar, men om vi förutsätter att brusnivän är samma med 3 resp 4mpix:

När man förminskar en bild kommer man att räkna ut ett medelvärde av befintliga pixlar och göra om detta till en. En svart och en vit pixel bredvid varandra blir till en grå sas.
Har man en enfärgad yta, så skulle ju en "optimal" bild av denna vara att alla pixlar har exakt samma värde. Bruset gör ju att så inte blir fallet. Men eftersom bruset är slumpmässigt så kommer man att hamna närmare och närmare denna "korrekta" färg. Har du två pixlar och den ena ligger på +2 och den andra på -2 från den "optimala" färgen så kommer ju den pixel som ersätter dessa två att hamna rätt, sas.

Edit:
Har man tre pixlar kanske de har värdena +1, +2 och -1, då får + en övervikt. Har man fyra pixlar och +1, +2, -1 samt -2 så hamnar man rätt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar