Annons

Bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!

Jag skickade mina bilder som jag hade tagit på mina kompisar till en kompis.. mitt namn och Copyright märket är med på bilderna.. Han la uppbilderna för att visa andra på ett fiddy-forum... men när dom är uppladadde nu står det "2010 (C) www.fiddy.se" och då undrar jag bara om man verkligen får göra så eftersom det inte är dom som har tagit bilderna?

MVH David

Har inte forumet skrivit något villkor för uppladdning av bilder där de på något finurligt sätt gör vad de vill med uppladdade bilder?
Har inte Facebook liknande upplägg? att de gör vad de vill med uppladdat material *osäker*.

Villkoren brukar ju vara den där evighetslånga texten man scrollar förbi för att komma till "nästa" :)

Har inte forumet skrivit något villkor för uppladdning av bilder där de på något finurligt sätt gör vad de vill med uppladdade bilder?
Har inte Facebook liknande upplägg? att de gör vad de vill med uppladdat material *osäker*.

Villkoren brukar ju vara den där evighetslånga texten man scrollar förbi för att komma till "nästa" :)

det har dom säkert gjort, skulle inte förvåna mig alls.. men det är ju inte jag som har laddat upp bilderna, så hur blir det då? eftersom det är jag som har gett medgivande till min kompis o ladda upp dom så länge han behåller mitt namn på dom och skriver att det är jag som har tagit dom.. Men att dom har skrivit till att det är deras bild?
Im confused

Jag är inte allvetande om detta på något sätt, men så här tror JAG att det kan vara.

1: Du ger din kompis lov att använda bilden på internet.
2: Din kompis accepterar och tar samtidigt över ansvaret för hur bilden används.
3: Bilden laddas upp på fiddy-forumet som automatiskt stämplar bilderna som deras egna. Gissningsvis efter att användaren accepterat villkoren för uppladdning.
4: Din kompis har ovetande sjabblat eller brutit er överenskommelse er mellan.
5: Du tänkte inte, din kompis tänkte inte och forumet tänkte på allt :-/

Bara vad jag tror har hänt och antagligen det vanligaste sättet att sjabbla bort bilder, är forumet smidigt så lyssnar de på din begäran och tar antingen bort bilderna eller ger dig cred.

Hoppas det löser sig :)

Som Ronny skriver så är det säkert så att användaren har godkänt att "alla bilder som laddas upp tillhör fiddy.se" eller nått sådant.
MÅNGA sidor på nätet har samma villkorstext.

I så fall är det Din kompis som gjort bort sig i och med att han lagt upp bilderna där.
Du kan säkert vända Dig till fiddy och klaga (dvs hänvisa till copyright) så tar de bort bilden om inte Din kompis kan göra det själv.

/Peter

Som Ronny skriver så är det säkert så att användaren har godkänt att "alla bilder som laddas upp tillhör fiddy.se" eller nått sådant.
MÅNGA sidor på nätet har samma villkorstext.

I så fall är det Din kompis som gjort bort sig i och med att han lagt upp bilderna där.
Du kan säkert vända Dig till fiddy och klaga (dvs hänvisa till copyright) så tar de bort bilden om inte Din kompis kan göra det själv.

/Peter

Men om han tar bort dom, och fiddy.se har claimat dom som sina egna.. då måste dom ju ligga kvar i deras databas och dom får fritt tillträde till dom iaf?
Eller om dom då andvänder dom så det blir en helt annan sak och, ja vet inte hur jag ska forumlera mig.. men "mer brottsligt" för dom att andvända dom eftersom dom inte ligger kvar på sidan längre?

Jag gissar att de har ryggen fri helt och hållet, och det enda "brottsliga" i kedjan av händelser är det som din kompis gjorde (såklart ovetandes om strul).

Fast å andra sidan, jag tror fiddy-sidan är rädd om sina användare och kommer sannolikt at lyssna på din begäran. Ta kontakt med dem och förklara vad som hänt och se vad de säger.

Skulle de fortsätta hävda sin rätt så är det ju en tvistefråga, men jag tror de har all rätt tyvärr.

