Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att sätta ihop ett bildspel med bilder som jag tog i min gamla klass. Tanken är att dom som gick i min klass skall ha möjlighet att köpa det på en CD och kolla i sin egen dator.

Jag har ett par frågor angående detta.

1. Jag använder PowerPoint, hur gör jag för att lägga musik i bakgrunden som spelas automatiskt när spelet går?

2. Hur gör man för att det skall vara möjligt för dom som inte har PowerPoint att titta på det i tex deras Webbrowser?

3. Finns det något sätt att skydda bilderna så att dom inte bara är att skriva ut utan att dom först tar kontakt med mig?

Jag hoppas att det finns någon som är en klippa på detta på Fotosidan.se.

Tackar på förhand
MVH
Greve Nickon:cool:
 
Någon klippa är jag inte med lite svar i alla fall :)

1. Vad jag vet så kan du endast lägga musik som effekt vid animering av enskilda objekt. Höger musknapp i bilden - anpassa animering.

2. Arkiv - Spara som webbsida

3. Inte vad jag vet

/Lisbeth
aka
Lissu
 
Powerpoint/Presentations

Testa med Corel Presentations istället. Programmet finns gratis att ladda ner från www.corel.com (dock med vissa inskränkningar, tex har de plockat bort möjligheten att spela MP3or). Denna version får du använda hur mycket som helst ch du får sprida dina alster precis som du vill om du har tillstånd från övriga rättsinnehavare.
Med detta program kan du få datorn att spela upp WAV-filer, MIDI-filer eller ljudspår direkt från en CD.
Dessutom kan du göra en exe-fil (dvs ett självständigt program) som du kan distribuera istället för HTML-sidor. Detta program innehåller allt som behövs: bilder, ljud/musik och allt som behövs rent tekniskt för att sköta bildspelet.

Om du får problem med programmet finns hjälp att få på några sidor hos Corel, klicka dig fram under 'Support'. Eller skicka mig ett email skall jag se vad jag kan göra.
 
lite om pp-precentationer

1. Bakgrundsmusik: du kan "spela in" en berättare till bildspelet, ngn stans under "slide show" (bildspel) menyn. Där kan man länka till en fil.

2. I webbläsare: om du gör om pp-precentationen till en webbversion - ja då blir du av med många av finesserna... bättre att ladda ner en "powerpoint viewer" från microsoft. Då kan man installera den för att sedan se på pp shower.
För att få en pp-precentation att se någotsånär hyfsad ut i webbversion bör du ha minst office 2000. (dock bara bra i visning i I Explorer)

3. Utskriftsskydd: det enda vettiga skrivskyddsprogrammet som jag funnit är att använda Adobe Acrobat, där kan du skydda för i stort sett allt, tom att få se bilderna. Däremot kan du inte skydda dig emot att man gör en skärmdump av dina bilder. (men det hjälper inte till här)

Så har du pp kan du göra fina precentationer enkelt å visa dom med en viewer!
lycka till
pär
 
Hej!
Jag tackar för alla tips.

Jag kanske slulle ha sagt att det är Office 2000 jag har.

Om jag laddar ner powepoint-wiewer, ska jag spara som websida då eller som ett pp-dokument?

MVH
Greve Nickon
 
Greve Nickon skrev:
Hej!
Jag tackar för alla tips.

Jag kanske slulle ha sagt att det är Office 2000 jag har.

Om jag laddar ner powepoint-wiewer, ska jag spara som websida då eller som ett pp-dokument?

MVH
Greve Nickon
du sparar som pp-dokument
pär
 
Jag hittar inte hur det det går att länka till en fil.
Den vill varken visa *.mp3 eller *.waw
Kan du ge en närmre beskrivning så vore jag tacksam.

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Gå till [insert] i menyraden, välj sedan [movies and sounds], sedan [sound from file]. Då får du upp de ljudfiler du har i den mappen som du jobbar i, så det är bara att leta sig vidare i mappträsket för att hitta den ljudfil du vill ha, om den inte råkar ligga i din aktuella arbetsmapp.

