Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstil? Hur skall man resonera..

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Hej alla!

Sitter med min 1000D och funderar på det där med "Bildstil". Hur skall man resonera? Är "Standard" det bästa? Kan man optimera 1000D att ta generellt bättre bilder med någon liten optimering?

Eller är detta bara till för dem som vet EXAKT hur de vill ha sin bild och hur den faktiskt kommer att bli?

Är det bättre att optimera bilden i kameran, eller skall man fixa detta i t.ex. Elements?

Många som läst, men är det verkligen inte någon som har någon tanke kring detta?

Är det ingen som använder olika bildstil i kameran?

Nu har jag ingen 1000D, så jag måste ställa frågan: vad gör "bildstilinställningen"?

För mig är "bildstil" något som sitter i mig, inte i kameran. Väldigt snabbt beskrivet så är "bildstil" det sätt mina bilder ser ut på. Och det är något som kamerans elektronik inte kan påverka.

Bildstil,

Det finns ett antal förhandsdefinierade och så kan man lägga in 3 st egna.

De parametrar man kan ändra på är:

Skärpa 0-7
Kontrast 0-7
Färgmättnad 0-7
Färgton 0-7

"Standard" innebär:

Skärpa 5
Kontrast 4
Färgmättnad 4
Färgton 4

(Har ingen aning om detta finns i andra modeller än 1000D, men det tror jag att det gör)

Aha!

Spontant känns det som att de där inställningarna är något jag skulle stängt av. Anledningen är enkel: de påverkar sådant som jag vill påverka själv, när jag ser hur bilden blir med olika inställningar. Det är inget jag skulle vilja lita på att automatiken fixar åt mig.

Bildstilar finns väl i de flesta modeller upp t.o.m. 50D.
Själv använder jag RAW för mina bilder och då används inte bildstilar. Jag plåtade JPG från början och ångrar idag att jag inte satsade på RAW med en gång.

Eftersom det verkar finnas "bildstil" i alla EOS-modeller så borde det väl vara något bra för alla typer av fotografer? Men lite som jag misstänkt så påverkar "bildstil" endast jpg men inte raw. Korrekt?

Om man tar en bild med stilen "monokrom",, blir inte även raw "monokrom"? (Jag har aldrig testat)

Bildstilen påverkar inte råfilen, men om råkonverteraren har stöd för bildstilar så kan den ställa in motsvarande startvärden för färg, kontrast m.m. när du öppnar filen.

Använder man DPP som råkonverterare använder den bildstilen som kameran var inställd på som utgångspunkt.

Vill man inte att kameran ska göra något använder man Neutral eller naturtrogen, beroende på hur man vill att färgrymdskompressionen ska hanteras.

Vad är "färgrymdskompression" i det här sammanhanget?

Är det att vissa bildstilar använder sRBG och andra Adobe RGB?

Det är mitt eget ord. Vet inte riktigt om det finns något vedertaget?

Men när man ska klämma in verkligheten i den använda färgrymden, oavsett om denna är sRGB eller AdobeRGB (eller nåt annat), måste man göra något med det som är utanför kanten, så att säga.

Det finns två metoder, som kallas Relative Colorimetric respektive Perceptual.
Neutral bildstil innebär Perceptual, medan Naturtrogen stil motsvarar Relative Colorimetric.

Om du är obekant med dessa begrepp rekommenderas Cambridge in Colour

Men bilden visas monocrome på kamerans LCD och i bildvisningsprogram, t.ex. Fast Stone.
Ja därför att vald bildstil talar om hur du vill att raw-filen skall visas. Färginformationen finns ändå i raw-filen och med DPP eller annan raw-konverterare som förstår sig på bildstilarna är det bara att välja någon annan stil så visas bilden i stället på det viset, med färger. Ännu en fördel med att använda raw.

Enda anledningen att välja monokrom bildstil när man kör raw är om man absolut vill se den som svartvit på skärmen i kameran. I datorn kan man enkelt alltid med DPP byta bildstil med några musklick och välja om man vill ha den som svartvit, färg eller bådadera.

Senast ändrad:
Ja därför att vald bildstil talar om hur du vill att raw-filen skall visas. Färginformationen finns ändå i raw-filen och med DPP eller annan raw-konverterare som förstår sig på bildstilarna är det bara att välja någon av de andra så visas bilden i stället på det viset, med färger. Ännu en fördel med att använda raw.

Enda anledningen att välja monokrom bildstil när man kör raw är om man absolut vill se den som svartvit på skärmen i kameran. I datorn kan man enkelt alltid med DPP byta bildstil med några musklick och välja om man vill ha den som svartvit, färg eller bådadera.

Precis. Jag var nog lite kortfattad i mitt inlägg, men ville belysa just det att färginformationen finns kvar även om det inte syns på kamerans LCD. Jag använder den inställningen ibland, tycker att man får ett bra "svar" om bilden passas i sv/v. Men det är ju en smaksak.
Bra att du förtydligade.

ANNONS