Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisator...När är det bra ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Funderar på att köpa min första systemkamera. Jag väljer mellan Canon EOS 450D och Olympus E-420. Båda små och smidiga men Canon EOS 450D är förmodligen bättre men tyngre och dyrare och Olympus E-420 lättare och billigare. Detta verkar gälla både vid kameraköp och vid senare köp av objektiv.

Canon EOS 450D ger möjlighet till bildstabilisator (i objektivet) vilket inte Olympus E-420 gör vilket är den avgörande anledningen till att jag börjat fundera på Cannon.

Men för att komma fram till beslut om lätt och billig eller tyngre och dyrare behöver jag veta hur fungerar egentligen bildstabilisering och när är den bra att ha.

Vill ni se vad jag fotar så kan ni titta i profilen eller här http://www.agarcia.se/ingela/

Min kamera idag är Panasonoc FZ18

Senast ändrad:
När objektet är stilla, du inte kan hålla kamera nog stilla för att undvika skakningsoskärpa och du skulle behöva ca 2-4 steg längre tid eller 2-4 steg mindre bländare för att undvika skakningsoskärpa. De olika "antiskak" varianterna kompenserar Dina handskakningar ngt. Det hjälper inget om objektet rör sig. Då finns bara kortare slutartid eller lägre bländaratal.

Ok då kanske jag börjar förstå principen. I vilka praktiska exempel situationer skulle bildstabilisator vara av stor betydelse för resultatet. Har lite svårt att greppa detta...dvs få teorin till praktik...

Det är ju ändock ganska stor prisskilnad vi talar om.....

Inomhus utan blixt är bildstabilisering ofta mycket bra liksom när man använder längre brännvidder (teleobjektiv). Olympus E520 har också bildstabilisering men inbyggt i kamerahuset och då fungerar det med alla objektiv.

När objektet är stilla, du inte kan hålla kamera nog stilla för att undvika skakningsoskärpa och du skulle behöva ca 2-4 steg längre tid eller 2-4 steg mindre bländare för att undvika skakningsoskärpa. De olika "antiskak" varianterna kompenserar Dina handskakningar ngt. Det hjälper inget om objektet rör sig. Då finns bara kortare slutartid eller lägre bländaratal.

Och om motivet rör sig kan du förstärka rörelsen genom att gå ner 2-3 steg i tid. Det går alltså i min mening alldeles utmärkt att utnyttja antiskak för andra än stilla motiv.

Bilagor

• IMGP2141-HighContrast.jpg
    IMGP2141-HighContrast.jpg
    95.2 KB · Visningar: 534
Jag håller med Jimmy, bildstabilisering är ett utmärkt verktyg i flera situationer:)

Kolla lite på kameror med stabilisering inbyggt i kamerahuset.

Visst kan man använda stativ för denna typ av bilder, men kanske inte alltid så kul att släpa på ett ;)

Bilagor

• slowpase.jpg
    slowpase.jpg
    33.6 KB · Visningar: 496
När det är dåligt med ljus och du fotar på fri hand. Om motivet då skall vara skarpt så måste det också vara stilla.

När du vill panorera OCH använda rörelseoskärpa.

Denna bild togs via snabbt bara kasta upp kameran och ta en bild med min A300 samt Minolta 100-300 APO optik med 250 mm som inställ då bilden togs..Bilden är ett urklipp från den större bilden..men inte fullstor tyvärr...

Stabilisering i huset kan jag lätt säga hjälpte mig här... Min gamla Fujifilm S9600 grejade aldrig jag ta liknande bilder med...Aldrig... Hur mycket man än skruvade upp iso så var det alltid skakoskärpa vid handhållet då det handlade om snabbshots. Eller så dök brus upp då man fick gå för högt..Vilket sker på alla hus oavsett hur upphissade dom är i testarna.... Jag kan sända dig bilden i fullstor storlek per mail om du vill titta per pixel... Så ser du troligen varför jag ger mitt råd att inte skippa stabiliseringen..