Snabbkurs i Powerpoint finns på
http://www.litu.umu.se/stod/program/power_point/index.html

Lycka till!!
 
Jag tackar för den hjälp jag har fått hitils, tvärr så hittade jag inte det jag behövde på http://www.litu.umu.se/stod/program...oint/index.html
Jag vet inte om jag är dum eller om min dator är det.

Jag provade att lägga till en ljudfil genom [insert] menyn. Men då spelar den bara musiken på den bilden som är markerad då. Och om jag markerar många så lägger den ljudsåret på första bilden.

I bägge fallen så vägrar den byta bild innan ljudspåret är slutspelat. Dessutom så lägger den en högtalarikon mitt i bilden som jag inte kan ta bort för då försvinner ljudet också. Detta är ganska irriterande eftersom jag ska ha vanliga musikstycken medans bilderna bara skall visas 4 sek var.

Finns det nån som kan hjälpa mig.

MVH
Greve NIckon:cool:
 
Så här funkar det på en mac....

Jag har gjort såhär:
Fixat till en pp-precentation, lagt till eventuella effektljud på vissa bilder. Sparat alltsammans.
Sedan kommer steget då jag lägger på en speaker. Denna speaker kan man då välja att vara en musikslinga, live in eller t.ex. tal via mic (du får välja ljudingång via operativsystemets inställningar).
Sedan sitter man och tittar på sitt bildspel och lägger in tal/musik live tillsammans med bildväxlingar.
För att göra detta sista steg går jag till "SlideShow" -> "Record Narration..." I rutan kan man välja om ljudet skall ligga i en separat fil, nog bäst.
Detta skall gå att göra i en PC också! T.o.m. på ett svenskt språksystem :). Du skall göra det på ett redan färdigt bildspel!
Det blir som ett genrep inför livespelning så att säga.

/pär

ps
det där med länka till fil blev lite fel i första svaret...
ds
 
Kan berätta att jag med Corel Presentations gjort två bildspel på 6 respektive 15 minuter, med flera exempel av just det du försöker åstadkomma: att datorn spelar upp en ljudfil som ligger kvar lång tid medan bilderna byts ut. Jag har senare försökt göra om det ena till Powerpoint men gav upp efter de första tio bildera, av cirka 55 som ingick.

En möjlig lösning för dig är att klippa om ljudfilen/ljudfilerna till flera kortare som du ber datrn spela upp i rätt ordning. Du kan få problem med att den inte hinner splean upp ljudet utan hack om den måste läsa in ljudfilerna i samband med täta bildbyten. Om du väljer denna lösning måste du använda ett program som tillåter dig att klippa bort delar av de ludfiler du vill använda. m du använder MIDI-filer vet jag inte vad du skall använda, men för WAV-filer (jag förutsätter att du arbetar på PC) brukar det följa med ett litet Windows program som gör detta.
 
Okej, du vill att musiken ligger kvar under tiden nya bilder kommer fram?
I så fall gör du så här: (nja, kom på att du kan ju faktiskt göra på två sätt)


Vi börjar med det första, du gör som jag beskrev tidigare, högtalarikonen flyttar du genom att markera och ställ muspekaren så att den visar fyra pilar, då klickar du och drar högtalaren dit du vill ha den. För att få ljudet att fortsätta, fast bilden byts klickar du på knappen med den blå pilen överst [custom animation] du ska då få upp en ruta med de objekt du har i bilden. Bocka för i rutan "media" följt av en siffra. Klicka sedan på fliken "multimedia settings" och bocka för "play using animation order" markera sedan "continue slideshow" under "while playing", tryck [enter] eller ok, klart!!



Det andra sättet är kanske lite enklare och så slipper du ha en högtalare på sidan. Då gör du så här:
Klicka fram en textbox (arket med ett A och en massa rader i den nedre ikonraden), skriv en valfri bokstav/tecken, markera den och ändra färgen till densamma som bakgrunden (ifall du inte vill att den ska synas). Markera tecknet och klicka på [custom animation] nu ska du få upp samma ruta som förut, men med objektet valt redan, klicka på fliken "effects", under "entry animation and sounds" väljer du "appear", och i listen under går du längst ner till "other sound", sedan är det bara att leta upp det ljud du vill ha. OBS, här funkar inte mp3. När du valt ljud spelas det upp direkt, välj ok om det är rätt ljud. När du kör presentationen kommer bilden fram först sedan börjar ljudet vid nästa tryckning och löper tills att ljudet tar slut, om betraktaren inte stängt av bildspelet innan ;-)

Lycka till!!
 
