Annons

Bildskärmstrubbel

Produkter
(logga in för att koppla)

Maua

Aktiv medlem
Jag har ett fenomen som är relativt nytt.

Ett exempel. Jag kollar i Fotosidan FS galleriet i helbildsläge (F11) När jag byter bild så ändras ljusförhållandet på skärmen. Bilden visas med ett visst ljus och sen fadar skärmen ner eller upp ljuset när jag byter bild. Är det en ljus bild tenderar den att lägga på lite ljus och omvänt om det är en mörk. jag har sett tendenser till detta på andra ställen men främst på Fotosidan.
Ett till exempel är om jag har uppe en bild med mörk bakgrund och högerklickar i bilden och får upp menyfönstret så ljusnar bilden. Stänger jag ner systemrutan mörknar bilden. Detta är väldigt irriterande.

Skärmen gör likandant på min mac så jag gissar att det är något på fotosidan eller min skärm som sagt

Jag har en Samsung syncmaster 226BW

Några tips om vad som orsakar detta fenomen. Min rädsla är att skärmen håller på att ge sig.

Det låter som om du har funktionen "dynamisk kontrast" aktiverad, då varierar bakgrundsbelysningens styrka efter bildens innehåll. Kan fungera för spel och film, men för bildbearbetning skall dynamisk kontrast definitivt vara avstängd.

Hej Sara.

Tack för svaret.

Ja det låter ju logiskt. Har däremot aldrig sett den inställningen någonstans. Gissar att det är grafikkortet som styr den funktionen.? Fast jag hittar inget på vare sig monitorn eller grafikkortsinställningarna?

Kör med Nvidia PX8600GT

Tips mottages tacksamt!

Jag hittade inställningen tillslut!

Det gick så långt att jag var tvungen att konsultera manualen. Huga. 3en fruktansvärd upplevelse men nu är det gjort.
Jag hade antagligen kommit åt en snabbinställningsknapp för olika visningslägen och råkat aktivera just dynamisk kontrast.!

Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar