Annons

Bildspel, naturbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket vackert....fantastiska bilder.
Skulle nog vilja njuta lite längre av varje bild.
Kanske bildskifte lite mer i takt med musiken.

magnifico...

Vilket program?


Jerry
 
Ja det där med tajmingen med musiken behöver nog finslipas ;-)

Det här är gjort i Windows movie maker.

Kanske man ska låta bilderna ligga en stund längre, stämmer nog bra det. Det svåraste är att få ihop det med musiken.

Roligt att du gillade bilderna!
/Göran
 
Senast ändrad:
Trevligt bildspel med fina bilder, lite imponerad är jag av toningseffekten är såpass bra i MovieMaker.

Ett klagomål dock har jag, vad vore ett inlägg från mig om man inte fick klaga lite ;)

Jag tycker det är viktigt att alla bilder har samma proportioner i ett bildspel. Högkant eller liggande spelar ingen roll sålänge dessa har samma mått. Men du verkar ha blandat lite bilder från en kompaktkamera? som har andra proportioner än Systemkameror...

I övrigt inget att klaga på, riktigt trevligt bildspel :)
 
Det är bra att du klagar! ;-) Det är ju genom sånt här man lär sig.

Bilderna är från en D70 och en CoolPix 5700 sen ser jag att nån är lite udda beskuren...helt rätt; det är nog bra om bilderna är på samma ledd!

/Göran
 
Vackert!

Underbart!
Vackra bilder som växer med musiken.

Skall kolla upp programmet genast, är det lätt att arbeta med?

Har nämligen en färsk skräckupplevelse av en powerpoint presentation där en bild hakade upp sig och ledde till att hela bildspelet blev felsynkat... Hade lagt timmar på att mixa olika låtar som passade till bildsekvenserna och tetstkörde det 10 gånger innan min visning, men vad hjälpte det... ridå ner...
 
Synd att bildspelet är i ett format som inte får användas på alla typer av datorer. Finns det möjlighet att exportera det till något öppet format?
 
Staffan_T skrev:
Synd att bildspelet är i ett format som inte får användas på alla typer av datorer. Finns det möjlighet att exportera det till något öppet format?

Det är nog enda formatet som finns i det programmet.

Sitter du med en pc som är spärrad på nåt sätt?
/Göran
 
skutte skrev:
Sitter du med en pc som är spärrad på nåt sätt?
Nja, det är snarare formatet som är spärrat.

Jag använder Linux och rent tekniskt är det inga problem att installera programvara som kan spela upp WMV, det är bara det att det verkar som om Microsofts licensvillkor inte tillåter det. Jag har visserligen inte själv läst licenstexten, men flera (däribland de största) leverantörer av Linux har valt att inte skicka med denna programvara och jag tror att orsaken är att Microsoft inte tillåter det. En del hävdar att läget är oklart eftersom frågan inte har prövats rättsligt.

Läget påminner väl lite om situationen på DVD-sidan där man av affärsmässiga skäl ibland väljer att låsa sina filmer för dem som har spelare som är gjorda för andra marknader ("regioner") än filmen är avsedd för även om det här handlar om olika operativsystem snarare än geografiska regioner.

/Staffan
 
Ja det förklara ju saken, det var ju synd att det inte gick att spara i annat format...kanske det finns nån konverterare på nätet som går att ladda hem, det vore ju bättre att få bildspelen i ett mera gångbart format.

/Göran
 
Om man vill konvertera filmklippet till nått annat format rekommenderar jag att läsa lite på http://www.videohelp.com där det finns massor av bra guider, i menyn till vänster finns det en How To med valet Convert.. kolla lite där så löser det sig nog.

Annars så finns det andra program att göra bildspel i som inte kostar skjortan och som du kan välja utformat i, tex DVD, VCD, avi mfl.

Glömde ju säga att bildspelet var fint, kanske ngt för snabbt byte mellan fotona.

//Niklas
 
Senast ändrad:
Tack Niklas för den länken, kan nog bli nyttig.

Jag ska prova lite längre tid på varje bild, det känns nog lite väl snabbt som det är nu.
/Göran
 
Du har en del riktigt bra bilder här, inget snack om den saken. Nu snackar vi enbart bildspel.

Visningstider på bilderna har redan sagts av någon. Som det är nu får jag intrycket av att du har bråttom till tåget typ. Inte bara hur länge varje bild ligger, utan även tid för övertoningen är viktigt för tempot i programmet.

Sedan växlar du mycket mellan liggande och stående bilder, det blir lite trasigt att se på.

Sedan finns ju i bildspel "den tredje bilden", alltså den effekt som uppstår mitt i en övertoning när båda bilderna syns samtidigt som du kunde ha utnyttjat mera. Ett exempel, om du låtit kråkan på sin snöiga gren (2min 37sek) kommit direkt efter månen (2min 17sek) och liksom långsamt tona fram i månskäran. (Sista bilden du visar är ju just en sådan bild. Men det jag menar är just ÖVERTONINGEN mellan två bilder. Tro mig, det blir effektfullt.)

En annan sak jag tänkte på är temablock. Du kan göra teman baserat på motiv, men också på ex färgtoner.
Det är några tvära kast under första halvminuten (från älg till blomma till vattenfall) och runt 1min 5sek från soliga sommarängar över till lite kallare blåtoner med fåglar för att sedan plötsligt åter ha en varm soligt bild på svanen i sitt rede vid 1min 23sek och sedan tillbaka till kallare färger igen.

Nu kanske jag är onödigt petig med detaljer, men det är sådant jag skulle ha anmärkt på om en av fotoeleverna på folkhögskolan kommit och visat ett bildspel för mig. Det finns ingen ände på hur mycket detaljarbete man kan lägga ner i ett bildspel, nån gång måste man säga till sig själv att nu är det klart.

Lycka till vidare
/M
 
Bryggarn skrev:
_______________________________________________
Nu kanske jag är onödigt petig med detaljer, men det är sådant jag skulle ha anmärkt på om en av fotoeleverna på folkhögskolan kommit och visat ett bildspel för mig. Det finns ingen ände på hur mycket detaljarbete man kan lägga ner i ett bildspel, nån gång måste man säga till sig själv att nu är det klart.

Lycka till vidare
/M

Nej, nej inte alls petig! Det är precis sånt här jag vill höra för att lära mig för att få till ett vackert bildspel.

Just det där med teman på färgtoner är nog viktigt, där det går från rådjur till räv tyckte jag det stämde bra.

Hastigheten på toningen går inte att bestämma på enskilda bilder i just det programmet jag använde men timingen går alltid att finputsa.

Tack Magnus för en väldigt nyttig kommentar!

/Göran
 
Re: Re: Bildspel, naturbilder.

Fina bilder och passande musik Störande med olika storlek på bilderna. Önskar längre bildvisning och längre övertoning. Annat slut, blev lite avhugget.
Bra början//Eie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.