Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek/Upplösning Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeanette

Ny medlem
Jag har en fundering gällande bildstorlek och upplösning på korten som jag tar med min Canon EOS 10D. Jag har en förfrågan på bilder i upplösning 300 pixlar per tum och mina bilder blir i 180 pixlar per tum, går det att ändra detta eller måste jag ändra det manuellt i PS för varje bild, vilket naturligtvis gör att storleken förändras.
 
Jeanette skrev:
Jag har en fundering gällande bildstorlek och upplösning på korten som jag tar med min Canon EOS 10D. Jag har en förfrågan på bilder i upplösning 300 pixlar per tum och mina bilder blir i 180 pixlar per tum, går det att ändra detta eller måste jag ändra det manuellt i PS för varje bild, vilket naturligtvis gör att storleken förändras.

Du måste ändra detta i Photoshop, om du exempelvis vill kunna montera bilden i 300PPI i ett layoutprogram. För utskrift är det onödigt. Upplösningen är alltid densamma 3072x2048 pixlar. :)
 
Om du fotograferar i jpg, så ja. Då måste du gå in och ändra upplösningen, vilket gör att bilden blir 17x26 cm (ungefär). Detta kan du inte göra i kameran, utan måste anges i ditt bildbehandlingsprogram.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.