Annons

Bildspelsprogram för mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Testade med Imovie men det blev bara ett pixligt blurr, annars bra. Har ni tips på ngt bra bildspelsprogram som det går att lägga musik till, gärna med möjlighet till två eller flera ljudspår samt tidsinställning för hur länge bilderna ska visas. MVH // Johan

Varför använde du iMovie - vill du ha standalone spel från DVD eller? Hur skall du spela upp bildspelet?

MVH/ Johan

raskolnikov skrev:
Vad ska jag läsa på? Säg mig då hur jag får bra bildkvalité!

Videosignaler är komprimerade och har vanligtvis inte så bra upplösning (DVD: 720 x 480 pixels).

För bästa kvalitét kan du testa ovan nämnda Fotomagico som kan generera exekverbara filer. Jag har inte provat detta själv men jag misstänker att ingen videoström genereras utan bara ett program som visar dina bilder som bitmappar.

Viket program och vilken upplösning du ska använda beror på hur du ska visa bildspelet, om projektorn nte larar mer än 800*600 så är det ju inte vits med mer än det. Sedan är olika program olika bra på panoreringar, bildtexter, musikläggning, övertoningar mm.

Här är vad jag lärde mig för ett per veckor sedan när jag skapade två bildspel.

Du kan visa bildspel direkt från Photo to Movie och då bir det orgnalfilernas upplösning eller skärmen / projektorn som sätter gränserna. Samma verkar gälla för FotoMagico. Har du mycket panoreringar och roliga övertoningar krävs en stark dator.

Från Photo to Movie kan jag också skapa en quicktimefilm i vilken storlek jag vill. Den filmen kan jag sedan spela upp med quicktime pro (pro krävs för helskärmsvisning) dock krävs en stark dator, Powerbook G4 bir hackig, MacBook fungerar, i alla fall för 1024*768.

Quicktimefilmen kan jag också stoppa in i iDVD HD och göra en högupplös dvd-film. DVD-filmen kräver inte en stark dator.

Ytterligare ett program är Final Cut Express, hög inlärningströskel men oändiga möjligheter. Dessutom ingår iLiveType för balla texter och Soundtrack för att skapa musik.

jag har en macbook, så prestanda finns. Jag söker ett program som är gratis, ger skarpa (högupplösta) bilder från kanon på duk, ger möjlighet till att mixa ihop två olika ljudspår. Imovie är grymt i sitt gränssnitt, det är bara resultatet jag stör mig på. Men det var ju en grabb ovan som sa att jag gjort fel, hur gör jag då rätt, går det att göra så att resultatet blir bra så är jag nöjd med Imovie. Annars vore jag glad om ngn hade tips på var man kan få gratis program till detta ändamål.

Jag kör mina bildspel med lightroom, och dett blir oerhört skarpt, men det är jo rätt så enkelt(tycker det bra så kan man koncentrera sig om bilderna).
Obs obs obs
Komm ihåg att kör med dvi annars bliver det skräp:)

Viket program och vilken upplösning du ska använda beror på hur du ska visa bildspelet, om projektorn nte larar mer än 800*600 så är det ju inte vits med mer än det. Sedan är olika program olika bra på panoreringar, bildtexter, musikläggning, övertoningar mm.

Här är vad jag lärde mig för ett per veckor sedan när jag skapade två bildspel.

Du kan visa bildspel direkt från Photo to Movie och då bir det orgnalfilernas upplösning eller skärmen / projektorn som sätter gränserna. Samma verkar gälla för FotoMagico. Har du mycket panoreringar och roliga övertoningar krävs en stark dator.

Jag har Fotomagico till min iMac. Nu vill jag göra ett antal bildspel och bränna ner på dvd för att spelas upp på en annan mac utan programvaran. Skall sen anslutas till TV-skärm. HDMI-anslutning. Hur gör man enklast för att behålla den höga kvalitet som ursprunget har?
Tacksam för svar

Om du tittar under "Sharing" kan du se vilka olika möjligheter som finns.

http://boinx.com/fotomagico/homevspro/

Vill du högsta kvalitet så krävs nog pro varianten.

Om du exporterar till något högupplöst så tror jag det är klokt att prova om datorn orkar med att spela upp utan hackningar.
Jo jag har Provarianten men undrar om det finns nå´n som kan tipsa om den enkla bästa vägen från jpeg(hur stora filer?) till att välja monitor/TV eller projector. Om man ska visa det på en ca 42" ledTv, vilken upplösning väljer man då?
Den när man ha komponerat bildspelet väljer man ju share och då är frågan om det är bäst att välja det alternativ som kan spelas upp på annan mac, som inte behöver programvaran? Det verkar ju bli den minsta filstorleken. Ja, virrigt kanske men det är säkert någon som kan tända lyset...

Om det är en någorlunda ny TV så är nog Full HD eller 1920 x 1080 det som behövs, det finns inget större i alla fall. Angående format så tror jag att HD movie eller standalone player är säkrast, har för mig att QuickTime inte stöder Full HD om man inte uppgraderar men det var ett tag sedan.

Du får göra ett test i olika format och se vad som fungerar bäst.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto