Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering och rörliga motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Hur påverkas egentligen bilden när kameran eller objektivet har bildstabilisering och man fotar ett motiv som rör på sig?
 
Menar Du när man följer ett objekt som rör sig eller när man håller kameran stilla och det finns ett objekt som rör sig i bilden?
 
Vissa (alla?) Canonbojektiv har ju två inställningar på IS:en, där den ena bara ger stabelisering i höjdled för att man ska kunna följa motivet under exponeringen.
Hur det är blir med Minoltor vet jag inte, ännu.
 
Jag sftar på när man följer motivet med kameran. Har en KM Z3 och bilderna blir ofta dåliga när jag försöker fota min tvååring som aldrig står still. Ska kanske prova att stänga av bildstabiliseringen.
 
För röliga motiv bör nog kameran vara monterad på stativ om IS ska användas. Det är väl den funktionen Torbjörn beskriver skulle jag tro.
 
Jag lekte lite häromdagen med just detta. Använde Canon Ef-s 17-85mm på 20D.Det går ej att stänga av IS i höjdled. Jag fotade go-kart med IS på hela tiden. Ytterst ovetnskapligt och definitivt bara tyckande, men efter analys av bilderna och mitt eget minne tror jag att IS (på detta objektiv) fungerar bra tills man uppnår en viss acceleration i sidled. Rör jag kameran för fort (nära snabbt motiv) skiter det sig. Men detta är som sagt bara en första uppfattning. Skulle vara intressant att höra lite mer "vetenskaplig" info.
 
Minoltas AS stödjer inte panorering i något läge.
Troligast är att den struntar att kompensera om den känner för stor rörelse.

Canon och Nikon har normalt sett ett panoreringsläge som känner av vilken ledd kameran rör sig i och stänger av stabiliseringen i den ledden. Canon har linser med IS version 1, vilken inte har stöd för panorering, 28-135 IS USM och 70-300 IS USM är några.

Det spelare ingen roll om kameran är på stativ eller inte ur den synvinkeln, även om det är klart lättare att panorera med någon slags stöd.

Det som normalt händer när du rör den i början är att stabiliseringen försöker kompensera, klarar inte mer än x grader, och går väl då tillbaka till ursprungsläge, försöker korrigera igen, etc.

På Z3 skulle jag tippa att det bästa är att bara stänga av AS helt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.