Annons

Bildstöld på utländsk sajt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jedda

Aktiv medlem
Hamnade av en slump på en kroatisk nyhets/skvallersida som hade en artikel om en fotbollsspelare som jag en gång tog en bild på och som jag lagt upp tillsammans med många andra bilder på Facebook. Nu har de använt denna bild på deras sida i en artikel om denna spelare, givetvis utan någon som helst tillåtelse från min sida.

Jag frågade en bekant med kroatiskt ursprung som bor i Sverige och han sa att det var en relativt känd sida där nere, så jag tänkte bara höra om tips vad som gäller i ett sånt här fall. Har hyfsad koll på vad man skulle kunna kräva om t ex en tidning i Sverige hade gjort samma sak, men hur bör man egentligen gå till väga när det gäller en utländsk websida? Hade nog inte brytt mig om detta så värst mycket om det varit nån mindre sida, men eftersom det rör sig om en större sida som har en hel del annonser från stora företag så har de nog råd att betala för sig om man skulle komma med ett krav.
 
Vad jag har förstått har du enligt facebooks avtal gått med på att bilderna som du lägger ut får publiceras och användas fritt. Detta försvinner dock i och med att du raderar bilden från facebook.
 
Inte alls. Det är bara Facebook som får använda bilden, inte alla andra.

Precis så har jag förstått det, tror även Facebook får rätt att sälja bilderna, men tvivlar på att så skett i detta fall. Även om det nu skulle ha skett så vill jag ändå ha lite mer kött på benen om vad jag kan göra/kräva innan jag kontaktar websidan och de får säga sitt.
 
Precis så har jag förstått det, tror även Facebook får rätt att sälja bilderna, men tvivlar på att så skett i detta fall. Även om det nu skulle ha skett så vill jag ändå ha lite mer kött på benen om vad jag kan göra/kräva innan jag kontaktar websidan och de får säga sitt.

Nejdå, de får inte sälja, de vill inte sälja och de säljer inga bilder. Dina bilder är "stulna". Gissar att du får svårt att få någon ersättning från en Kroatisk sajt, men osvuret är bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.