Annons

Bildstil? Hur skall man resonera..

Produkter
(logga in för att koppla)
raw-filen påverkas inte, bara den nya fil som skapas vid konverteringen.

Anledningen till att inte fler kommenterat hur det jobbar med bildstilar i kameran är nog:

1) Många fotar i JPG och är nöjda med resultatet och har aldrig funderat över vad de olika stilarna innebär och vad de kan ge för fördelar.

2) De som ändå har funderat över olika stilar väljer oftast att fota i RAW och gör motsvarande arbete i lugn och ro i datorn.

3) De som faktiskt använder bildstilarna är oftast proffs som har extremt stora krav på ett snabbt bildflöde, t ex sportfotografer som skall leverera bilder under pågående evenemang.

Jag knölade ihop en bildstil som jag kallar för "JPEG Kompakt".
Den är sådär överskärpt och övermättad som bilderna ofta blir från kompaktkameror. Men om jag tar bilder på nåt ställe, där folk vill ha utskrifter tvärt, då är det en del som tycker att "det är så de ska se ut".
Snabbaste processen är då att fotografera jpeg med den bildstilen och slänga ut dem på en skrivare med kabel från kameran. Med den bildstilen har man då en bild som kan skrivas med "Direct Print" (så visst finns det nån nytta med den knappen), varvid bilden kommer och man kan lämna över och ta betalt.
Trots att "Direct print" är den enskilt mest utskällda funktionen på Canons kameror är det (närapå) den enda som jag får in någon krona på, ibland...
För att ha en vettig bild också kan man ju kombinera detta med att också fotografera i RAW. Fast numera tror jag det kvittar, för 7D kan nog skriva RAW över PictBridge också. Vill minnas att det inte går med mina äldre kameror.

Hur färgomvandlingen går till har jag lärt mig av Chuck Westfall.

Anledningen till att inte fler kommenterat hur det jobbar med bildstilar i kameran är nog:

1) Många fotar i JPG och är nöjda med resultatet och har aldrig funderat över vad de olika stilarna innebär och vad de kan ge för fördelar.

2) De som ändå har funderat över olika stilar väljer oftast att fota i RAW och gör motsvarande arbete i lugn och ro i datorn.

3) De som faktiskt använder bildstilarna är oftast proffs som har extremt stora krav på ett snabbt bildflöde, t ex sportfotografer som skall leverera bilder under pågående evenemang.

Och använder man programmet "Picture Style Editor", som följer med kameran, kan man fixa ännu mer med bildstilarna. Men det är kanske de Anders Persson gjort?..

Jamen, dessutom finns det väl en hel del färdiga bildstilar att ladda ner, har provat det vid något tillfälle.

Men bilden visas monocrome på kamerans LCD och i bildvisningsprogram, t.ex. Fast Stone.

Det gör det säkert i vissa bildbehanlingsprogram, men det är ju bara en utgångspunkt ändå och mitt program kan man applicera gemensamaa inställning till en hel batch om man vill ändå default och då ser man aldrig i RAW att bilden var tagen som sv/v, men visst - detta standardbeteende skiljer sig mellan olika mjukvaror, RAW-filen i sig är dock opåverkad.

Trådskaparen kan ju alltid ta en rawbild och installera DPP och jämföra de olika stilarna på skärmen själv (skillnad i skärpa ses dock bara fullförstorat [100%]). Bildstilarna "Portrait" och "Landscape" ger en hint om vad dom anses optimerade för. Själv kör jag (nästan alltid) Standard och ändrar utvalda reglage i efterhand.

Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan bildstilarna neutral och naturtrogen och ser ingen större skillnad på dessa på min skärm
Kan någon förklara dessa för mig.

Brukar köra Standard eller Landskap på min 1000D . Har satt skärpan på 7 och Kontrast ,Färgmättnad och Färgton på 0 (alltså i mitten av skalan) . Just nu så står min på Landskap för skärpans skull . Blir lite mer färger och liv i bilden på Landskap . Om du vill ändra parametrarna trycker du på Disp knappen när du har blidstils menyn uppe .

Eftersom skillnaden på bildstilarna Neutral och Naturtrogen bara syns om bilden innehåller färger som inte ryms inom den aktuella färgrymden, låter det rimligt att man utan vidare kan fotografera motiv där det inte syns någon skillnad alls, av den enkla anledningen att det inte finns någon.

Färgrymden bestämmer alltså vilka, av alla tänkbara, färger som fotografiet ska återge. Bildstilarna enl. ovan har olika sätt att hantera de färger som inte rymdes inom färgrymden. Antingen ersätter man allt som är utanför kanten med den färg som är närmast, och som ryms i färgrymden, eller så "klämmer man ihop" de färger som finns utanför färgrymden och trycker in dem på och nära kanten i den använda färgrymden.

Om man ska jämföra färger och färgrymder med tal, så kan man tänka sig att det finns talen 0 till 30. Men vi kan bara hantera 10 till 20 i vår "bild".
I det ena fallet så låter vi då allt som är mellan 0 och 9 bli 10, och det som är mellan 21 och 30 bli 20.
I det andra fallet trycker vi ihop det som är mellan 10 och 20 till att ligga mellan 12 och 18, så att det som är mellan 0 och 9 kan fås in mellan 10 och 11, samt det som är mellan 21 och 30 kan klämmas in mellan 19 och 20.

Vore lättare att förstå med en figur, men jag har inte tid att rita en sån nu. Läs länken till Cambridge in colour, som jag gav tidigare i tråden.

ANNONS