Som Greven märker kan man göra lite olika...
Testade att lägga på lite ljud nu på en pc också. Det gick alldeles utmärkt. Visserligen pp-97.
1 färdig pp. 2 välj "bildspel" "spela in berättare" 3 ställ in din ljudingång på din musik, (+ ev mic) 4 välj att spara till separat fil. 5 kör igenom spelet manuellt, med ljud igång. 6 spara ljud med tidssekvens.
Du får nu tidskoder på alla bilderna och en vaw-fil per pp-bild.
TYVÄRR blir där ett litet klick mellan bilderna då den byter vaw-fil.
/pär

PS

Mycket viktigt spara sedan den färdiga "konsumentvarianten" som en PPS, powerpoint bildspel.
Du kan då direktstarta bildspelet utan inladdningstid, bilderna laddas efterhand. Du och tittarna slipper den otroligt fula (och oproffsiga) starten då man ser bildspelet i redigeringsläge!
ds
 
Hej!
Jag ber om ursäkt om jag verkar tjatig eller dum. Men jag hittar inte knappen [custom animation].
Var ligger den i Office 2000? måste jag instalera nått extra?

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Ursäkta, den kanske inte är synlig ifall man inte valt att den ska visas. Men lugn broder, om man går in på [slideshow] så hittar du den där en bit ner i menylistan.


Lycka till,
/Magnus
 
Jag tackar och bockar (och studsar, är helt lyrisk efter att ha sutit och svurit i över en vecka).
Nu har jag äntligen fått det att fungera:D KÄnner mig väldigt nöjd. Varför tar inte ni som kan det här och skriver en liten grundläggande artickel och lägger upp här, ni kan ju slå er ihop ;)

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Kan o kan, jag tror mer på att du hade tur, när det gäller mitt bidrag i alla fall.
Jag sitter själv och försöker fixa en presentation som ska handla om Tysklands geopolitiska utveckling under 1900-talet, tänkte avsluta den med en video, jo du gissade rätt - Pink Floyds "The Wall".
Så jag har själv slitit mitt hår, för att få allt att funka.
 
Bränningen

Hej på er!!

Nu har jag fått klart spelet precis som jag vill ha det. Låtarna byter på rätt ställe och allt är frid och fröjd.....så länge jag har det kvar i min dator.

Så fort jag kopierar det till skivan så vill den inte spela musiken eftersom den söker efter filerna på den hårddisken där dom ligger. Så om jag skulle flytta över det i en annan dator utan en E: med dom här spåren så skulle det inte fungera.

Finns det några tips om hur man kan gå runt dessa problem?

MVH
Greve Nickon
 
Hhmmm, då frågar man sig stillsamt. Har min herre läst vad Pär skrev i ett av inläggen??

När du har allt klart i spelet, som det ska vara, så ska du spara "konsumentvarianten" (alltså den fil som ska ut till folket) med filändelsen pps.

Detta innebär att när betraktaren dubbelklickar på din fil så kommer han till förstarutan direkt, utan att behöva se översiktsbilden på alla sidor, förutsatt att han har powerpoint eller pp-viewer.

Om du sparat det i pps-format, men inte fungerar, så vete tusan vad som är fel :-(
 
Jahaja, man lär så länge man lever!!!

I vissa versioner av PP finns det tydligen ett val man kan göra, när man valt ut det ljud alt. den film man vill ha med. Man kan då välja mellan att länka ljudet till bilden eller att infoga ljudet i hela filen. Kolla upp ifall det finns något sådant val i din version, i så fall kryssar du i att den ska ligga i filen, ta bägge alternativen ifall det går.

Nackdelen är att filen blir väldigt stor, fördelen är att man hör ljudet ;-)

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.