Skippa aldrig stabiliseringen är mitt råd.....

Bilagor

• Tvåhjuling.jpg
    Tvåhjuling.jpg
    17 KB · Visningar: 358
Denna bild togs via snabbt bara kasta upp kameran och ta en bild med min A300 samt Minolta 100-300 APO optik med 250 mm som inställ då bilden togs..Bilden är ett urklipp från den större bilden..men inte fullstor tyvärr...

Stabilisering i huset kan jag lätt säga hjälpte mig här... Min gamla Fujifilm S9600 grejade aldrig jag ta liknande bilder med...Aldrig... Hur mycket man än skruvade upp iso så var det alltid skakoskärpa vid handhållet då det handlade om snabbshots. Eller så dök brus upp då man fick gå för högt..Vilket sker på alla hus oavsett hur upphissade dom är i testarna.... Jag kan sända dig bilden i fullstor storlek per mail om du vill titta per pixel... Så ser du troligen varför jag ger mitt råd att inte skippa stabiliseringen..

Skippa aldrig stabiliseringen är mitt råd.....

Men vad har du för slutartid på den där bilden egentligen, för som det ser ut, eftersom det verkar vara en väldigt ljus dag, så skulle man egentligen inte behöva nån stabilisering på den.

Här ser du exakt själv allt du kan vilja se.. Tyvärr ser du inte fototillfället.. Hur fort allt skedde.. Hur snabbt af blev för ens hinna med osv osv.. Men du kan få bilden du med i fullformat så ser du nog att oavsett bra ljus så har stabiliseringen gjort ett bra jobb...

Image Description = SONY DSC
Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = Picture Motion Browser
Date Time = 2008-11-03 20:15:15
White Point = [313/1000, 329/1000]
Primary Chromaticities = [64/100, 33/100, 21/100, 71/100, 15/100, 6/100]
YCbCr Coefficients = 299/1000, 587/1000, 114/1000
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 492
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/500"
F Number = F8
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 320
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-10-12 14:11:59
Date Time Digitized = 2008-10-12 14:11:59
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 8.12 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F5.6
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 250mm
Maker Note = 29182 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = Uncalibrated
Exif Image Width = 3872
Exif Image Height = 2592
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30278
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 375mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard

Senast ändrad:
Här har du en fullstor bild tagen på en häst i rörelse tex... Tagen mellan en tank och en husvägg. DVS snabbshot utan tid för errors med skakoskärpa eller strulande af.... Samt där stabiliseringen får visa vad den går för..Tyvärr visar inte bilderna här hur skarpa dom är..Bilderna blir ju konstiga här.. även denna kan du gärna få.. Eller ni båda få menar jag.. Fast i fullstor då så kan ni titta själva hur det ser ut.. har några till handhållet tagna med stora inzoomningar att studera. fast med fasta mål och inte rörligt då.. Sedan kan man börja fundera på stabiliseringens nytta eller ej.. jag hävdar dess uteblivande på denna typen av bilder skulle vara förödande.. I alla fall för mig.. jag kanske är en skakis snubbe iofs...Hehe..

[Image]
Image Description = SONY DSC
Make = SONY
Model = DSLR-A300
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = Picture Motion Browser
Date Time = 2008-10-13 23:07:29
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 368
PrintIM Data = 124 Byte

[Camera]
Exposure Time = 1/250"
F Number = F8
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 400
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2008-10-12 14:27:35
Date Time Digitized = 2008-10-12 14:27:35
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 7 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F5.6
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 280mm
Maker Note = 29590 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 320
Exif Image Height = 298
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30496
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 420mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard

Bilagor

• liten filt.jpg
    liten filt.jpg
    14.1 KB · Visningar: 320
Om jag inte ser/minns fel är detta därifrån urklippet ovan visat kommer ifrån föresten..

Bilagor

• DSC00313.jpg
    DSC00313.jpg
    23.1 KB · Visningar: 303
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto