Annons

Bildstabilisering vs. utan (digitalt)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så ditt råd till mig om jag köpte exempelvis 350D skulle vara att inte köpa ett kit/paket utan att bara köpa huset och objektivet separat?
 
iamwrek skrev:
Så ditt råd till mig om jag köpte exempelvis 350D skulle vara att inte köpa ett kit/paket utan att bara köpa huset och objektivet separat?

Nja. Kitoptiken får du ju nästan på köpet & den fungerar helt klart trots brister...

Självfallet så ska du inte köpa nåt onödingt dyrt utan kika då på 350D & dess konkurrenter & välja nån av dem.

Varför jag rekommenderade D7D med 28-75 var enbart för att dess paketpris skiljde så lite jämfört med det 350D-paket du presenterade & AS verkar ju passa dina behov.

Om du vill kunna handhålla på samma sätt som med din 2100 så är det dock hög ljusstyrka (kostar) eller D7D, helst tillsammans med hög ljusstyrka (klarar ännu längre tider) som gäller.

Endera så får du släppa skakningsgrejen & köpa nåt i 350D-klass med billigare optik & kanske skaffa ett enbensstativ eller så får du kika på nån liknade variant av det du har idag med inbyggd stabilisering.

Om du kan tänka dig att ställa skärpa manuellt så kan man till Pentax *IstDs köpa beg. manuell, fast, ljusstark optik för en spottstyver idag, kanske ett alternativ?

Jag tycker dock inte att du ska tänka, som nämnts, att man inte ska köpa för dyrt hus p.g.a. att man ändå "måste" byta när det kommer nytt. Det måste man inte alls, allra minst idag när 6-8 Mp & brusfriheten ger så pass bra resultat.

Du verkar dessutom inte vara den som springer & byter bara för att det kommer nåt nytt, din Olympus är ju en klassiker idag:)

//Larsa
 
Senast ändrad:
Förresten. Lugna dig en vecka. Konica Minolta ska enligt länken jag la in tidigare presentera en budgetDSLR nästa vecka. Den kanske har AS (?) & borde hamna i samma prisklass som 350D.

//Larsa
 
Det där med stegrande kostnad var inte riktat gentemot dig Larsa, utan mer mig själv. Jag har en tendens att för varje extra tusenlapp tycka att nästa inte är så farligt mycket mer. och så tickar det på tills jag är uppe i astronomiska summor och blir helt förbluffad att det ska vara så dyrt att handla det lilla jag egentligen ville ha. Det i samverkan med mitt ynkliga tålamod kan leda till dumma köp. ;)

Ska iaf försöka vara duktig och vänta ett tag . Bl.a. kolla in den nya från minolta som du nämnde. Vill gärna att den nya ska vara en systemkamera, men jag måste ha blivit lite bortskämd med avseende på skakningarna.
 
Ska åka till Stockholm och ungefär två veckor och tänkte ta och kolla in kamerorna IRL då. Någon som har något tips på butiker att besöka?
 
Glöm inte heller att Minolta har en hel del fina äldre AF-objektiv till nästan inga pengar t.ex 70-210/4, 28-135/4-4.5, 24-50/4..
Mvh/Gunte..
 
gunte skrev:
Glöm inte heller att Minolta har en hel del fina äldre AF-objektiv till nästan inga pengar t.ex 70-210/4, 28-135/4-4.5, 24-50/4..
Mvh/Gunte..

Jag hör av mig till dig Gunte när jag vill ha råd om optik!

//Larsa med D7D inkommande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.