Sedan kan det ju vara så enkelt att de har lagt © på bilderna av slarv och misstag.

Men snacka med dem och hör vad de har att säga.

hej!

Jag skickade mina bilder som jag hade tagit på mina kompisar till en kompis.. mitt namn och Copyright märket är med på bilderna.. Han la uppbilderna för att visa andra på ett fiddy-forum... men när dom är uppladadde nu står det "2010 (C) www.fiddy.se" och då undrar jag bara om man verkligen får göra så eftersom det inte är dom som har tagit bilderna?

MVH David

Sajten fiddy.se sätter sin egen copyright på alla bilder som laddas upp dit. Det är genomuselt och ett utmärkt argument för att inte ha med dem att göra. Jag får en känsla av att de helt enkelt inte vet vad copyright är för något, utan de tror att man sätter det på allt man publicerar, oavsett vem upphovsmannen är.

Jag har snabbt försökt hitta något om hur de hanterar bilder och kan inte se att de tydligt berättar att bilderna blir deras när man laddar upp dem. Om de informerar om det någonstans så har de inte ansträngt sig för att vara tydliga med det.

Be dem ta bort dina bilder. Om de inte gör det så är det så. Då har du lärt dig något, och framför allt vet du att du aldrig mer ska befatta dig med dem.

Om du är så rädd om dina bilder som du verkar vara har du nu lärt dig att vara mer noga med vem du ger dem till.

Men om han tar bort dom, och fiddy.se har claimat dom som sina egna.. då måste dom ju ligga kvar i deras databas och dom får fritt tillträde till dom iaf?
Eller om dom då andvänder dom så det blir en helt annan sak och, ja vet inte hur jag ska forumlera mig.. men "mer brottsligt" för dom att andvända dom eftersom dom inte ligger kvar på sidan längre?

Eftersom de har handlat med "stöldgods" så är det inte deras utan Din bild.
Vill Du av någon anledning hårddra det hela så kan Du polisanmäla för upphovsrättsbrott.

Kontakta dem till att börja med om det nu ÄR ett problem.
De flesta människor är vettiga (trots att många försöker bevisa motsatsen) bara man för en dialog.

/Peter

Eftersom de har handlat med "stöldgods" så är det inte deras utan Din bild.
Vill Du av någon anledning hårddra det hela så kan Du polisanmäla för upphovsrättsbrott.
På vilket sätt skulle det vara upphovsrättsbrott? Den som laddade upp bilderna på sajten hade ju fotografens tillstånd.

Börja med att skicka ett bred till Fiddy och be dem - vänligt men bestämt - att ta bort bilderna och förklara att det är du som äger dem, så ska du se att det troligen löser sig.

Uppladdaren hade tillstånd att ladda upp dem, men han hade inte tillstånd att gå in i ett andrahandsavtal. Att acceptera villkoren på sidan (om det nu är så att villkoren säger att bilderna får användas av sidan obegränsat) är troligtvis lika bindande som att skriva på vilket papper som helst.

Således borde inte fiddy.se ha någon rätt till bilderna, förutsatt att den ursprungliga ägaren hör av sig. Om jag köper stöldgods i god tro har jag inte begått något brott, men den rättmätiga ägaren har rätt att få tillbaka stöldgodset. Sidan verkar ju vara svensk så det bör inte finnas något "utländsk lag-kryphål".

Det är troligtvis uppladdaren som är "boven" i dramat.

Så resonerar iaf jag.

På vilket sätt skulle det vara upphovsrättsbrott? Den som laddade upp bilderna på sajten hade ju fotografens tillstånd.

Att sajten sätter en copyright på bilderna känns ändå mycket tveksamt. Jag har inte kunnat hitta någon information om att uppladdade bilder tillfaller sajten.

Det behöver inte vara så. Många sidor lägger på en sån där copyrightvattenstämpel per automatik, vilket är nog så vansinnigt.

Även om funktionen i sig är automatisk (för det sitter knappast någon och lägger på texten manuellt vid varje uppladdning) så blir den inte mer okej för det, om de nu inte informerat om att bildrättigheterna tillfaller sajten. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar